Is uw organisatiecultuur dringend toe aan verandering? Grote kans dat u een nieuwe CEO, het management, een journalist, consultant of collega hier al eens over heeft horen praten. “Het is tijd om alle negativiteit en onzin binnen onze bedrijfscultuur uit te bannen, zodat nieuwe ideeën eindelijk eens de kans krijgen om te groeien en we ze daadwerkelijk kunnen uitvoeren”, is iets dat in menig overleg ter sprake is geweest. In de praktijk blijkt een cultuurverandering echter maar moeilijk te realiseren. De cultuur van een organisatie, het gedragspatroon van medewerkers en de manier van werken zelf zit namelijk diep verankerd in de wortels van een bedrijf.
[bctt tweet=”In de praktijk blijkt een cultuurverandering maar moeilijk te realiseren. Hoe past u subtiel en effectief bestaande gedragspatronen aan? 10 goede manieren.” username=”Grouve”]
Een bedrijfscultuur is lastig te veranderen
Het simpelweg ophangen van banners met nieuwe bedrijfswaarden of het eindeloos versturen van mails met nieuwe gewoonten of gewenst gedrag heeft weinig zin. Deze negeren medewerkers namelijk vaak. Collega’s werken simpelweg verder op de manier die al jaren vertrouwd aanvoelt en gaan gewoon op dezelfde manier met elkaar om. Dat het management toevallig besloten heeft om iets te veranderen, betekent dus niet automatisch dat medewerkers dit ook zullen accepteren en ernaar handelen. Bij pogingen van het management ontstaat weerstand. Keer op keer blijkt dat een bedrijfscultuur lastig te veranderen is.
Gebruik de bestaande bedrijfscultuur als hefboom
Bron: Pixabay
Hoe krijgt u het binnen een bestaande organisatiecultuur dan toch voor elkaar om het functioneren of het gedrag en de gewoonten van medewerkers te verbeteren en het succes van uw organisatie te vergroten? Hier bestaan 10 manieren of principes voor, zonder dat u hoeft te veranderen wat lastig te veranderen is. Kortom, laat de complexiteit of ongrijpbaarheid van een bestaande bedrijfscultuur u er niet van weerhouden om deze cultuur als hefboom te gebruiken. Hoewel het inderdaad moeilijk is om eenvoudig ‘de hele machine’ te vervangen, is het zorgvuldig afstemmen van enkele van de onderdelen daarvan zeker mogelijk.
10 manieren om de huidige organisatiecultuur in te zetten als hefboom voor verbetering en succes
- Werk met en binnen de bestaande bedrijfscultuur
- Verander gedragingen en de mindsets volgen vanzelf
- Leg de focus op een aantal kritieke gedragingen
- Gebruik de kracht van authentieke informele leiders
- Laat ook formele leiders het goede voorbeeld geven
- Koppel gedragingen aan bedrijfsdoelen
- Maak de resultaten snel tastbaar
- Laat ideeën binnen de organisatie ‘viral’ gaan
- Match nieuwe gedragingen met de bestaande manier van werken
- Zorg voor een actief management van de bedrijfscultuur
1. Werk met en binnen de bestaande bedrijfscultuur
Een diep ingebedde bedrijfscultuur is niet zomaar van de een op andere dag te vervangen, zoals u dat met de processor of het interne geheugen van een pc eenvoudig zou kunnen doen. De bestaande bedrijfscultuur kunt zien als een vast gegeven, een situatie die is zoals hij is. Die cultuur bevat componenten die voordelen voor bedrijven bieden, maar vaak ook juist componenten die de organisatie mogelijk afremmen.
Om goed met de bedrijfscultuur aan de slag te kunnen gaan, is het belangrijk om de bestaande cultuur te begrijpen. Herken welke eigenschappen overheersend en consistent zijn, maar ook welke eigenschappen een hinder zijn en probeer op basis hiervan te werken. Blijkt dat medewerkers bijvoorbeeld te weinig luisteren naar de meningen van klanten? Een veranderprogramma waarbij medewerkers worden beloond als ze zich hiervoor extra inspannen kan dan nuttig zijn. Dit kan een belangrijke emotionele trigger zijn om te verbeteren.
TIP: Is het mogelijk om een negatieve bedrijfscultuur te veranderen zonder ontslagen?
2. Verander gedragingen en de mindsets volgen vanzelf
Het management is vaak van mening dat gewenste gedragsveranderingen of nieuwe bedrijfswaarden automatisch overgenomen worden door deze veelvuldig per mail onder de aandacht te brengen, de (nieuwe) bedrijfswaarden op banners in de gang op te hangen en in brochures te vermelden. In de praktijk leiden deze top-downbenaderingen zelden tot het gewenste resultaat.
Wat wél werkt? Zorg ervoor dat veranderingen tastbaar en waarneembaar zijn. Bereik een gedragsverandering door meer vrijheid te geven of samenwerking te stimuleren. Maak een werkplek bijvoorbeeld niet veiliger of netter door waarschuwingsborden op te hangen, maar zorg voor acties die collega’s een trots gevoel en voldoening geven over hun eigen veilige of schone werkplek. Collega’s zijn vervolgens eerder geneigd elkaar aan te spreken over hun werkplek, waardoor uiteindelijk de hele mindset verandert.
[bctt tweet=”Wat wél werkt? Zorg ervoor dat veranderingen tastbaar en waarneembaar zijn. Bereik een gedragsverandering door meer vrijheid te geven of samenwerking te stimuleren.” username=”Grouve”]
3. Leg de focus op een aantal kritieke gedragingen
Probeer niet alles perfect te maken. Focus juist op de belangrijkste of kritieke gedragingen die veel impact hebben. Vraag uzelf af: welk gedrag zorgt voor een beter resultaat? De manier waarop uw collega’s met klanten omgaan, vergaderingen starten of elkaar in het werk ondersteunen bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat deze gedragingen in lijn zijn met de bedrijfsstrategie. Laat mensen zich goed voelen over dit gedrag en hun werkwijze overbrengen op andere collega’s. Wanneer het management de successen beloont, zal dit de andere medewerkers ook opvallen en hen stimuleren het gewenste of goede gedrag over te nemen.
[bctt tweet=”Wanneer het management successen beloont, zal dit de andere medewerkers ook opvallen en hen stimuleren het gewenste of goede gedrag over te nemen.” username=”Grouve”]
4. Gebruik de kracht van authentieke informele leiders
Verwar een hogere formele positie met meer gezag in de hiërarchie van een organisatie niet met leiderschap. Leiderschap is namelijk een natuurlijke eigenschap die wordt uitgeoefend, ongeacht de positie van een persoon in de hiërarchie. Identificeer de authentieke informele leiders in uw organisatie en gebruik hun kracht om zo een gewenste gedragsverandering te realiseren. Er bestaan verschillende typen authentieke informele leiders:
- De netwerker die iedereen kent en goede onderlinge relaties heeft
- Natuurlijke motivators
- Early adopters die graag nieuwe dingen proberen
- Gerespecteerde rolmodellen
5. Laat ook formele leiders het goede voorbeeld geven
De bedrijfscultuur wordt binnen organisaties vaak gezien als een taak voor HR. Desondanks zijn het juist de leiders in de organisatie die belangrijk zijn voor het versterken en promoten van de (gewenste) bedrijfscultuur. Laat zien dat u als leider persoonlijk betrokken bent en geef het goede voorbeeld. Medewerkers zien het namelijk direct wanneer uw verkondigde cultuur niet matcht met uw daadwerkelijke gedragingen.
[bctt tweet=”De bedrijfscultuur wordt binnen organisaties vaak gezien als een taak voor HR, maar het zijn juist de leiders in de organisatie die belangrijk zijn voor het versterken en promoten van de (gewenste) bedrijfscultuur.” username=”Grouve”]
6. Koppel gedragingen aan bedrijfsdoelen
Maak de gewenste gedragingen tastbaar en maak ze onderdeel van de bedrijfsdoelen. Laat zien hoe een bepaalde verandering bijdraagt aan betere resultaten en maak het meetbaar. Wilt u besparen op onderhoudskosten door bepaalde machineonderdelen niet te snel te vervangen? Plak eens stickers op bepaalde onderdelen op een machine en u zult zien dat medewerkers zich veel bewuster worden van de kosten van vervanging. Een onderdeel is vaak nog te repareren. U verandert de mindset en focus van medewerkers en maakt zaken concreet.
7. Maak resultaten snel tastbaar
Laat de impact van inspanningen zo snel mogelijk zien. Zichtbare positieve veranderingen zorgen er vaak voor dat medewerkers het gedrag dat tot deze resultaten leidt overnemen.
8. Laat ideeën binnen de organisatie ‘viral’ gaan
Medewerkers zijn vaak meer bereid hun gedrag te veranderen als vrienden of collega’s het aanbevelen of delen. Niet door het top-down vanuit het management op te leggen. Authentieke informele leiders kunnen hier een grote rol in spelen, door hun positieve ervaringen met het nieuwe gedrag binnen de organisatie te promoten en onder collega’s ‘viral’ te laten gaan. Ook social media kunnen hierbij helpen.
9. Match nieuwe gedragingen met de bestaande manier van werken
Zorg ervoor dat nieuwe gewenste gedragingen goed passen bij de bestaande structuur of manier van werken en elkaar niet tegenspreken, maar juist aanvullend zijn.
10. Manage de bedrijfscultuur actief
Bedrijven die een bedrijfscultuur succesvol gebruiken als hefboom voor zakelijk succes, managen en updaten hun organisatiecultuur actief. Deze bedrijven zien namelijk dat de cultuur een strategische en operationele prioriteit is, doordat het van grotere invloed is op positieve veranderingen dan formele processen en programma’s in dezelfde tijd zouden kunnen bereiken.
Conclusie
Zie de bedrijfscultuur als een middel om sneller concurrentievoordeel te behalen. Investeren in manieren om de cultuur positief te veranderen, kan uw organisatie veel opleveren. Stel uzelf de vraag: ”Welke gedragsveranderingen zijn het belangrijkst om strategische en operationele doelstellingen te halen?” en “Wie zijn de authentieke informele leiders die u kunt inzetten?”, “Hoe kunt u als formele leider zelf die gedragingen uitdragen?”.
[bctt tweet=”Zie de bedrijfscultuur als een middel om sneller concurrentievoordeel te behalen. Investeren in manieren om de cultuur positief te veranderen, kan uw organisatie veel opleveren.”” username=”Grouve”]
Realiseer u wel dat een cultuur meestal geleidelijk verandert. Verwacht een evolutie, geen revolutie. En pakt u het goed aan? Dan merkt u dat ongetwijfeld aan uw resultaat!
[bctt tweet=”Realiseer u dat een cultuur meestal geleidelijk verandert. Verwacht een evolutie, geen revolutie. En pakt u het goed aan? Dan merkt u dat ongetwijfeld aan uw resultaat!” username=”Grouve”]
Kunt u wel wat hulp gebruiken om uw organisatie of bedrijfscultuur effectiever en efficiënter te maken. Wacht niet langer en neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
Wellicht ook interessant voor je:
De inzichtgedreven organisatie
Door je medewerkers in te zetten als sensoren voor nieuwe diensten of producten komen organisaties vaak tot verrassende inzichten. Hoe doe je dat in de praktijk?
Wat houdt je tegen echt te innoveren?
94% van de leidinggevenden is niet tevreden over de mate van innovatie bij hun bedrijf. Hoe breek je met gewoonten die innovatie ondermijnen? Een stappenplan.
Blijvend beter samenwerken? Zo krijg je het voor elkaar
Stel zowel leiders als medewerkers in staat om goed samen te werken en van elkaar te leren. 5 tips voor een blijvend betere samenwerking in je organisatie.