Een toerist in New York vroeg op straat hoe hij naar het legendarische concertgebouw Carnegie Hall kon komen. Hem werd verteld: “Oefen, oefenen, oefenen!” De toerist bedoelde waarschijnlijk de weg naar het concertgebouw, maar kreeg het advies om veel te oefenen om ooit écht als performer in het concertgebouw te staan. Uiteraard is dit een goed advies als u een artiest van wereldklasse wilt worden, maar veel oefenen geldt ook als een goed advies voor mensen die een topleider willen worden.

[bctt tweet=”Veel oefenen geldt als een goed advies voor mensen die een topleider willen zijn. Met deze zes praktische vaardigheden wordt u een uitmuntende leider” username=”Grouve”]

Til uw loopbaan naar een hoger niveau

In 2018 werd het Harvard Business Review Leaders Handbook geschreven: een inleiding voor aspirant-leiders die hun loopbaan naar een hoger niveau willen tillen. Als onderdeel van het onderzoek voor dit boek werden meer dan 40 succesvolle leiders van grote bedrijven, start-ups en non-profitorganisaties geïnterviewd over hun mening wat nodig is om een succesvolle leider te worden.

Als voorbeeld geven we Dominic Barton, die werkte als Global Managing Director van McKinsey in de periode 2009 tot 2018. In een interview reflecteert hij op zijn eigen ontwikkeling als leider. Daarbij noemt hij niet alle boeken die hij heeft gelezen, of de onderwijsprogramma’s die hij volgde, maar omschreef hij vooral verschillende leren-door-te-doen-ervaringen die zorgen voor zijn succesvolle carrière. Als leider van McKinsey Korea besefte hij bijvoorbeeld dat hij een praktische proeftuin nodig had, om nieuwe dingen te proberen. Tegen alle adviezen van medewerkers in, was hij daarbij ook niet voorzichtig en leefde hij juist niet de bestaande culturele normen na. Hij schreef zelfs een provocerende krantencolumn die de traditionele manier van werken van lokale bedrijven onder de loep nam en bekritiseerde: “Ik nam een ​​risico en het hielp ons als nooit tevoren om ons bedrijf op de kaart te zetten”.

Zijn baan in Korea leerde hem ook dat hij in sommige dingen beter was dan anderen. “Ik werd door het management in die tijd regelmatig geplaagd, omdat ik beter was in het bedenken van nieuwe initiatieven dan om ze daadwerkelijk af te ronden. Toen ik later de baas werd van McKinsey Asia, hielp dat me in te zien dat ik een goede operationeel directeur moest inhuren om samen te werken. Dat verhoogde mijn effectiviteit als leider substantieel.

TIP: De toekomst van leiderschapsontwikkeling? Maak kennis met de PLC

6 competenties van leiderschap in de praktijk

competenties-leiderschap-grouve

Bron: Pexels

Het onderzoek naar aanleiding van het schrijven van het Harvard Business Review Leaders Handbook gaf inzicht in zes fundamentele vaardigheden die er in de praktijk écht toe doen om een uitmuntende leider te worden. Deze zaken werden door de leiders waarmee gesproken werd steeds benadrukt. Concentreer u als (aspirant) leider daarom op het oefenen van deze essentiële skills voor goed leiderschap:

  1. Vorm een ​​visie die opwindend en uitdagend is voor uw organisatie of team.
  2. Vertaal die visie in een duidelijke strategie over welke acties moeten worden ondernomen en wat juist niet te doen.
  3. Stel een team van de beste mensen samen om de strategie uit te voeren. Zorg ook voor continue ontwikkeling en een goede beloning van deze mensen.
  4. Focus op meetbare resultaten.
  5. Bevorder innovatie en leer uw team (of organisatie) te ondersteunen. Op die manier helpt u nieuwe leiders te creëren.
  6. Leid uzelf, ken uzelf, verbeter uzelf en zorg voor het juiste evenwicht in uw eigen leven.

Waar u ook bent in uw carrière, er zijn altijd mogelijkheden om deze zes vaardigheden te oefenen. U zult daarbij wisselend succes hebben, wat overigens heel normaal is. Reflecteer bij elke stap op uw successen en mislukkingen en zorg voor feedback van collega’s en mentoren. Op die manier maakt u positieve aanpassingen in uw werkwijze en vindt u meer mogelijkheden om te leren en een nog betere leider te worden.

[bctt tweet=”Concentreer u als (aspirant) leider daarom op het oefenen van essentiële skills voor goed leiderschap.” username=”Grouve”]

Reflecteer op uw eigen functioneren en laat uw medewerkers dat ook doen

Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat deze reflectie op het eigen functioneren en acties heel belangrijk is voor uw persoonlijke verbetering. Een interessante conclusie uit het onderzoek was dat werknemers die aan het einde van elke dag de gewoonte hadden om te noteren:

  • wat ze die dag goed hadden gedaan;
  • wat ze die dag niet goed hadden gedaan;
  • en welke lessen ze daaruit kunnen trekken

veel productiever werden. Door aan het einde van de dag telkens een kwartier de tijd te nemen om deze punten te benoemen, verbeterden hun individuele prestaties met maar liefst 20 procent. Helaas doen maar weinig leiders dit in de praktijk. Toch is het de reflectie op uw werk en de praktijk die u zal helpen te verbeteren.

TIP: Zo blinkt u uit in zowel strategie als uitvoering

Creëer zelf kansen en mogelijkheden om te leren

creeer-zelf-kansen-grouve

Bron: Pexels

Wacht niet tot u de mogelijkheid krijgt om iets te leren, maar zoek deze mogelijkheden zelf op. Als u de kansen of mogelijkheden binnen uw eigen organisatie niet ziet, dan vindt u ze ongetwijfeld wel buiten uw eigen organisatie. Bijvoorbeeld bij een stichting, vrijwilligerswerk, non-profitorganisatie of andere groep waar mensen samenkomen. Dergelijke organisaties of bewegingen zijn vaak op zoek naar leiders die veel zin hebben om de organisatie te verbeteren en te sturen.

[bctt tweet=”Wacht niet tot u de mogelijkheid krijgt om iets te leren, maar zoek deze mogelijkheden zelf op. Als u ze binnen uw eigen organisatie niet ziet, dan vindt u ze ongetwijfeld ergens anders, maar waar?” username=”Grouve”]

Uiteindelijk bereikt u een niveau van bekwaamheid op veel gebieden, zodat u resultaat ziet en de mensen die voor u werken met succes dingen voor elkaar krijgen. Gaandeweg beginnen deze resultaten elkaar vervolgens te versterken. Meer en meer mensen en organisaties willen graag met u samenwerken, klanten zullen bewust naar u gaan vragen en u wordt steeds vaker uitgenodigd om uw organisatie te vertegenwoordigen.

Op dat moment bent u een leider geworden die in staat is om succesvol een groep mensen rond een zinvol collectief doel te mobiliseren. U zorgt voor de resultaten om dat doel te bereiken.

Conclusie

Er bestaan zes belangrijke (basis)vaardigheden die elke leider of aspirant-leider zou moeten trainen voor meer succes. Onderzoek en ervaring heeft geleerd dat de beste manier om winst op het gebied van leiderschap te realiseren, niet alleen het lezen van boeken en het volgen van trainingen is, maar vooral te behalen is door praktijkervaring en voortdurend oefenen en trainen. Durf te reflecteren op uw eigen functioneren en hier lering uit te trekken.

Bent u nog geen leider en vindt u binnen uw eigen organisatie niet de mogelijkheden om w leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen? Zoek dan naar stichtingen, vrijwilligerswerk, non-profitorganisaties of andere groepen waar mensen samenkomen en een gezamenlijk doel hebben om uw vaardigheden in de praktijk te ontwikkelen.

[bctt tweet=”Onderzoek en ervaring heeft geleerd dat de beste manier om winst op het gebied van leiderschap te realiseren vooral te behalen is door praktijkervaring en voortdurend oefenen en trainen.” username=”Grouve”]

Share This