Door: Gerard Grouve
In het traditionele leiderschapsverhaal gaat alles over jou: je talenten, charisma en momenten van moed en instinct. Toch gaat écht leiderschap erom andere mensen door jouw aanwezigheid in staat te stellen hun werk goed te doen en het maximale uit zichzelf te halen. Zelfs als je niet aanwezig bent. Als leider is het jouw taak condities te creëren waarin mensen hun capaciteit volledig benutten. Om dit succesvol te doen, is het ontwikkelen van vertrouwen een vereiste. Maar hoe bouw je dat vertrouwen?
In mijn ervaring heb ik gemerkt dat de meest succesvolle leiders vooral focussen op authenticiteit en empathie. Dat geeft namelijk vertrouwen. En vertrouwen is de basis voor bijna alles wat we als mensen doen. Vertrouwen is ook een van de meest essentiële vormen van kapitaal die een leider heeft. Het opbouwen ervan vereist vaak wel dat je vanuit een nieuw perspectief nadenkt over leiderschap. Wanneer je rekening houdt met de drie elementen van vertrouwen, ben je in staat je medewerkers zichzelf maximaal te laten ontplooien. Lukt dat je? Dan merk je dat ongetwijfeld aan je resultaat.
[bctt tweet=”Als leider is het je taak de talenten van mensen volledig te benutten. Daarvoor is het ontwikkelen van vertrouwen een vereiste. Maar hoe bouw je dat vertrouwen?” username=”Grouve”]
De 3 elementen van vertrouwen
De mate waarin medewerkers jou als leider vertrouwen is terug te voeren op drie basiselementen:
- Authenticiteit
- Competentie
- Empathie
Heeft een leider een probleem met vertrouwen? Dan komt dat hij of zij zwak is op een of meerdere van de drie bovenstaande punten.
Authenticiteit
Mensen vertrouwen je meestal wanneer ze denken dat ze interactie hebben met de echte jij. Bovendien geeft het communiceren wie je bent en wat je energie geeft een boost van authenticiteit. Communiceer je ideeën dus effectief.
Hoe sta je in het leven en hoe ga je met andere mensen om? Mensen luisteren naar hoe jij praat over iemand anders. De kans is groot dat hij of zij straks ook zo over jou praat. Heeft iemand het alleen maar over zichzelf? Daar kun je veel uit opmaken. Speel daar geen spelletjes in, want dat krijg je uiteindelijk als een boemerang terug. Blijf altijd jezelf. Je werknemers kijken ook naar de manier waarop je met problemen omgaat. Help je iemand, of trap je iemand alleen maar verder de grond in? Blijf ook niet hangen in zaken die ooit eens in het verleden hebben gespeeld en kom na wat je zegt.
Ik zeg altijd: “Wat je vertelt onthouden mensen niet altijd. Het gevoel dat ze in dat gesprek hebben gekregen onthouden ze wel.”
Mensen realiseren zich daarnaast niet altijd hoe de informatie die ze uitzenden hun eigen betrouwbaarheid kan ondermijnen. Stress of druk hebben bovendien de neiging het probleem van dubbel gedrag te vergroten. Dat maakt andere mensen sneller sceptisch. Veel mensen maskeren hun ware zelf onbewust in een sollicitatiegesprek. En juist dat niet-authentieke gedrag maakt hun kans om de baan te krijgen uiteindelijk een stuk kleiner. Kortom, laat zien wie je echt bent. Doe je dat niet? Dat heeft de gemiddelde mens zo in de gaten.
Bron: Unsplash
Competentie
Mensen moeten vertrouwen hebben in jouw ideeën en je mogelijkheden om ze waar te maken. Als ze niet in jouw competentie vertrouwen, waarom zouden ze je dan aan het stuur willen hebben? En heel belangrijk: maak je ideeën waar. Blijf consistent en voeg de daad bij het woord. Dat heeft deels ook te maken met je authenticiteit. Laat zien dat er wat gebeurt nadat je wat roept. De communicatie is daarbij heel belangrijk. Wees duidelijk.
Empathie
Veel leiders worstelen met empathie. Dat is een grote belemmering voor empowering leiderschap. Denken mensen dat je meer om jezelf geeft dan om anderen? Dan zullen ze je niet genoeg vertrouwen.
Als leider laten zien dat je om anderen geeft, vinden veel mensen lastig. Wanneer je je opstelt als een echte baas, dan ben je eigenlijk de baas niet meer.
Bron: Unsplash
Ga veel meer tussen de mensen staan en kijk in de ‘we’-vorm. Dan krijg je als manager of leider ook veel meer mee wat er echt speelt. Welk gevoel leeft er onder je medewerkers? Kijk mee en ga naast ze staan. Dan krijg je een heel ander perspectief. Zorg dat je op de werkvloer zichtbaar bent.
Houd de concentratie en betrokkenheid van je medewerkers vast als je ergens aan begint. Blijf ook consistent in het geven van aandacht. Ga niet vandaag linksaf, morgen rechtsaf en overmorgen toch weer rechtdoor. Daar worden mensen niet gelukkig van.
Ga tijdens meetings echt in gesprek. Heel vaak zit je met een groep mensen aan tafel, maar lijkt het alsof ze er toch niet helemaal met hun gedachten bij zijn. Op zo’n moment krijg je geen empathie. De oplossing: geef mensen aandacht en het gevoel dat ze er toe doen.
Vertrouwen in jezelf
De drie pijlers authenticiteit, competentie en empathie zorgen ervoor dat andere mensen je vertrouwen. Dat is zeker waar, maar er is nog een laatste ding dat je moet weten. Om een echt krachtige leider te zijn, moet je namelijk ook jezelf vertrouwen. Ben je eerlijk naar jezelf over je ambities, of negeer je datgene wat je echt boeit en inspireert? En als je jezelf al niet vertrouwt, waarom zou een ander je dan wel vertrouwen?
Als je iets van jezelf verstopt, heb je een authenticiteitsprobleem. Probeer in zo’n geval een meer empathische houding ten opzichte van jezelf aan te nemen.
Conclusie
Focus als leider op authenticiteit, empathie en competentie. Dit zijn de eigenschappen waarmee de echt succesvolle leiders zich onderscheiden. Mensen vertrouwen je wanneer ze weten dat ze met de echte ‘jij’ communiceren, wanneer je achter jouw ideeën staat en ze ook (samen) waarmaakt.
[bctt tweet=”Focus als leider op authenticiteit, empathie en competentie. Dit zijn de eigenschappen waarmee de echt succesvolle leiders zich onderscheiden” username=”Grouve”]
Laat zien en merken dat je om anderen geeft, stel je oprecht en empathisch op. Je eigen talenten, charisma en moed spelen een rol, maar het gaat er vooral om dat je jouw medewerkers in staat stelt hun werk goed te doen, het maximale uit zichzelf te halen. Zelfs als je niet aanwezig bent. Zo haal je het beste in elkaar naar boven.
[bctt tweet=”Stel je oprecht en empathisch op. Je eigen talenten, charisma en moed spelen een rol, maar het gaat er vooral om dat je jouw medewerkers in staat stelt hun werk goed te doen, het maximale uit zichzelf te halen.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
Verandering Blaast Door de Gangen van Ons Kantoor: Oude vs. Nieuwe Cultuur, Strijd of Dans?
Door: Gerard Grouve Verandering is onvermijdelijk, vooral op de werkvloer. Waar ooit het strakke 9-tot-5-schema de norm was, evolueert de moderne kantoorcultuur naar een omgeving waarin flexibiliteit en welzijn voorop staan. Verandering waait door de gangen van ons...
Het Nieuwe Werken: Continu in Beweging
Door: Gerard Grouve Vergeet wat je dacht te weten over het traditionele 9-tot-5-werken. De toekomst van werk, zoals we die nu zien ontstaan, transformeert sneller dan ooit tevoren. Gedreven door technologische innovaties, toenemende flexibiliteit en een hernieuwde...
Waarom een uniforme boodschap cruciaal is in jouw marketingstrategie
Door: Gerard Grouve In de huidige digitale wereld waar je als merk op meerdere kanalen actief moet zijn, is consistentie in je boodschap essentieel. Het lijkt een simpele boodschap: zorg dat je overal hetzelfde verhaal vertelt. Maar de realiteit is vaak anders. Merken...