Door: Gerard Grouve
Geen bedrijf kan tegenwoordig meer zonder IT, daarover bent u het vast met me eens. Toch worstelen veel CIO’s bij strategische gesprekken nog steeds om een plaats aan tafel. In mijn ervaring zien 9 van de 10 bedrijven IT namelijk vooral als een kostenpost, in plaats van als waardecreator.
[bctt tweet=”Ziet u IT als waardecreator? Een actieve bijdrager aan uw grote strategische doelstellingen? 3 principes om het management de waarde van IT te tonen.” username=”Grouve”]
Men ziet simpelweg niet welke waarde IT in het hele proces toevoegt, of dat in de toekomst zou kunnen doen. Een gebrek aan kennis bij het bestuur ligt hier vaak aan ten grondslag. En dat is opvallend, want in de hedendaagse maatschappij vormen digitale interacties juist steeds meer het belangrijkste klantcontact voor organisaties.
Deze digitale interacties leveren belangrijke strategische inzichten op, maar alleen als u ook echt iets met de verkregen data doet.
Een frisse blik
Een visie voor de toekomst vormgeven kan eigenlijk niet meer zonder de inbreng van IT. CIO’s kijken namelijk met andere ogen naar de problematiek en komen op basis van data met creatieve oplossingen en ongekende technische mogelijkheden, het waar het bestuur misschien niet eens aan zou denken. Daarom is het belangrijker dan ooit om IT altijd bij strategische gesprekken te betrekken.
Van kostenpost naar waardecreator
De transitie van IT als kostenplaats naar waardecentrum kost tijd en vereist een gerichte visie, maar het is het allemaal waard. Hier zijn drie principes waarmee u uw IT transformeert naar een echte waardecreator.
[bctt tweet=”Van kostenpost naar waardecreator De transitie van IT als kostenplaats naar waardecentrum kost tijd en vereist een gerichte visie, maar het is het allemaal waard. Hier zijn drie principes waarmee u uw IT transformeert naar een echte waardecreator.” username=”Grouve”]
Principe #1: Laat IT de zakelijke uitdagingen oplossen
Wat ik vaak zie gebeuren, is dat IT bij organisaties als het ware een doel op zich is. Dat is geen gezonde ontwikkeling. U kunt van alles digitaliseren of automatiseren, maar vraagt u zich daarbij af of zo’n stap zorgt voor fundamentele veranderingen in de bestaande bedrijfsprocessen? IT heeft de kracht om zakelijke uitdagingen of problemen op te lossen en moet ondersteunend naar de bedrijfsprocessen werken.
Draag bij aan de strategische doelstellingen
Zie IT als actieve bijdrager aan uw grote strategische doelstellingen. Dat zou de essentie van IT in een organisatie moeten zijn. Wanneer u als CIO op dit niveau naar de rol van IT kijkt, ben ik ervan overtuigd dat het management al snel inziet dat IT echt waarde biedt en geen sluitpost op de begroting meer zal zijn.
Principe #2: Data zijn de sleutel naar succes
Nog nooit veranderden de behoeften van de klant zo snel. Online is het voor klanten gemakkelijker dan ooit om tot nieuwe inzichten te komen en innovatieve producten te zien.
IT heeft de kracht om nieuwe klantbehoeften te ontdekken, door grote bakken met data te analyseren. Het onthult nieuwe kansen en geeft data gedreven inzichten. Behandel data als een echte asset in uw organisatie. Heel veel bedrijven hebben namelijk extreem veel data tot hun beschikking, waar ze niets mee doen. Terwijl deze data juist erg geschikt zijn om zaken zoals klantgedrag te analyseren.
Kortom: maak gebruik van die data en de mogelijkheden van machine learning en AI! Te weinig organisaties meten, testen of doen klantonderzoeken. In mijn ervaring vinden veel organisaties klantonderzoek zelfs een beetje eng. Voor IT ligt hier een grote kans. Toon met data aan wat de klant wil en u overtuigt het management.
Principe #3: Geef prioriteit aan het vastleggen en creëren van waarde
Als u geen waarde creëert heeft u geen bestaansrecht, zo simpel is het wat mij betreft. Er moet hoe dan ook meer aandacht worden gegeven aan dit gebied, want het gebeurt op dit moment echt te weinig. Geef als CIO daarom prioriteit aan het vastleggen en creëren van waarde. Begin met een nauwkeurige en kritische blik naar uw processen te kijken, waarna u de inzichten heeft om vervolgens de operationele efficiëntie te verhogen.
Formeel adoptieproces
Een ander belangrijk onderdeel is een formeel adoptieproces. Maak een schriftelijk plan en identificeer alle activiteiten die de acceptatie stimuleren en de betrokkenheid vergroten.
Meten is weten
Meet de exacte kostenbesparingen voor uw organisatie en stel doelen vast. Door de kostenbesparingen goed vast te leggen, krijgt u meestal de mogelijkheid om ze in IT te herinvesteren, of nog meer budget voor uw plannen vrij te maken. Vergeet ook niet om duidelijke statistieken te creëren, waarmee u het succes van uw inspanningen meet.
Leestip: Digitale transformatie? Met deze 11 vaardigheden krijgt u het voor elkaar!
Conclusie
De drie bovenstaande principes hebben allemaal tot doel het management de strategische waarde van IT te laten zien. IT heeft de kracht om de manier waarop we werken te transformeren en de klantervaring te verbeteren.
Naarmate de wereld steeds meer digitaal wordt, is de potentiële rol van IT als waardecreator in plaats van kostenpost groter dan ooit. Zowel voor klanten, medewerkers als partners bestaan er enorme kansen om via informatietechnologie waarde toe te voegen.
[bctt tweet=”De potentiële rol van IT als waardecreator in plaats van kostenpost is groter dan ooit. Zowel voor klanten, medewerkers als partners bestaan er enorme kansen om via informatietechnologie waarde toe te voegen. Zo doet u dat.” username=”Grouve”]
Kortom: bewijs de strategische kracht van IT en er gaat een wereld open voor zowel u als CIO als het bestuur van uw organisatie!
Wilt u de waarde van IT graag tonen? Uw afdeling neerzetten als echte waardecreator en bijdragen aan belangrijke strategische beslissingen? Ik help u hier als ervaringsdeskundige graag bij. Neem vrijblijvend contact op en we bespreken de mogelijkheden.
Wellicht ook interessant voor je:
Hoe ga je in onzekere tijden met je team om? 5 leiderschapstips
In onzekere tijden staan bedrijven en medewerkers onder hoge druk. Met deze leiderschapstips bied je rust en zekerheid, zonder mensen valse hoop te geven.
Hoe het coronavirus banen verandert
De coronacrisis toont misschien wel de toekomst van werk. Met deze 3 tips speel je in op de veranderende behoeften van organisaties, klanten en medewerkers.
De inzichtgedreven organisatie
Door je medewerkers in te zetten als sensoren voor nieuwe diensten of producten komen organisaties vaak tot verrassende inzichten. Hoe doe je dat in de praktijk?