Door Gerard Grouve
De coronacrisis zet niet alleen veel werknemers, maar ook managers en leiders onder grote druk. Vanuit huis werken, slecht nieuws brengen en zelfs werknemers ontslaan of een loonsverlaging accepteren zijn aan de orde van de dag. Dit alles eist zijn tol van de psyche van veel managers en leiders. Wat doe je in deze onzekere tijd om toch gefocust en optimistisch te blijven?
[bctt tweet=”De coronacrisis zet niet alleen veel werknemers, maar ook managers en leiders onder grote druk.” username=”Grouve”]
Naar mijn mening ligt het succesvol doorstaan van de huidige crisis vooral in je vermogen om je emoties te beheersen. Op momenten als deze, is de kwaliteit van je leiderschap namelijk afhankelijk van de manier waarop je met stress omgaat. Of concreter nog: hoe goed pas jij jezelf aan in tijden van tegenspoed? Hoe ga je het beste om met de druk in de situaties waarmee je wordt geconfronteerd? Ik geef je graag een aantal tips om de crisis succesvol te doorstaan.
[bctt tweet=”Het succesvol doorstaan van de huidige crisis ligt vooral in je vermogen om je emoties te beheersen. De kwaliteit van je leiderschap is afhankelijk van de manier waarop je met stress omgaat.” username=”Grouve”]
#1 Wees aardig voor jezelf
In tijden van crisis is het ten eerste erg belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Bekritiseer jezelf niet te veel, dat schaadt je mentaal en fysiek. Bovendien komt het de mensen om je heen ook niet ten goede. Als je niet goed voor jezelf kunt zorgen, dan kun je dat ook niet voor je medewerkers. Of zoals ze in de luchtvaart zeggen: zet eerst je eigen zuurstofmasker op, voordat je anderen helpt.
Dat betekent trouwens niet dat je heel soft voor jezelf moet zijn, veel excuses maakt of juist vol van jezelf bent. Het gaat er meer jezelf empathisch te benaderen. Dat doe je door jezelf bijvoorbeeld af te vragen: “Hoe zou een oude vriend of een mentor me steunen?”.
[bctt tweet=”De coronacrisis zet leiders onder grote druk. Stress en slecht nieuws vragen het uiterste. Met deze 8 tips blijf je positief en zie je de kansen.” username=”Grouve”]
#2 Denk goed na over je doel
Een van de redenen waarom de coronacrisis voor veel ondernemers zo pijnlijk is, is dat veel doelen aan de toekomst gebonden zijn. En laat nou juist die toekomst nu onzeker zijn. Wanneer allerlei mooie plannen niet doorgaan, is het gemakkelijk om het gevoel van wie je bent en je richting te verliezen. Denk daarom na over je doel en focus op wat echt belangrijk is in je leven en je werk. Wat geeft je energie en inspiratie?
Leestip: Waarom bestaat ons bedrijf eigenlijk? Het belang van ‘purpose’
Een van de belangrijkste dingen blijft je purpose. Waar ben je mee bezig en vooral: waarom ben je daar mee bezig? Juist in een tijd waarin je verschillende tegenslagen te verwerken krijgt, geeft je purpose houvast. Herinner jezelf er dagelijks aan en houd een positieve blik. Hang wat mij betreft geeltjes aan je monitor, of posters in je organisatie. Zelfs in crisistijd zijn er altijd manieren en mogelijkheden om met je purpose bezig te zijn. Misschien niet zoals je het voor ogen had of in de vorm zoals je hem zelf had gedefinieerd, maar je komt er echt wel als je jouw doel maar goed voor ogen houdt.
[bctt tweet=”Een van de belangrijkste dingen blijft je purpose. Waar ben je mee bezig en vooral: waarom ben je daar mee bezig? Juist in een tijd waarin je verschillende tegenslagen te verwerken krijgt, geeft je purpose houvast.” username=”Grouve”]
#3 Zie de situatie in een ander perspectief
Als je de coronacrisis probeert te zien als een kans, dan zie je ook eerder de mogelijkheden voor verandering. Als je kwaad wordt en gefrustreerd raakt, lukt meestal niets meer. Zorg dat je jouw collega’s ondersteunt en helpt waar het kan. Daar hebben medewerkers vaak echt behoefte aan. Kijk samen hoe je iets wél voor elkaar krijgt. Kortom, zet samen de schouders eronder en houd je optimisme vast.
#4 Dwing jezelf om positief te denken
Hoewel makkelijker gezegd dan gedaan, is het belangrijk om tijdens deze pandemie een optimistische blik te houden of te ontwikkelen. Het is een van die momenten in je leven en carrière waarop je jezelf misschien moet dwingen om positief te denken. Hoe zie je de huidige uitdaging zelf? Zie je het coronavirus als een blijvende bedreiging, of ga je er vanuit dat deze moeilijke omstandigheden slechts tijdelijk zijn? Vat je de tegenslag persoonlijk op, of zie je dat veel andere managers en leiders ook in hetzelfde schuitje zitten? Probeer om niet in een negatieve spiraal te komen en vindt manieren om jezelf weer op te laden.
Ervaar je druk ‘van boven’? Dan heb je als manager vaak de lastige taak om de doelstellingen of beslissingen naar je medewerkers over te brengen. Misschien moet je gedwongen bezuinigen, word je gepusht om meer omzet te draaien of veel meer klanten actiever te gaan bellen. Probeer de druk van het hogere management op een positieve, opbouwende manier op je medewerkers over te brengen, hoe lastig dat soms ook is. Het is jouw uitdaging om een optimistische mindset te houden.
#5 Vier successen
Krijg je door de coronacrisis te maken met problemen die je niet binnen een dag, een week of zelfs een maand oplost? Dan is het ontzettend belangrijk om te zoeken naar taken of projecten die jij en je werknemers tijdens een werkdag of werkweek kunnen afronden. Focus op kleine overwinningen voor jezelf en je team. Dat geeft namelijk houvast, een richting en een broodnodige boost.
Vergeet ook niet om de momenten waarop je samen wat hebt bereikt te benoemen. Neem de tijd om kleine of grote successen te vieren. Onder druk is hier vaak geen aandacht of tijd voor. En is het op dit moment juist rustig? Ook het ontwikkelen van een nieuwe vaardigheid geeft een gevoel van prestatie. Volg een bijvoorbeeld een cursus, of leer een nieuwe taal. Blijf jezelf ontwikkelen.
#6 Laat je menselijke kant zien
Zelfs in goede economische tijden hebben managers en leiders twee identiteiten in evenwicht te houden:
- Je bent een rolmodel van kracht, vertrouwen en onverstoorbaarheid voor je medewerkers
- Je bent ook vooral ‘mens’, openhartig over je uitdagingen en mislukkingen. Dat geeft je medewerkers een gevoel van solidariteit.
Praat eerlijk over je zorgen, zeg waar je mee bezig bent en probeer een positief gevoel van vernieuwing en mogelijkheden over te brengen. Als manager heb je als het ware een megafoon in handen: alles wat je zegt, wordt versterkt.
Ook solidariteit is heel belangrijk. De top van een onderneming is vaak minder begaan met de werkvloer. Zorg er als manager voor dat je dat contact met de werkvloer wél hebt.
[bctt tweet=”Praat eerlijk over je zorgen, zeg waar je mee bezig bent en probeer een positief gevoel van vernieuwing en mogelijkheden over te brengen. Als manager heb je als het ware een megafoon in handen: alles wat je zegt, wordt versterkt.” username=”Grouve”]
#7 Zoek naar externe ondersteuning
In tijden van crisis is het zoeken naar sociale verbinding belangrijker dan ooit. Bel eens een vertrouwd familielid, een goede vriend, een mentor. Ook een gesprek met een collega helpt vaak goed, idealiter van een andere organisatie.
Het perspectief en inzicht van iemand van buiten kan je namelijk helpen je eigen uitdagingen op te lossen. Een positief gesprek helpt je een oplossing te verzinnen of nieuwe inzichten te krijgen. Zo kom je verder.
#8 Blijf goed voor jezelf zorgen
Even een frisse neus halen, een hobby of andere ontspannende activiteit biedt bescherming tegen burn-out en maakt echt een verschil in hoe je lichaam reageert op stress. Bovendien zorgt ontspanning voor nieuwe inzichten. Zorg ervoor dat je niet volledig in je werk opgaat. Maak voldoende tijd vrij voor lichaamsbeweging, voldoende slaap en goede voeding.
Zelf merk ik dat de werktijden door de coronacrisis veel breder zijn geworden. Ik begin ‘s ochtends om acht uur en als ik niet oplet ben ik ‘s avonds om acht uur nog steeds aan het werk. Dat komt doordat werknemers hun eigen werktijden ook breder indelen, bijvoorbeeld doordat ze thuis zorgtaken hebben. Die mensen benaderen je dan ‘s avonds met hun vragen, omdat ze het dan wat rustiger hebben. Daar komt bij dat ik ervaar dat videocalls of telefonische meetings over het algemeen veel intensiever zijn. Zorg er daarom voor dat je tussendoor voldoende tijd vindt om op te laden.
Conclusie
De coronacrisis zorgt in alle lagen van organisaties voor druk. Ook privé hebben veel mensen er onder te lijden. Om de situatie het hoofd te bieden, is het vooral belangrijk om optimistisch te blijven. Zoek de oorzaak niet bij jezelf en houd je emoties onder controle. Het heeft geen zin om kwaad of gefrustreerd te raken over een situatie die je zelf niet kan beheersen. Blijf vooral goed communiceren. Doe dat op een opbouwende manier en vier je successen. Praat met andere mensen om tot nieuwe inzichten te komen en gebruik je tijd om nieuwe vaardigheden te leren. Houd je purpose altijd in het achterhoofd. Zo kom je uiteindelijk sterker uit de crisis.
[bctt tweet=”Blijf vooral goed en opbouwend communiceren. Praat met andere mensen om tot nieuwe inzichten te komen. Gebruik je tijd om nieuwe vaardigheden te leren. Houd je purpose altijd in het achterhoofd. Zo kom je uiteindelijk sterker uit de crisis.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
Wil je jouw bedrijf transformeren? Het draait niet alleen om talent, maar om het JUISTE talent
Door: Gerard Grouve Elk bedrijf droomt ervan om te groeien, te innoveren en de concurrentie voor te blijven. Maar wat als ik je vertel dat het geheim van die transformatie niet alleen ligt in hard werken of slimme strategieën? Het draait om het vinden van het juiste...
Bedrijfscultuur: De Motor van Succes
Door: Gerard Grouve Een sterke bedrijfscultuur is veel meer dan een verzameling van waarden en normen die netjes op een poster aan de muur hangen. Het is de ruggengraat van elke succesvolle organisatie, de onzichtbare kracht die alles in beweging houdt....
Creativiteit breekt de ketenen van conventioneel leidinggeven: De opkomst van creatieve managers
Door: Gerard Grouve Stel je een werkplek voor waar elke stem telt. Waar de weg naar succes wordt gevormd door innovatieve idee‘n in plaats van starre hiërarchieën. Dit is geen utopie; dit is de realiteit die creatieve managers overal ter wereld aan het vormgeven zijn....