Door: Gerard Grouve
Heb je een leidinggevende functie? Misschien ben je coach van een sportteam of coördineer je vrijwilligerswerkzaamheden. Welke rol je ook hebt, je bent een leider. Maar op welk niveau van leiderschap sta je eigenlijk?
Leiderschapsexpert, spreker en bestsellerauteur John C. Maxwell beschrijft in zijn boek ‘5 niveaus van leiderschap’ vijf duidelijke verschillende opeenvolgende niveaus. Waar sta jij en hoe bereik je het hoogst haalbare leiderschapsniveau? Ik laat je zien hoe je vaststelt waar je nu staat en leg je uit welke stappen je kunt zetten om een betere leider te worden.
[bctt tweet=”Heb je een leidinggevende functie? Misschien ben je coach van een sportteam of coördineer je vrijwilligerswerkzaamheden. Welke rol je ook hebt, je bent een leider. Maar op welk niveau van leiderschap sta je eigenlijk?” username=”Grouve”]
Niveau 1: Positie
Mensen volgen je omdat ze wel moeten
Bron: Unsplash
Geef je leiding aan een organisatie, zonder dat je moeite hebt hoeven te doen om die positie te bemachtigen? Ben je simpelweg aangewezen om leiding te geven? Dan zegt dat niet altijd iets over je kwaliteiten als leidinggevende. De kans is zelfs aanwezig dat medewerkers je niet vertrouwen, je uit de weg gaan en het liefst zo min mogelijk zaken met je bespreken.
Op dit niveau is het lastig om als leider invloed uit te oefenen en om dingen voor elkaar te krijgen. John Maxwell beschrijft dat leiders op dit niveau vaak het gevoel ‘het is eenzaam aan de top’ gebruiken. Je mensen volgen je, omdat ze wel moeten. Gelukkig kun je hier wel wat aan doen. Het is een goede positie om over leiderschap te leren en vooral ook goed in jezelf te investeren. Je zult merken dat mensen dat meer bereid zijn naar je te luisteren. Je kunt groeien als je jezelf realiseert dat leidinggeven meer vereist dan simpelweg ‘de leider zijn.’
Niveau 2: Toestemming
Mensen volgen je omdat ze dat graag willen
Het volgende niveau is bereikt wanneer mensen er deels zelf voor kiezen om je te volgen. Het is in deze vooral erg belangrijk dat je jouw mensen leert kennen en verbinding met ze maakt. Behandel mensen als individuen die waarde bieden voor het bedrijf. Die positieve blik levert je meestal veel vertrouwen en respect bij je medewerkers op. Het gaat erom dat je draagvlak creëert. Dat is echt heel belangrijk en ontbreekt er helaas nogal eens aan. Op niveau 2 toon je echt leiderschapskwaliteiten. Je moet hier wel wat voor doen. Luister vooral goed naar je mensen.
Niveau 3: Productie
Mensen volgen je om wat je voor de organisatie hebt bereikt of gedaan
Bron: Unsplash
Je invloed en geloofwaardigheid als leider is op dit niveau vooral een gevolg van je resultaten voor de organisatie. Onder jouw leiderschap wordt het werk gedaan, gaat de moraal omhoog en stijgt de winst. Je krijgt het gevoel samen met je medewerkers te groeien. Deze leiders zijn al op de goede weg. Doordat ze tonen dat ze toegevoegde waarde voor de organisatie leveren, volgen de medewerkers vanzelf. Als leider heb je bepaalde doelen bereikt. Mensen hebben respect voor jou als leider en wat je hebt gedaan.
Leestip: Wat is voor werknemers de definitie van ‘goed werk’ en hoe speel je daar als werkgever op in?
Het neerzetten van een goede productie is vaak een gevolg van de leiderschapskwaliteiten op niveau 2, waarin je vooral goede relaties met medewerkers bouwt en onderhoudt. Leiders op niveau 3 weten hoe ze hun medewerkers motiveren door een duidelijke missie en visie te communiceren. Wanneer iedereen elkaar dan vertrouwt en respecteert, is het goed mogelijk om samen een gesteld doel te behalen. De meeste leiders op niveau 3 zijn erg geliefd bij hun medewerkers.
Niveau 4: Ontwikkeling
Mensen volgen je vanwege wat je voor hen hebt gedaan
Op dit niveau kom je langzamerhand bij de echte leiders uit. Je helpt je mensen om te groeien. Als jij kijkt hoe je jezelf en de anderen beter ontwikkelt, dan kom je aan bij het natuurlijk leiderschap. Je geeft mensen de kans om naar voren te komen en te groeien. Je geeft hen de credits voor wat ze bereiken, een punt waarvan ik merk dat veel leiders toch wat moeite mee hebben.
Alles draait om het ontwikkelen, stimuleren en motiveren van je medewerkers. Opleidingen spelen een grote rol. De leider op niveau 4 durft werk te delegeren en geeft medewerkers daarmee tegelijkertijd de mogelijkheid om zichzelf verder te ontplooien. Hier kun je jouw kwaliteiten en visie op andere potentiële leiders overbrengen.
[bctt tweet=”Je geeft mensen de kans om naar voren te komen en te groeien. Je geeft hen de credits voor wat ze bereiken, een punt waarvan ik merk dat veel leiders toch wat moeite mee hebben.” username=”Grouve”]
Niveau 5: Hoogtepunt
Mensen volgen je om wie je bent en waar je voor staat
Bron: Unsplash
Dit is het hoogst haalbare niveau. Een level 5 leider leidt wel op het moment waarop het echt nodig is, maar creëert zelf andere leiders. Als leider gaat het je niet alleen meer om succes, maar vooral het gevoel een verschil te kunnen maken. Je wilt iets positiefs achterlaten in de wereld.
Het zou eigenlijk niet uit moeten maken of een level 5 leader weggaat of niet. Die heeft zijn mensen namelijk zo geïnstrueerd en alles zo gedaan dat een ander dat feilloos over kan nemen. Hij ziet kansen die anders niet zien en denkt vooral aan zijn opvolging, maakt zichzelf misbaar.
Conclusie
De 5 niveaus van leiderschap kun je zien als een piramide. Alle niveaus zijn op elkaar gebouwd en stap voor stap bereikbaar. Wanneer je jezelf als leider ontwikkelt, merk je dat een volgend niveau bereikbaar is door je eigen leiderschapskwaliteiten voortdurend te verbeteren. Blijf leren en sta open voor feedback. Betrek je medewerkers en bouw een vertrouwensband op.
[bctt tweet=”Wanneer je jezelf als leider ontwikkelt, merk je dat een volgend niveau bereikbaar is door je eigen leiderschapskwaliteiten voortdurend te verbeteren. Blijf leren en sta open voor feedback. Betrek je medewerkers en bouw een vertrouwensband op.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
Verandering Blaast Door de Gangen van Ons Kantoor: Oude vs. Nieuwe Cultuur, Strijd of Dans?
Door: Gerard Grouve Verandering is onvermijdelijk, vooral op de werkvloer. Waar ooit het strakke 9-tot-5-schema de norm was, evolueert de moderne kantoorcultuur naar een omgeving waarin flexibiliteit en welzijn voorop staan. Verandering waait door de gangen van ons...
Het Nieuwe Werken: Continu in Beweging
Door: Gerard Grouve Vergeet wat je dacht te weten over het traditionele 9-tot-5-werken. De toekomst van werk, zoals we die nu zien ontstaan, transformeert sneller dan ooit tevoren. Gedreven door technologische innovaties, toenemende flexibiliteit en een hernieuwde...
Waarom een uniforme boodschap cruciaal is in jouw marketingstrategie
Door: Gerard Grouve In de huidige digitale wereld waar je als merk op meerdere kanalen actief moet zijn, is consistentie in je boodschap essentieel. Het lijkt een simpele boodschap: zorg dat je overal hetzelfde verhaal vertelt. Maar de realiteit is vaak anders. Merken...