Leidt u een middelgrote organisatie, bent u betrokken bij het management of ambieert u een leiderschapspositie in een middelgrote organisatie? Dan is het goed te weten dat leiderschapstraining vooral voor u veel kan opleveren.

[bctt tweet=”Bent u werkzaam in het management van een middelgrote organisatie? Dan is het goed te weten dat leiderschapstraining vooral voor u veel kan opleveren.” username=”Grouve”]

Het ontwikkelen van managers en leiders in middelgrote bedrijven is namelijk een andere uitdaging dan in grote bedrijven. In mijn werk als executive en management consultant voor leidinggevenden hoor ik deze drie bezwaren het vaakst:

  • gebrek aan financiële middelen;
  • geen tijd;
  • leiderschapstraining past niet bij de organisatie (het gaat toch goed zo?).

Dunne managementlaag

Natuurlijk kan ik deze bezwaren niet zomaar van de hand wijzen; ze weerspiegelen echte beperkingen en zorgen. De oorzaak hiervan zit hem in het vaak in de dunne managementlaag bij middelgrote organisaties. Elke medewerker en leider, van de CEO naar beneden, heeft zijn of haar bord vol met dagelijkse verantwoordelijkheden en weinig capaciteit om taken op zich te nemen die niet direct met de waan van alledag te maken hebben.

Wat levert leiderschapstraining u op? 5 bevindingen

Toch is het goed om tijd te maken voor leiderschapsontwikkeling, omdat het u veel kan opleveren. De afgelopen 20 jaar heb ik ervaren en gezien wat werkt en wat niet. Ik zet mijn vijf belangrijkste bevindingen voor u op een rij.

Het goed kunnen delegeren van taken en het geven van vertrouwen is een vaardigheid die u veel oplevert, omdat het tijd vrij maakt om u te richten op de toekomst en bedrijfsdoelstellingen.

#1: U leert urgente problemen aan te pakken

Zeker, leiderschapsontwikkeling is een investering in de toekomst, maar het kan ook actuele problemen oplossen. Heeft u als leider of manager bijvoorbeeld structureel te maken met te weinig tijd? Leer als leider dan uw managers of andere betrokkenen de leiding te nemen over hun eigen projecten. Dat maakt direct tijd vrij bij senior leiders.

#2: U leert te focussen op schaalvergroting, niet alleen op groei

Groei en schaalgrootte zijn niet hetzelfde. Over het algemeen zie ik in middelgrote organisaties een lineaire groei: oftewel naarmate de inkomsten van een organisatie toenemen, stijgen de investeringen in middelen zoals kapitaal, mensen of technologie. Schaalvergroting vindt plaats wanneer de omzet stijgt, zonder een substantiële toename van de middelen.

In een leiderschapstraining leert u te werken aan een schaalbaar model. Een model waarin u minder in uw organisatie werkt, maar meer aan uw organisatie werkt.

leiderschapstraining

#3: U leert nieuwe initiatieven uit te rollen

Middelgrote bedrijven zijn vaak terughoudend om “mensen uit het veld te halen” en hen de kans te geven zich te ontwikkelen. Toenemende drukte door groei en de waan van de dag legt een grote druk op u en uw medewerkers, van IT en logistiek tot marketing en het management.

[bctt tweet=”Middelgrote bedrijven zijn vaak terughoudend om “mensen uit het veld te halen” en hen de kans te geven zich te ontwikkelen. Toenemende drukte door groei en de waan van de dag legt een grote druk op u en uw medewerkers, van IT en logistiek tot marketing en het management. ” username=”Grouve”]

Vraag uzelf eens af: wat zijn de specifieke uitdagingen waarmee uw organisatie worstelt? Zie leiderschapstraining vervolgens als middel om deze concrete problemen op te lossen. Deze praktijkgerichte benadering van leiderschapsontwikkeling is ideaal voor organisaties die weinig tijd hebben om nieuwe initiatieven of andere werkwijzen uit te rollen.

[bctt tweet=”Vraag uzelf eens af: wat zijn de specifieke uitdagingen waarmee uw organisatie worstelt? Zie leiderschapstraining vervolgens als middel om deze concrete problemen op te lossen.” username=”Grouve”]

#4: U ontdekt nieuw potentieel talent in uw organisatie

Middelgrote bedrijven kennen vaak een vrij platte hiërarchie en korte lijnen. Vergeleken met grote organisaties zijn er daardoor aanzienlijk minder promotiemogelijkheden. Daarom is het belangrijk om leiderschapstraining te koppelen aan interne carrièremogelijkheden. Het volgen van een training biedt kansen om nieuw talent in uw organisatie te ontdekken.

Leestip: Blijvend beter samenwerken? Zo krijg je het voor elkaar

#5: U leert uw unieke bedrijfscultuur in een veranderende organisatie te behouden

Middelgrote bedrijven zitten vol met door de oprichters geleide bedrijven, waarvan de cultuur een van de belangrijkste elementen van hun verbinding met klanten vormt. Naarmate een organisatie groeit, verliest het vaak de originele, maar zo karakteristieke bedrijfscultuur. Het invoeren van processen en simpelweg het managen van meer mensen ligt daaraan ten grondslag.

[bctt tweet=”Het feit dat een bedrijf volwassen is en groeit, betekent niet dat het zijn oorspronkelijke karakter hoeft te verliezen. Een leiderschapstraining helpt u te groeien en tegelijkertijd het oorspronkelijke karakter van uw organisatie te behouden. Het karakter dat u zo aantrekkelijk maakt voor klanten.” username=”Grouve”]

Conclusie

Het probleem bij middelgrote organisaties is vaak dat iedereen het druk heeft met de dagelijkse praktijk. Dat geldt voor zowel de mensen op de werkvloer als het management en leiderschap. Dit, terwijl een goede leiderschapstraining juist voor middelgrote organisaties een enorm verschil kan maken.

Veelgenoemde redenen zijn een gebrek aan geld of tijd. U kunt het zich simpelweg niet veroorloven om iemand of uzelf ‘uit het veld te halen’, of denkt dat een leiderschapstraining niet bij u past. Toch zijn het juist de vaardigheden die u tijdens een dergelijke training leert, die het verschil gaan maken.

Het levert u juist meer tijd, geld en zelfs een model voor schaalbare groei op. U ontdekt onverwacht nieuw talent binnen uw organisatie en komt tot nieuwe innovatieve ideeën. Daarvan profiteren uiteindelijk alle medewerkers en de hele organisatie.

Heeft u behoefte aan een externe visie op de kansen die leiderschapstraining u kan bieden? Ik help u graag bij het formuleren van uw persoonlijke leerdoelen en de doelstellingen van uw organisatie en leer u een betere leider te worden. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Vertrouwen als basis voor toekomst AI

Vertrouwen als basis voor toekomst AI

Door: Gerard Grouve Kunstmatige intelligentie. Bent u, als succesvol leidinggevende in het bedrijfsleven, er klaar voor? We weten dat AI (Artificial Intelligence) meer en meer domineert en zal gaan domineren. In het werk dat we uitvoeren en in de beslissingen die we...

Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

Door: Gerard Grouve Een ‘geweldige bedrijfscultuur’ is populair om in een vacature te noemen. Het is een geweldig lokaas voor nieuwe medewerkers, maar ook voor new business. Maar wat is een geweldige bedrijfscultuur nu eigenlijk? Doe je als bedrijf alleen nog maar mee...

Zo maakt u van uw klant een loyale klant

Zo maakt u van uw klant een loyale klant

Door: Gerard Grouve Hoe loyaal is uw klant? Bedrijven doen er alles aan om hun klanten dichtbij te houden. Het aanbod groeit, de concurrentie is moordend en klanten zijn daardoor steeds minder trouw. Het wordt daardoor alsmaar moeilijker om de loyaliteit van een klant...

Share This