Door: Gerard Grouve

Speelde uw organisatie snel in op de grote veranderingen die de lockdown en andere overheidsmaatregelen op uw omzet hadden? Tijdens de coronacrisis was vooral de snelheid van digitale transformatie een van de belangrijkste sleutels naar succes. Dat leidde in veel gevallen tot unieke en creatieve oplossingen. Complete bedrijfsmodellen gingen op de schop en de klant werd op totaal andere wijze benaderd. ‘Overleven’ was het credo.

De tijden zijn veranderd

Post-corona ziet de wereld er behoorlijk anders uit. Een terugkeer naar het oude normaal? Ik zie het niet gebeuren. De tijden zijn wel degelijk veranderd en zowel uw interne organisatie als de omgang met externe leveranciers, partners en klanten zien er behoorlijk anders uit.

Dat vraagt om aanpassingsvermogen en zelfs een andere benadering van de digitale transformatie van uw bedrijf. Misschien bent u er al volop mee bezig, of speelt de gedachte nog in uw achterhoofd.

[bctt tweet=”Post-corona ziet de wereld er heel anders uit. Dat vraagt om een andere benadering van digitale transformatie. Zo meet u het succes van uw inspanningen.” username=”Grouve”]

In welke fase van digitale transformatie u zich ook bevindt, hier zijn 6 belangrijke statistieken om post-corona het succes van uw digitale transformatie te meten.

#1: Voortdurende waardecreatie

Niet voor niets staat het creëren van waarde op nummer één. Het doel van een digitale transformatie is dat deze toegevoegde waarde levert. Doet u of een proces dat niet? Dan is het vooral een kostenpost.

Kijk daarom van tevoren welke bijdrage de digitale transformatie van een proces of het geheel bijdraagt aan de omzet. Kortom, meet vooral op waardecreatie. Zie het automatiseren of digitaliseren van een bedrijfsproces niet als doel op zich.

Leestip: Is uw IT een kostenpost of waardecreator? Maximaliseer het potentieel

#2: Percentage processen in de cloud

Niet alleen is eigen hardware erg kostbaar. Het onderhouden van een complete IT-infrastructuur vereist veel kennis en is tegelijkertijd kwetsbaar voor storingen en aanvallen van buitenaf. Daar moet u eigenlijk zo snel mogelijk vanaf. Maak gebruik van de cloud en u zet tegelijkertijd uw eigen mensen veel efficiënter in.

Decentraal werken

Hoeveel mensen van uw (kantoor)personeel kunnen het werk online doen? En draait uw software vooral op een centrale server, of werkt u gedecentraliseerd in de cloud? Wanneer al uw medewerkers online op uw server inloggen, bent u al een eind op weg. Desondanks is het gedecentraliseerd in de cloud werken de toekomst. U meet het succes van een digitale transformatie daarom ook aan het percentage medewerkers en processen die al via de cloud werken.

Leestip: Digitale transformatie? Met deze 11 vaardigheden krijgt u het voor elkaar!

strategen-AI

#3: AI en machine learning

Maak zoveel mogelijk gebruik van AI en machine learning. Als mens is het met alle beschikbare data vrijwel niet meer te doen om goede conclusies uit die data te trekken. AI kan daar veel in betekenen en uw bedrijfsprocessen op basis van data ondersteunen.

Doe iets met de data die u heeft. Maak een statistiek van het aantal processen dat al door AI of machine learning wordt ondersteund.

#4: Conversies van nieuwe klanten

Sinds het uitbreken van corona in 2020, zijn de meeste mensen meer dan ooit bereid om nieuwe dingen te proberen. Van online werken tot het testen van nieuwe producten of diensten.

Haal hier zoveel mogelijk voordeel uit. Meet daarom hoeveel mensen bereid zijn uw (nieuwe) producten of diensten te proberen en welke klanten terugkerend of blijvend zijn.

Blijf in contact

Let wel op dat u niet alleen op zoek gaat naar nieuwe klanten. Blijf bijdragen aan het ecosysteem waar u in zit. Waar zijn innovaties mogelijk? Creëer meer toegevoegde waarde voor zowel bestaande als nieuwe klanten en verwaarloos uw bestaande klantenkring niet.

Klantenbinding

Zorg voor klantenbinding en doe meer metingen naar wat de klant belangrijk vindt. Breng de verschillende lagen van de gebruiker in beeld. Meestal heeft u te maken met verschillende typen gebruikers:

  • Gebruikers zelf;
  • de beslissers;
  • influencers;
  • budgethouders;
  • eindverantwoordelijken.

Zij laten bij de keuze voor uw dienst of product allemaal hun mening en belangen meewegen. Houd bij het benaderen van de klant rekening met deze verschillende persona’s.

Leestip: Zo maakt u van uw klant een loyale klant

integriteit-pragmatisme

#5: Productiviteit van uw medewerkers

Het is belangrijker dan ooit om over de juiste mensen te beschikken. Hebben uw medewerkers het goede kennisniveau? Hoe is hun productiviteit? Maak hier een statistiek van. Het is goed om nieuwe kansen te onderzoeken, maar de productiviteit per medewerker blijft een belangrijk meetpunt.

Leestip: 10 manieren om uw bedrijfscultuur te verbeteren en productiviteit te verhogen

#6: Aantal investeringen in duurzaamheid

Veel organisaties die investeren in een digitale transformatie, doen dat vaak tegelijkertijd in combinatie met ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Vooral voor de buitenwereld zijn deze erg belangrijk.

Onderzoek of uw klanten veel waarde aan duurzaamheid hechten. Is dat het geval? Doe er dan zeker wat mee. Voer klantonderzoeken uit en maak van het aantal investeringen in duurzaamheid een statistiek.

Leestip: Zo behaalt u wel uw duurzame doelen

Conclusie

In de huidige tijd van digitalisatie en online kanalen, is het als organisatie belangrijker dan ooit om hier op in te spelen. Doet u dat niet? Dan verliest u de strijd binnenkort, of anders wel op de lange termijn. U ontkomt niet aan de digitale transformatie van uw organisatie en bestaande processen.

Pas op dat u niet alleen bestaande processen digitaliseert, maar echt transformeert. Kijk waar u waarde creëert of nieuwe waarde kunt creëren. Maak de resultaten van uw inspanningen meetbaar. Meet de productiviteit van uw medewerkers en daarnaast het aantal investeringen in duurzaamheid.

[bctt tweet=”Pas op dat u niet alleen bestaande processen digitaliseert, maar echt transformeert.” username=”Grouve”]

Schakel waar mogelijk zoveel mogelijk over naar werken in de cloud. Gebruik AI en machine learning om uit alle beschikbare data waardevolle conclusies te trekken. Denk niet zelf te weten wat de klant wil. Gebruik data en voer klantonderzoeken uit. Bedenk nieuwe diensten en/of producten en meet hoeveel klanten converteren, maar vergeet uw bestaande klanten niet.

Hulp nodig bij de digitale transformatie van uw organisatie? Ik help u hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op.

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Vertrouwen als basis voor toekomst AI

Vertrouwen als basis voor toekomst AI

Door: Gerard Grouve Kunstmatige intelligentie. Bent u, als succesvol leidinggevende in het bedrijfsleven, er klaar voor? We weten dat AI (Artificial Intelligence) meer en meer domineert en zal gaan domineren. In het werk dat we uitvoeren en in de beslissingen die we...

Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

Een GE-WEL-DI-GE bedrijfscultuur, wat is dat?

Door: Gerard Grouve Een ‘geweldige bedrijfscultuur’ is populair om in een vacature te noemen. Het is een geweldig lokaas voor nieuwe medewerkers, maar ook voor new business. Maar wat is een geweldige bedrijfscultuur nu eigenlijk? Doe je als bedrijf alleen nog maar mee...

Zo maakt u van uw klant een loyale klant

Zo maakt u van uw klant een loyale klant

Door: Gerard Grouve Hoe loyaal is uw klant? Bedrijven doen er alles aan om hun klanten dichtbij te houden. Het aanbod groeit, de concurrentie is moordend en klanten zijn daardoor steeds minder trouw. Het wordt daardoor alsmaar moeilijker om de loyaliteit van een klant...

Share This