Door: Gerard Grouve
Speelde uw organisatie snel in op de grote veranderingen die de lockdown en andere overheidsmaatregelen op uw omzet hadden? Tijdens de coronacrisis was vooral de snelheid van digitale transformatie een van de belangrijkste sleutels naar succes. Dat leidde in veel gevallen tot unieke en creatieve oplossingen. Complete bedrijfsmodellen gingen op de schop en de klant werd op totaal andere wijze benaderd. ‘Overleven’ was het credo.
De tijden zijn veranderd
Post-corona ziet de wereld er behoorlijk anders uit. Een terugkeer naar het oude normaal? Ik zie het niet gebeuren. De tijden zijn wel degelijk veranderd en zowel uw interne organisatie als de omgang met externe leveranciers, partners en klanten zien er behoorlijk anders uit.
Dat vraagt om aanpassingsvermogen en zelfs een andere benadering van de digitale transformatie van uw bedrijf. Misschien bent u er al volop mee bezig, of speelt de gedachte nog in uw achterhoofd.
[bctt tweet=”Post-corona ziet de wereld er heel anders uit. Dat vraagt om een andere benadering van digitale transformatie. Zo meet u het succes van uw inspanningen.” username=”Grouve”]
In welke fase van digitale transformatie u zich ook bevindt, hier zijn 6 belangrijke statistieken om post-corona het succes van uw digitale transformatie te meten.
#1: Voortdurende waardecreatie
Niet voor niets staat het creëren van waarde op nummer één. Het doel van een digitale transformatie is dat deze toegevoegde waarde levert. Doet u of een proces dat niet? Dan is het vooral een kostenpost.
Kijk daarom van tevoren welke bijdrage de digitale transformatie van een proces of het geheel bijdraagt aan de omzet. Kortom, meet vooral op waardecreatie. Zie het automatiseren of digitaliseren van een bedrijfsproces niet als doel op zich.
Leestip: Is uw IT een kostenpost of waardecreator? Maximaliseer het potentieel
#2: Percentage processen in de cloud
Niet alleen is eigen hardware erg kostbaar. Het onderhouden van een complete IT-infrastructuur vereist veel kennis en is tegelijkertijd kwetsbaar voor storingen en aanvallen van buitenaf. Daar moet u eigenlijk zo snel mogelijk vanaf. Maak gebruik van de cloud en u zet tegelijkertijd uw eigen mensen veel efficiënter in.
Decentraal werken
Hoeveel mensen van uw (kantoor)personeel kunnen het werk online doen? En draait uw software vooral op een centrale server, of werkt u gedecentraliseerd in de cloud? Wanneer al uw medewerkers online op uw server inloggen, bent u al een eind op weg. Desondanks is het gedecentraliseerd in de cloud werken de toekomst. U meet het succes van een digitale transformatie daarom ook aan het percentage medewerkers en processen die al via de cloud werken.
Leestip: Digitale transformatie? Met deze 11 vaardigheden krijgt u het voor elkaar!
#3: AI en machine learning
Maak zoveel mogelijk gebruik van AI en machine learning. Als mens is het met alle beschikbare data vrijwel niet meer te doen om goede conclusies uit die data te trekken. AI kan daar veel in betekenen en uw bedrijfsprocessen op basis van data ondersteunen.
Doe iets met de data die u heeft. Maak een statistiek van het aantal processen dat al door AI of machine learning wordt ondersteund.
#4: Conversies van nieuwe klanten
Sinds het uitbreken van corona in 2020, zijn de meeste mensen meer dan ooit bereid om nieuwe dingen te proberen. Van online werken tot het testen van nieuwe producten of diensten.
Haal hier zoveel mogelijk voordeel uit. Meet daarom hoeveel mensen bereid zijn uw (nieuwe) producten of diensten te proberen en welke klanten terugkerend of blijvend zijn.
Blijf in contact
Let wel op dat u niet alleen op zoek gaat naar nieuwe klanten. Blijf bijdragen aan het ecosysteem waar u in zit. Waar zijn innovaties mogelijk? Creëer meer toegevoegde waarde voor zowel bestaande als nieuwe klanten en verwaarloos uw bestaande klantenkring niet.
Klantenbinding
Zorg voor klantenbinding en doe meer metingen naar wat de klant belangrijk vindt. Breng de verschillende lagen van de gebruiker in beeld. Meestal heeft u te maken met verschillende typen gebruikers:
- Gebruikers zelf;
- de beslissers;
- influencers;
- budgethouders;
- eindverantwoordelijken.
Zij laten bij de keuze voor uw dienst of product allemaal hun mening en belangen meewegen. Houd bij het benaderen van de klant rekening met deze verschillende persona’s.
#5: Productiviteit van uw medewerkers
Het is belangrijker dan ooit om over de juiste mensen te beschikken. Hebben uw medewerkers het goede kennisniveau? Hoe is hun productiviteit? Maak hier een statistiek van. Het is goed om nieuwe kansen te onderzoeken, maar de productiviteit per medewerker blijft een belangrijk meetpunt.
Leestip: 10 manieren om uw bedrijfscultuur te verbeteren en productiviteit te verhogen
#6: Aantal investeringen in duurzaamheid
Veel organisaties die investeren in een digitale transformatie, doen dat vaak tegelijkertijd in combinatie met ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Vooral voor de buitenwereld zijn deze erg belangrijk.
Onderzoek of uw klanten veel waarde aan duurzaamheid hechten. Is dat het geval? Doe er dan zeker wat mee. Voer klantonderzoeken uit en maak van het aantal investeringen in duurzaamheid een statistiek.
Leestip: Zo behaalt u wel uw duurzame doelen
Conclusie
In de huidige tijd van digitalisatie en online kanalen, is het als organisatie belangrijker dan ooit om hier op in te spelen. Doet u dat niet? Dan verliest u de strijd binnenkort, of anders wel op de lange termijn. U ontkomt niet aan de digitale transformatie van uw organisatie en bestaande processen.
Pas op dat u niet alleen bestaande processen digitaliseert, maar echt transformeert. Kijk waar u waarde creëert of nieuwe waarde kunt creëren. Maak de resultaten van uw inspanningen meetbaar. Meet de productiviteit van uw medewerkers en daarnaast het aantal investeringen in duurzaamheid.
[bctt tweet=”Pas op dat u niet alleen bestaande processen digitaliseert, maar echt transformeert.” username=”Grouve”]
Schakel waar mogelijk zoveel mogelijk over naar werken in de cloud. Gebruik AI en machine learning om uit alle beschikbare data waardevolle conclusies te trekken. Denk niet zelf te weten wat de klant wil. Gebruik data en voer klantonderzoeken uit. Bedenk nieuwe diensten en/of producten en meet hoeveel klanten converteren, maar vergeet uw bestaande klanten niet.
Hulp nodig bij de digitale transformatie van uw organisatie? Ik help u hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op.
Wellicht ook interessant voor je:
Zo zorgt u voor een toekomstbestendig klimaatbeleid in uw organisatie
Het intern beprijzen van CO2-uitstoot kan zorgen voor een strategie die emissiereductie versnelt en helpt bij het vinden van nieuwe markten en omzetkansen.
Hoe zorgt u voor ethisch gedrag in uw organisatie?
Onethisch gedrag is schadelijk voor de reputatie en het vertrouwen in een organisatie. Op welke manieren stimuleert u ethisch gedrag op de werkvloer?
Groot R&D-budget? Dat is niet altijd een garantie voor succes
Tien jaar geleden was marketingprofessor Marcel Corstjens in gesprek met medewerkers van een internationaal verpakkingsbedrijf. Men wilde de grootste merken verjongen. Tijdens drie dagen vol presentaties en vergaderingen vond hij de presentatie van het R&D-team...