Door: Gerard Grouve
De coronacrisis heeft voor de meeste mensen het dagelijks leven behoorlijk overhoop gegooid. Misschien had je in het begin van het jaar grote plannen voor 2020, liep alles gesmeerd en was je op weg naar je hoogste omzet ooit. Totdat in maart het coronavirus ook in Nederland uitbrak.
Zoveel mogelijk thuiswerken, schoolgaande kinderen die opvang nodig hebben, geen etentjes met klanten of familie, geen reizen, evenementen of andere bijeenkomsten met familie en vrienden meer. De coronacrisis sloeg voor de meeste ondernemers genadeloos toe. Drie dingen die de pandemie je over plannen kan leren:
Tip #1: Plannen voor onvoorziene omstandigheden?
Denk groter
Bron: Unsplash
Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van het potje van zes maanden inkomsten dat je voor onvoorziene omstandigheden zou moeten hebben. Misschien heb je zo’n noodfonds aangelegd, misschien wel helemaal niet. In ieder geval heeft de impact van de coronacrisis veel ondernemers totaal verrast. Bijna niemand had verwacht dat de gevolgen zo groot zouden zijn.
Wie had ooit gedacht dat we in een samenleving terecht zouden komen waarin iedereen minimaal anderhalve meter afstand van elkaar moet houden? Dat luchtvaartmaatschappijen tot wel 98 procent van alle vluchten schrappen, terwijl personeelskosten gewoon doorlopen?
Kleine en grote ondernemingen houden rekening met verschillende rampscenario’s, maar niemand had kunnen voorzien dat de gevolgen van het coronavirus en de maatregelen daartegen zo groot zouden zijn.
[bctt tweet=”De coronacrisis sloeg en slaat voor de meeste ondernemers genadeloos toe. Drie dingen die de pandemie je over plannen kan leren.” username=”Grouve”]
Optimisme is geen rampenplan
Veel ondernemers hebben een optimistische mindset. Bij een crisis zijn zij ervan overtuigd dat ze wel een oplossing vinden om een situatie het hoofd te bieden. Hoewel uiteraard een goede eigenschap, is optimisme alleen geen rampenplan.
Ook al ben je als ondernemer positief over je eigen capaciteiten en weet je dat je wel weer een kans zult vinden, het kan geen kwaad om je op het allerslechtste scenario voor te bereiden. Alleen wanneer je uitgaat van de grootst mogelijke ramp, ben je echt goed voorbereid. Dacht je dat een spaarpot voor een half jaar genoeg was? Maak er gerust een jaar of meer van.
[bctt tweet=”Veel ondernemers hebben een optimistische mindset. Bij een crisis zijn zij ervan overtuigd dat ze wel een oplossing vinden om een situatie het hoofd te bieden. Hoewel uiteraard een goede eigenschap, is optimisme alleen geen rampenplan. ” username=”Grouve”]
Iemand anders heeft hetzelfde meegemaakt
En zit je ondanks je voorbereiding toch in de ellende? Houd dan in gedachten dat in negatieve ervaringen iets heel positiefs kan zitten. Voor veel mensen is hun ontslag achteraf bijvoorbeeld het beste wat ze had kunnen overkomen. Je moet even door die tijd heen, je wordt op jezelf aangewezen. Bedenkt ook: wat jou op dit moment overkomt, heeft iemand anders op deze aardbol altijd al eens meegemaakt, of maakt op dit moment hetzelfde door.
Vraag jezelf dan af: hoe heeft die persoon of organisatie dat toen opgelost, of wat doen zij op dit moment om de crisis af te wenden? Als je dat weet, dan wordt het al een heel ander verhaal. Daar komt bij dat wanneer je een plan maakt voor het allerslechtste scenario, het meestal niet zo slecht wordt als waarop je je had voorbereid.
Tip #2: Plannen mogen veranderen
Alles leek erop te wijzen dat 2020 een nieuw recordjaar zou worden. We maken vaak ambitieuze plannen om minstens zo grote doelstellingen te behalen. Maar plannen kunnen ook te groot zijn, wees altijd waakzaam voor de signalen van een burn-out. Los daarvan gooide de coronacrisis voor de meeste ondernemers roet in het eten om de ongetwijfeld ambitieuze plannen en doelstellingen voor 2020 te realiseren.
Bron: Unsplash
Niet altijd controle over veranderingen
De coronacrisis heeft meer dan ooit laten zien dat je soms controle hebt over de veranderingen in je plannen, maar vaak ook niet. Accepteer dat je externe situaties niet altijd kunt veranderen, maar maak er het beste van. Plannen bestaan namelijk om veranderd te worden. Maak gerust een nieuw plan. Blijf creatief en pas je aan. Plan en verander met voortschrijdend inzicht, zeg ik altijd.
Leestip: Hoe het coronavirus banen verandert
Alles leek erop te wijzen dat 2020 een nieuw recordjaar zou worden. We maken vaak ambitieuze plannen om minstens zo grote doelstellingen te behalen. Maar plannen kunnen ook te groot zijn, wees altijd waakzaam voor de signalen van een burn-out. Los daarvan gooide de coronacrisis voor de meeste ondernemers roet in het eten om de ongetwijfeld ambitieuze plannen en doelstellingen voor 2020 te realiseren.
Tip #3: Plan voor wat het meest belangrijk is in je leven
Bron: Unsplash
In slechts enkele weken of zelfs dagen, zorgden de maatregelen tegen verdere verspreiding van het coronavirus ervoor dat elk plan en elke keuze tot de essentie werd gestript. Luxeartikelen en -diensten die we als noodzakelijk zagen, werden snel blootgesteld. Het leven ging ineens over het hamsteren van voedsel, onderdak, je eigen gezondheid en die van familie. We realiseerden ons ineens weer wat eigenlijk de échte luxes in het leven zijn: gezondheid, voedsel, onderdak en familie.
De basis op orde
Het fundament van elk plan zou daarom moeten bestaan uit de dingen die er in het leven en in je organisatie het meeste toe doen. Het is eigenlijk de bekende piramide van Maslow, waarin hij verschillende lagen van menselijke behoeften beschrijft. Als je de basis op orde hebt, dan kun je weer verder daar de volgende laag. Ga je dus niet richten op de derde laag, terwijl je jouw basisbehoeften niet op orde hebt. Dat geldt voor individuen, maar ook voor organisaties. Wat doet er in jouw leven het meeste toe? Houd dat altijd als basis in gedachten. Dat is heel belangrijk.
Conclusie
De coronacrisis is voor veel mensen een echte disruptor geweest. En als er één ding is dat ik tijdens deze periode heb geleerd, dan is dat het belang van plannen. Plan voor het worst-case scenario en realiseer je dat plannen er zijn om veranderd te worden. Plan voor de meest onvoorziene omstandigheden en je ontdekt waar het in het leven uiteindelijk echt om gaat. En de wijze les: wanneer dingen niet gaan zoals gepland, dan komt er vaak iets beters uit. In tijden van crisis worden mensen creatief.
[bctt tweet=”Plan voor de meest onvoorziene omstandigheden en je ontdekt waar het in het leven uiteindelijk echt om gaat. En de wijze les: wanneer dingen niet gaan zoals gepland, dan komt er vaak iets beters uit. In tijden van crisis worden mensen creatief.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
Bedrijfscultuur: De Motor van Succes
Door: Gerard Grouve Een sterke bedrijfscultuur is veel meer dan een verzameling van waarden en normen die netjes op een poster aan de muur hangen. Het is de ruggengraat van elke succesvolle organisatie, de onzichtbare kracht die alles in beweging houdt....
Creativiteit breekt de ketenen van conventioneel leidinggeven: De opkomst van creatieve managers
Door: Gerard Grouve Stel je een werkplek voor waar elke stem telt. Waar de weg naar succes wordt gevormd door innovatieve idee‘n in plaats van starre hiërarchieën. Dit is geen utopie; dit is de realiteit die creatieve managers overal ter wereld aan het vormgeven zijn....
Productiviteit herdefiniëren: Minder werken, meer bereiken
Door: Gerard Grouve Stel je eens een wereld voor waarin kortere werkuren niet leiden tot een daling in prestaties, maar juist resulteren in hogere productiviteit, meer innovatie en een gelukkiger team. Voor velen lijkt dit misschien een utopie, maar de paradox van...