Door: Gerard Grouve
Charisma, u heeft het of u heeft het niet, zo lijkt het. Het is een aangeboren talent of uitstraling waarmee u mensen inspireert en motiveert. Nieuw onderzoek toont aan dat u uw charisma en vaardigheid om anderen te inspireren simpelweg kunt vergroten door u meer bewust te zijn van het moment van de dag waarop u dat probeert te doen.
Het blijkt namelijk dat het circadiaan ritme een grote rol speelt bij uw charisma als leider. Dit is het ritme waar ook uw natuurlijke biologische klok onderdeel van is, Goed om te weten natuurlijk, maar hoe maakt u daar handig gebruik van? En vooral: op welk tijdstip bent u het meest charismatisch en maximaliseert u uw vermogen om anderen te inspireren en motiveren?
Circadiaan ritme
Het circadiaan ritme is de biologische cyclus van 24 uur die een groot aantal fysiologische processen in uw lichaam beïnvloedt, waaronder in eerste instantie vooral uw dag- en nachtritme. Ook uw lichaamstemperatuur is een ander bekend voorbeeld van een circadiaan ritme. Uw lichaamstemperatuur is doorgaans zes uur voor het slapen het hoogst, en twee uur na het inslapen op zijn laagst. Andere voorbeelden van lichaamsfuncties met een circadiaan ritme zijn uw hartslag, de afgifte van bepaalde hormonen, uw slaappatroon, de behoefte aan eten en drinken en zelfs de gevoeligheid voor bepaalde geneesmiddelen.
Maar vooral is het circadiaan ritme een krachtige aanjager van verschillende cognitieve functies, zoals uw stemming en gedrag. Wanneer u het juiste moment van de dag weet te vinden, speelt u hier als leider slim op in. Op uw dagelijkse piek bent u charismatischer dan op andere momenten.
Wat is uw chronotype?
Elke cyclus van 24 uur kent namelijk een fase van maximale alertheid, waarin u onder andere duidelijker communiceert en gemakkelijk positieve emoties zoals hoop, optimisme en enthousiasme toont.
Niet ieders circadiaan ritme ziet er echter hetzelfde uit. Zoals mensen van elkaar verschillen, verschilt ook het circadiaan ritme. Zo hebben sommige mensen de neiging om ’s ochtends vroeg wakker te worden en ook vroeg naar bed te gaan. Anderen hebben juist de neiging om uit te slapen en juist laat naar bed te gaan. Deze verschillen worden iemands chronotype genoemd.
Uit onderzoek blijkt (niet geheel onverwacht) dat ochtendmensen vroeg in de ochtend charismatischer zijn dan ’s avonds laat. Aan de andere kant zijn avondmensen juist laat in de avond charismatischer dan vroeg in de ochtend.
De rol van uw publiek
Waarschijnlijk weet u van uzelf goed of u een ochtend- of juist een avondmens bent. Toch is er nog een factor die niet vergeten mag worden: de chronotypes van uw publiek of toehoorders. Ook zij worden namelijk gedreven door hun eigen circadiaanse ritmes.
Wanneer u als ochtendmens bij het starten van de dag een zaal vol avondmensen toespreekt, zitten zij op dat moment niet op hun piek. Hoewel u zelf maximaal presteert, zal een groot deel van het publiek niet ontvankelijk zijn voor uw charismatische uitstraling. Uw publiek is immers nog relatief moe. Daarmee wordt uw toespraak alsnog minder effectief.
Match de chronotypes
Wilt u uw publiek maximaal inspireren en motiveren? Dan zou u de situatie van twee kanten moeten bekijken. Bedenk eerst op welk tijdstip van de dag u zelf het meest charismatisch bent. Ten tweede, overweeg of onderzoek op welk tijdstip van de dag uw toehoorders het meest ontvankelijk zijn voor uw charisma. Schroom niet om binnen uw team of organisatie eens te vragen of medewerkers zichzelf als een ochtend- of avondmens typeren.
[bctt tweet=”Wilt u uw publiek maximaal inspireren en motiveren? Onderzoek dan eerst op welk tijdstip van de dag u zelf het meest charismatisch bent en op welk tijdstip van de dag uw toehoorders het meest ontvankelijk zijn voor uw charisma.” username=”Grouve”]
In de meest ideale situatie heeft u hetzelfde chronotype als de meeste van uw toehoorders. Als uw publiek bestaat uit ochtendmensen, streef dan naar inspiratiemogelijkheden in de ochtend. Is iedereen een avondmens? Plan uw presentatie of gesprek dan op later op de dag.
Het beste tijdstip
Wanneer u spreekt voor een grote groep mensen, zult u in de meeste gevallen een compromis moeten vinden. Een goede aanpak is extreem vroege of late tijden te vermijden. Het midden van de dag is doorgaans een goed uitgangspunt.
De beste tijd die zowel voor ochtend- als avondmensen geschikt is, ligt rond 11 uur. Deze tijd is niet te vroeg voor avondmensen en niet te laat voor ochtendmensen. Tegelijkertijd vermijdt u de lunchtijd en de gebruikelijke inzinking rond 15.30 uur.
Conclusie
Door rekening te houden met uw natuurlijke ritme, schuift u gedurende de dag met uw werk en uw leiderschapsstijlen, afhankelijk van uw gevoel. Vergroot uw charisma en uw vermogen om uw team te inspireren door bewuster om te gaan met de tijd van de dag waarop u dit wilt doen. Negeer uw circadiaan ritme niet, maar werk ermee om uw effectiviteit te vergroten.
[bctt tweet=”Vergroot uw charisma en uw vermogen om uw team te inspireren door bewuster om te gaan met de tijd van de dag waarop u dit wilt doen. Wat is het tijdstip waarop u het meest charismatisch bent?” username=”Grouve”]
Zoekt u een manier om een betere en meer charismatische leider te worden? Ik help u graag het beste uit uzelf te halen. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.
Wellicht ook interessant voor je:
Een Winnende Strategie: Topsporters Inzetten voor Succes in het Bedrijfsleven
Door: Gerard Grouve Topsporters en bedrijfsprofessionals hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Terwijl ze misschien op het eerste gezicht verschillende werelden vertegenwoordigen, zijn er veel kwaliteiten en ervaringen die beide velden...
Wat Succes Echt Betekent: Innerlijke Groei als Sleutel tot Duurzaam Succes
Door: Gerard Grouve In de drukte van het dagelijks leven is het gemakkelijk om in de val te lopen van het najagen van succes zoals de maatschappij dat voorschrijft: carrière, titels, financieel gewin en materieel bezit. Maar hoe vaak staan we stil bij wat succes echt...
Waarom consistentie in merkcommunicatie cruciaal is voor succes
Door: Gerard Grouve In de huidige, uiterst competitieve wereld waar elk detail ertoe doet, is de manier waarop een merk communiceert een van de belangrijkste elementen voor zakelijk succes. Consistentie in merkcommunicatie vormt de basis voor hoe een bedrijf wordt...