De afgelopen tien jaar hebben er in het bedrijfsleven grote verschuivingen plaatsgevonden. In 2010 waren de tien meest waardevolle bedrijven verdeeld over vijf landen, waarvan er slechts twee actief waren in de techsector. Geen enkel bedrijf was meer dan 400 miljard dollar waard. Vandaag de dag is de volledige top tien in de Verenigde Staten en China te vinden, waarvan de meerderheid juist actief is in de techsector. Een aantal van deze bedrijven hebben zelfs de waarde van 1000 miljard dollar aangetikt, waaronder Apple, Amazon en Microsoft.
In tien jaar is er dus veel veranderd. Toch verwacht ik dat de sleutels tot succes de komende tien jaar waarschijnlijk net zo verschillend zijn. Maar wat heb je nodig om in het volgende decennium te winnen? Vijf principes waarmee je de concurrentie voorblijft.
Principe 1: Concurreer op de snelheid van leren
Bron: Pexels
Ten eerste wil ik het belang van studie en ontwikkeling benadrukken. Als je als onderneming niet blijft leren en blijft ontwikkelen, dan krijg je echt een gat in je kennis. Uiteindelijk verlies je dan de aansluiting. Leren gaat niet alleen om het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden, maar zet hiervoor ook algoritmes in. Met AI en big data krijg je veel nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe ideeën. Bedrijven die sneller leren, zullen betere diensten en producten kunnen aanbieden, die vervolgens door automatische analyse nog beter en persoonlijker worden.
Netflix houdt bijvoorbeeld niet alleen precies bij waar je naar kijkt, maar ook hoe lang en wanneer je kijkt. Deze data wordt opgeslagen, waarna er kunstmatige intelligentie (AI) op wordt losgelaten. Netflix leert zo precies wat een klant graag ziet en wenst. Netflix is op die manier in staat om dynamische en gepersonaliseerde aanbevelingen voor elke gebruiker te genereren. Dit verbetert voor gebruikers het product, waardoor meer gebruikers op het platform blijven en nog meer data genereren om het systeem verder te voeden. Een perfecte leercyclus die de concurrentiepositie van Netflix versterkt. Dit zijn ontwikkelingen die je niet meer tegenhoudt.
Kortom, vandaag de dag hebben kunstmatige intelligentie, sensoren en digitale platforms de mogelijkheden om snel meer te leren al enorm vergroot. Het is echter de concurrentie op deze snelheid van leren die in het volgende decennium belangrijk wordt. Daarom zullen bedrijven het gebruik van AI in toenemende mate moeten adopteren en uitbreiden.
[bctt tweet=”Leren gaat niet alleen om het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden, maar zet hiervoor ook algoritmes in. Met AI en big data krijg je veel nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe ideeën.” username=”Grouve”]
Principe 2: Concurreer in ecosystemen
Tot voor kort was het duidelijk: je hebt een organisatie en levert een bepaalde dienst of product. Het was voor iedereen duidelijk binnen welke branche je actief bent. De komende jaren gaan veel bedrijven ook actief worden op andere gebieden. Er ontstaat zowel samenwerking als concurrentie buiten de branche.
Denk aan Amazon, dat ooit begon als online boekhandel. Onlangs nam het bedrijf de complete Amerikaanse supermarktketen Whole Foods over. Alle producten uit de supermarkt gaat Amazon ook via de website aanbieden. Met de mogelijkheid om boodschappen te laten bezorgen of in een winkel af te halen, samen met andere producten die de klant via Amazon heeft besteld.
Je ziet op die manier dat bedrijven nog meer invloed krijgen. Ze gaan eigenlijk de drie V’s volgen: verbinden, verdiepen (in de klant) en daarna het verbreden ervan. Zo pak je het complete ecosysteem. Amazon zit nu al bijna in de hele ‘voedselketen’ van mensen.
TIP: 10 manieren om uw bedrijfscultuur te verbeteren en productiviteit te verhogen
Principe 3: Concurreer zowel in de fysieke als digitale wereld
Bron: Pexels
De meest waardevolle en snel groeiende bedrijven zijn vaak jonge techbedrijven die vooral in het digitale ecosysteem actief zijn. Het laaghangende fruit lijkt op dat gebied de afgelopen tien jaar wel te zijn geplukt. Nieuwe kansen zullen in toenemende mate voortkomen uit het digitaliseren van de fysieke wereld. Dit wordt mogelijk gemaakt door de snelle ontwikkeling en penetratie van AI en het Internet of Things.
Techbedrijven gaan zich steeds meer mengen in de fysieke wereld, maar ook andersom. Je ziet steeds meer dat bedrijven dus zowel fysiek als digitaal actief worden. Internetgigant Google is met dochteronderneming Waymo druk bezig om autonome auto’s op de weg te laten rijden. Bedrijven pakken op alle vlakken mee wat ze kunnen. Op die manier is het mogelijk om sneller marktaandeel te winnen.
John Deere, fabrikant van tractoren en landbouwmachines, heeft bijvoorbeeld al stevig in ‘Internet of Things’-technologie geïnvesteerd. Tractoren en ander machines zijn ‘connected’ gemaakt, door het toevoegen van diverse sensoren die actuele informatie doorsturen en uitgebreide analyses mogelijk maken. Dat is data die zowel voor John Deere als de gebruiker van de machines interessant is en winst op kan leveren.
Bedrijven weten straks alles over je. Hoeveel sensoren zitten er al niet in je mobiele telefoon? Als die data toegankelijk wordt voor grote bedrijven, dan gaat het heel hard. En dat hoeft voor de consument echt niet negatief te zijn.
[bctt tweet=”Bedrijven weten straks alles over je. Hoeveel sensoren zitten er al niet in je mobiele telefoon? Als die data toegankelijk wordt voor grote bedrijven, dan gaat het heel hard. En dat hoeft voor de consument echt niet negatief te zijn.” username=”Grouve”]
Principe 4: Concurreer op verbeelding
Bedrijven kunnen niet langer verwachten succesvol te blijven door op hun bestaande bedrijfsmodellen te leunen. Als gevolg hiervan is het vermogen om nieuwe ideeën te genereren belangrijker dan ooit. Maar laat nu juist dat voor veel bedrijven een grote uitdaging zijn. Hoe ouder en groter een onderneming is, hoe kleiner het vermogen om nieuwe ideeën te creëren en te benutten. Het management focust zich dan vooral op het meten van efficiëntie en financiële resultaten, terwijl een focus op manieren om nieuwe ideeën te creëren op de langere termijn veel meer resultaat oplevert.
Daarom moet je heel anders gaan nadenken. Denk hoe je iets wél voor elkaar krijgt, zonder daarbij in vaste structuren te denken. Hoe kom je aan nieuwe ideeën en hoe kun je die in de praktijk toepassen? Als je alles steeds op dezelfde manier blijft doen zoals je altijd hebt gedaan, dan loopt je concurrentie je zo voorbij. Kijk alleen al naar de jeugd, die denkt al zo anders. Trek daar lering uit. Neem het mee in je gedachten en voeg bepaalde inzichten samen. Zo kom je tot mooie nieuwe inzichten.
[bctt tweet=”Als je alles steeds op dezelfde manier blijft doen zoals je altijd hebt gedaan, dan loopt je concurrentie je zo voorbij.” username=”Grouve”]
Om nieuwe mogelijkheden te realiseren, heb je eerst inspiratie nodig (een reden om dingen anders te zien), en vervolgens verbeelding (het vermogen om mogelijkheden te identificeren). Verbeelding is een uniek menselijk vermogen, waar kunstmatige intelligentie vooral patronen uit bestaande gegevens haalt.
TIP: 10 grote wereldwijde uitdagingen die technologie kan oplossen
Principe 5: Concurreer op veerkracht
Vooruitkijkend naar het komende decennium is de onzekerheid is op veel fronten groot. Technologische verandering is disruptief en de vooruitgang zal zeker niet minder worden. Ook daagt de opkomst van China als economische macht internationale organisaties uit. Het zal moeilijker te worden om te vertrouwen op voorspellingen en plannen te maken voor de toekomst.
Probeer daarom als leider het grotere geheel te zien, inclusief economische, sociale, politieke en ecologische dimensies. Zo kan je organisatie onverwachte schokken doorstaan.
Deze veerkracht opbouwen staat vaak op gespannen voet met traditioneel management, met doelen zoals efficiëntie en financiële maximalisatie op korte termijn. Maak desondanks van veerkracht een prioriteit om duurzaam te gedijen in onzekere tijden. Drie manieren om dat te doen:
- Bereid je voor op een reeks scenario’s om risico’s te overleven.
- Bouw aan organisatie die zich snel kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
- Draag pro-actief bij aan actie op de grootste problemen waarmee mondiale economieën en samenlevingen worden geconfronteerd. Op die manier creëer je sociaal draagvlak in de maatschappij.
Conclusie
Bron: Unsplash
Ook al is winnen in het heden vaak al uitdaging genoeg, de echte uitdaging zit hem voor leiders in het winnen in de toekomst. Onze snel veranderende wereld zal de status quo blijven testen. Voor leiders is het cruciaal om vooruit te kijken en een agenda te ontwikkelen om ook in het komende decennium te slagen.
In de afgelopen tien jaar is er veel veranderd, maar de komende tien jaar gaat er nog minstens zoveel veranderen. Daar moeten bedrijven zich op voorbereiden. Je hebt te maken met de opkomst van AI, Big Data en IoT. Benut de kansen die deze technologieën bieden en je staat met je organisatie op een grote voorsprong voor succes in de komende jaren 20.
[bctt tweet=”Je hebt te maken met de opkomst van AI, Big Data en IoT. Benut de kansen die deze technologieën bieden en je staat met je organisatie op een grote voorsprong voor succes in de komende jaren 20.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
Een Winnende Strategie: Topsporters Inzetten voor Succes in het Bedrijfsleven
Door: Gerard Grouve Topsporters en bedrijfsprofessionals hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Terwijl ze misschien op het eerste gezicht verschillende werelden vertegenwoordigen, zijn er veel kwaliteiten en ervaringen die beide velden...
Wat Succes Echt Betekent: Innerlijke Groei als Sleutel tot Duurzaam Succes
Door: Gerard Grouve In de drukte van het dagelijks leven is het gemakkelijk om in de val te lopen van het najagen van succes zoals de maatschappij dat voorschrijft: carrière, titels, financieel gewin en materieel bezit. Maar hoe vaak staan we stil bij wat succes echt...
Waarom consistentie in merkcommunicatie cruciaal is voor succes
Door: Gerard Grouve In de huidige, uiterst competitieve wereld waar elk detail ertoe doet, is de manier waarop een merk communiceert een van de belangrijkste elementen voor zakelijk succes. Consistentie in merkcommunicatie vormt de basis voor hoe een bedrijf wordt...