Door: Gerard Grouve
Om innovatie te stimuleren, investeren de meeste organisaties veel geld in allerlei initiatieven. Uit onderzoek van McKinsey blijkt echter dat in alle sectoren ruim 94% van de leidinggevenden niet tevreden is over de mate van innovatie binnen hun bedrijf. Een schokkende conclusie. Bedrijven krijgen het gewoonweg niet voor elkaar om de impact die ze willen hebben ook daadwerkelijk te maken. En dat ondanks al hun uitgaven. Waarom is dat zo?
Ik denk dat de meeste organisaties er niet in slagen om eerst een andere onderliggende belemmering aan te pakken vanwege de dagelijkse routines. Oftewel, de dagelijkse praktijk verstikt innovatie.
[bctt tweet=”94% van de leidinggevenden is niet tevreden over de mate van innovatie bij hun bedrijf. Hoe breek je met gewoonten die innovatie ondermijnen? Een stappenplan.” username=”Grouve”]
Op de rem
Daarnaast zeggen heel veel bedrijven wel dat ze innovatief zijn, maar bij de minste of geringste tegenslag trappen ze op de rem en schieten ze weer helemaal terug in de grondhouding van directief leiderschap. Bij innovatieve bedrijven denken anderen namelijk mee over andere oplossingen of ideeën, die de leiding of het management op dat moment dan niet passen. Men durft anderen onvoldoende ruimte te geven om zichzelf en daarmee de organisatie verder te ontwikkelen. Mensen ruimte geven vindt men vaak eng. Toch blijft het management wel roepen dat hun bedrijf heel innovatief is, want dat is natuurlijk een mooi modewoord.
Gelukkig is het op een praktische manier mogelijk om te breken met slechte gewoonten die innovatie ondermijnen en juist nieuwe inspirerende ideeën te ontwikkelen.
Leestip: 6 Tips for your business to use now to win the innovation game
Gewoonten en routines die leiden tot groei en succes
Innovatie betekent volgens mij niet zozeer het concreet uitvinden van nieuwe producten of diensten, maar meer ‘iets dat op een andere manier waarde creëert’. Innovatie kan gaan over een manier om een bestaand proces te verbeteren, een andere marketingbenadering of iets anders. Soms is een innovatie een grote doorbraak, maar vaker nog is het een optelsom van kleine verbeteringen die het dagelijkse werk eenvoudiger of goedkoper maken.
[bctt tweet=”Soms is een innovatie een grote doorbraak, maar vaker nog is het een optelsom van kleine verbeteringen die het dagelijkse werk eenvoudiger of goedkoper maken.” username=”Grouve”]
Bron: Unsplash
Zeven kenmerken van innovatieve organisaties
Tijdens mijn werk ontdekte ik dat de meest innovatieve organisaties zeven belangrijke gedragingen vertonen:
- Ze gaan er altijd vanuit dat er een betere manier is om dingen te doen.
- Ze richten zich op een diepgaand begrip van behoeften van klanten en eigen verlangens.
- Ze werken zowel binnen als buiten de organisatie samen en zorgen voor kruisbestuiving.
- Ze experimenteren veel, durven te falen en leren daarvan.
- Ze stellen medewerkers in staat om overwogen risico’s te nemen.
- Ze staan open voor afwijkende meningen.
- Ze gaan actief op zoek naar de benodigde middelen.
Eigenlijk is geen van die gedragingen echt verrassend. Wel vind ik het vreemd dat ze niet vaker voorkomen.
Wat belemmert innovatie?
Vraag een gemiddelde leidinggevende wat innovatie in de weg staat en je krijgt vaak de volgende antwoorden:
- Te weinig tijd.
- De perceptie dat dingen anders doen geen voordelen oplevert.
- Te hoge kosten.
- Een gebrek aan innovatievaardigheden.
- Gebrek aan infrastructuur om nieuwe ideeën tot bloei brengen.
Stuk voor stuk zijn dat inderdaad zaken die innovatie belemmeren. Maar een van de grootste belemmeringen die leidinggevenden vaak niet noemen, is het feit dat de organisatie van veel bedrijven zich richt op het leveren van vooral voorspelbare, betrouwbare resultaten. En dat een paradox: de systemen die succes met het huidige model mogelijk maken, voorkomen juist dat men kijkt naar een nieuw model.
Durf te veranderen
Bron: Unsplash
Geef je medewerkers daarom de ruimte om met nieuwe oplossingen te komen die je als leider zelf niet zou bedenken. Er zijn namelijk honderden wegen en manieren om naar Rome te komen. De meeste leidinggeven rijden maar één weg, die volgens hen ook dé weg is. Ze zeggen wel dat ze openstaan voor een andere route, maar dat is in de praktijk niet zo. Vaak durft de gevestigde garde niets meer te wijzigen, want waarom zouden ze ook? “We verdienen nu al geld genoeg”, is het motto.
Leestip: Uw personeelsbestand staat open voor verandering, veel meer dan u denkt
Voer ideeën echt door
Veel leiders vinden het ‘eng’ om anderen toe te laten tot hun domein. Het voelt voor hen vreemd, omdat ze het gevoel krijgen dat een ander ze ineens komt vertellen hoe het moet. Ik merk dat in de praktijk ook regelmatig. Komt er iemand met een baanbrekend nieuw idee, dan schieten veel leidinggevenden weer in een grondhouding: “Laten we het toch maar gewoon laten zoals het is”. Men besteedt dus wel tijd aan innovatie, maar voert het uiteindelijk niet door.
Het resultaat daarvan is vaak dat je mensen gaan lopen en vervolgens hun eigen idee gaan uitwerken in een disruptieve start-up. Soms pakken ze daar zelfs een hele sector mee aan.
Zo zorg je voor meer innovatie
Gelukkig is er goed nieuws: er bestaan honderden manieren om innovatief gedrag in je organisatie te stimuleren. Ongeacht je sector is dat in elke organisatie mogelijk. Hoewel ze allemaal heel verschillend zijn, dienen ze allemaal het doel om ongewenste organisatorische gewoonten te doorbreken en nieuwe aan te moedigen. Ze zijn vaak simpel, leuk en meetbaar. Ik geef je enkele van mijn favorieten bij bekende organisaties als voorbeeld:
Bied een ‘kickbox’ aan (Apple)
Werknemers kunnen bij Apple een rode ‘kickbox’ aanvragen, met daarin een doe-het-zelfcursus innovatie, inclusief oefeningen om beter te presteren en een checklist voor het ontwikkelen van een nieuw product of idee, maar ook hoe je iets pitcht aan het management. Er zit ook 1000 dollar bij, om het bedachte product of idee te testen.
Doel: aanmoedigen van experimenteren en innovatie vereenvoudigen.
Maak een ‘fail wall’ (Spotify)
De ‘fail wall’ is in feite een whiteboard met post-its met projecten die faalden. Door deze projecten te onderzoeken en te kijken wat er fout ging, leer je van de fouten en voorkom je ze in de toekomst.
Doel: angst om te falen wegnemen en leren van fouten.
Bron: Unsplash
Voer een ‘premortem’ uit (Atlassian)
Bedenk voor het starten van een project hoe het zou kunnen falen. Dat geeft inzicht in de mogelijke risico’s en manieren om daarmee om te gaan tijdens de uitvoering van het project.
Doel: bedreigingen voor nieuwe initiatieven identificeren en daartegen wapenen.
Leestip: How to run a project Premortem
Bron: Unsplash
Ga live vanaf dag één (Airbnb)
Nieuwe ontwikkelaars worden aangemoedigd om nieuwe code direct op de live website te plaatsen.
Doel: medewerkers purpose en verantwoordelijkheid geven.
Speel lunchroulette (Boehringer Ingelheim)
Een bedrijfswebsite koppelt willekeurige werknemers aan elkaar om samen te eten. Dat levert vaak waardevolle inzichten op.
Doel: bedrijfsbrede samenwerking stimuleren.
Tips:
- Zorg ervoor dat een bepaald idee soepel in bestaande meetings of processen te integreren is en geen grote verandering of een compleet nieuwe routine vereist.
- Zorg ook voor regelmatige fysieke en digitale reminders om mensen te stimuleren volgens een nieuw principe te werken.
- Geef mensen de ruimte om het nieuwe gedrag toe te passen en straf niet als het fout gaat.
3-stappenplan naar innovatief gedrag
Zo doorbreek je (slechte) gewoonten en ontstaan er nieuwe en betere gewoonten:
Stap 1: Definieer de gewenste kenmerken
Schets welke organisatorische eigenschappen je wenst, zoals klantgericht en experimenteel zijn. Vermeld vervolgens per eigenschap de gedragingen. Onder ‘Experimenteel’ zet je dan bijvoorbeeld ambitieuze uitspraken zoals ‘Wij testen snel nieuwe ideeën, “Wij geloven in lean experimenten” en “We falen snel, maar leren nog sneller.”
Stap 2: Identificeer de blockers
Ga vervolgens op zoek naar zaken die het innovatieve gedrag in de weg staan. Daar kom je achter door personeelsvergaderingen bij te wonen, enquêtes te doen, 1-op-1-interviews of een dag mee te lopen met bepaalde werknemers. Misschien ontdek je dat veel medewerkers simpelweg te druk zijn om te experimenteren, of dat ze niet goed snappen hoe hun werk in de bredere strategie past, of wat precies de verwachtingen zijn.
Vraag je medewerkers ook eens de volgende zin af te maken: ”Zou het niet geweldig zijn als we….” en vervolgens: “Maar dat doen we niet omdat….”. Dit levert waardevolle inzichten op.
Stap 3: Elimineer de blockers
Ga op zoek naar manieren om de blockers die je in stap 2 identificeerde te elimineren. Stel teams samen waarin je ze bespreekt en brainstorm om oplossingen te vinden. Kijk voor inspiratie naar hoe andere organisaties op creatieve manieren zorgden voor verandering.
Conclusie
Om innovatie te stimuleren, is het belangrijk dat het management de daarvoor benodigde experimenteer- en faalmindset omarmt. Zorg er wel altijd voor dat je medewerkers echt zien dat er wat met de ideeën gebeurt. Een ideeënbus met een verroest en al tijden ongeopend slot heeft namelijk het tegenovergestelde effect.
Door veel te experimenteren dicht je de kloof tussen innovatiedoelstellingen en de realiteit. Stel jezelf als leider eens voor dat een kind je organisatie leidt. Nieuwsgierigheid en creativiteit vieren dan ongetwijfeld hoogtij. Het is jouw taak als leider om die jeugdige geest in je organisatie terug tot leven te brengen.
[bctt tweet=”Door veel te experimenteren dicht je de kloof tussen innovatiedoelstellingen en de realiteit. Stel jezelf als leider eens voor dat een kind je organisatie leidt. Nieuwsgierigheid en creativiteit vieren dan ongetwijfeld hoogtij. Het is jouw taak als leider om die jeugdige geest in je organisatie terug tot leven te brengen.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
3 dingen die de coronacrisis ons leert over het maken van plannen
De coronacrisis sloeg en slaat voor de meeste ondernemers genadeloos toe. Drie dingen die de pandemie je over plannen kan leren.
Waarom houd je de belangrijkste statistieken niet bij? KPI’s vs. CPI’s
De meeste organisaties houden vooral bedrijfsgerichte statistieken bij, terwijl klantgerichte informatie je zoveel meer te bieden heeft. Bekijk waarom.
Zo ga je als leider het beste om met druk in crisistijd
De coronacrisis zet leiders onder grote druk. Stress en slecht nieuws vragen het uiterste. Met deze 8 tips blijf je positief en zie je de kansen.