Door: Gerard Grouve
Robert F. Kennedy zei ooit: “Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly”, oftewel: alleen degenen die niet bang zijn om enorm te falen, kunnen ooit enorm veel bereiken”. Als het gaat om een op handen zijnde falende digitale transformatie, biedt die uitspraak u wellicht enige troost.
Het mislukken van digitale transformaties is helaas aan de orde van de dag. De twee meest voorkomende oorzaken daarvan, zijn het onderschatten van de complexiteit of het ontbreken van consensus over wat digitale transformatie werkelijk voor de organisatie inhoudt. Daar komt bij dat de mensen die de digitale transformatie uitvoeren, plotseling ontdekken dat ze daarbij nog steeds een bedrijf moeten runnen. Op die manier verliest de digitale transformatie in de waan van de dag vaak zijn prioriteit.
[bctt tweet=”Digitale transformaties gaan vaak gepaard met hindernissen en tegenslagen. Bekijk 10 tips om een vastgelopen of falende digitale transformatie nieuw leven in te blazen.” username=”Grouve”]
Wat ook vrij regelmatig gebeurt, is dat de hoeveelheid benodigde inspanning wordt onderschat, of duidelijke resultaten uitblijven. Aangezien een volledige digitale transformatie jaren kan duren, verandert de markt en blijken bepaalde veronderstellingen die bij de start van het project zijn gedaan niet meer actueel te zijn.
Veel transformaties krijgen daar bovenop te maken met angst voor het onbekende, risicomijding, weerstand en een verkeerd begrip van wat digitale transformatie echt inhoudt. Kortom, een behoorlijk aantal factoren die van invloed kunnen zijn op het succes van een digitale transformatie.
Leestip: Digitale transformatie? Met deze 11 vaardigheden krijgt u het voor elkaar!
10 tips om uw digitale transformatie te redden
Merkt u dat de digitale transformatie om wat voor reden dan ook niet loopt zoals u graag zou wensen? Ik geef u 10 manieren en tips om uw digitale transformatie weer op het goede spoor te krijgen.
[bctt tweet=”Merkt u dat de digitale transformatie om wat voor reden dan ook niet loopt zoals u graag zou wensen? Ik geef u 10 manieren en tips om uw digitale transformatie weer op het goede spoor te krijgen.” username=”Grouve”]
Tip #1: Zorg voor focus
In hun enthousiasme om snel te transformeren, verliezen sommige organisaties hun doel uit het oog, of veranderen ze hun focus. Dit kan vooral een probleem zijn wanneer externe leveranciers bij een digitale transformatie betrokken raken. Verkopers laten alles gemakkelijk klinken en doen hun best daarmee hun digitale oplossingen aan u te verkopen.
Besef dat digitale initiatieven doorgaans veel moeilijker verlopen dan beoogd. Focus daarom op wat uw organisatie echt nodig heeft en zoek eventueel naar deskundige en onafhankelijke partijen die u hierbij kunnen helpen.
Leestip: Consultant inhuren? Zo krijgt u het meeste waar voor uw geld
Tip #2: Neem opnieuw de leiding
Risicomijdende, bureaucratische processen en denkwijzen kunnen een tot dan toe succesvolle digitale transformatie behoorlijk tegenwerken. Om een digitale transformatie te laten slagen, is het belangrijk bereid te zijn om voorop te lopen en de leiding te nemen. Wees ook niet bang om nieuwe technologieën te implementeren. In de huidige markt heeft u niet de luxe van tijd, omdat er simpelweg te veel disruptors zijn.
[bctt tweet=”Wees niet bang om nieuwe technologieën te implementeren. In de huidige markt heeft u niet de luxe van tijd, omdat er simpelweg te veel disruptors zijn. Bekijk 10 tips om uw digitale transformatie nieuw leven in te blazen.” username=”Grouve”]
Tip #3: Houd uw gebruikers in gedachten
Transformaties kunnen op zowel uw klanten, medewerkers als eindgebruikers een behoorlijke impact hebben. Begrijp hoe mensen technologie gebruiken en hoe eventuele veranderingen hun dagelijkse taken beïnvloeden.
Geef hen ook de tijd een nieuw digitaal proces te leren. Vaak dwingt een organisatie het gebruik van technologie af, wat bij gebruikers vervolgens tot weerstand en wrok leidt. U loopt daarmee het risico dat uw gebruikers of klanten de nieuwe technologie uiteindelijk niet gebruiken, of het simpelweg weigeren.
Tip #4: Pas op voor de technologieval
Technologie vormt doorgaans de kern van een digitale transformatie. Daardoor kan het gemakkelijk zijn om het grote geheel uit het oog te verliezen en in plaats daarvan te veel op de technologie zelf te focussen. Angst, risicoaversie en een gebrek aan verandermanagement kunnen een project ook ernstig in gevaar brengen.
Het probleem is dat veel CEO’s technologie zien als de verantwoordelijkheid van IT, terwijl het juist van groot belang is het hele ecosysteem in ogenschouw te nemen. Focus daarom niet alleen op de technologie, maar vooral op hoe uw getransformeerde bedrijf eruit zou moeten zien.
Leestip: Digitaliseren is niet hetzelfde als digitale transformatie. Wat doet u?
Tip #5 : Breng uw visie in balans
Het is belangrijk om uw digitale strategie te zien als een levend document dat u regelmatig updatet. Het is goed om zowel een korte- als langetermijnvisie te hebben. Een langetermijnvisie, met een kortetermijnvisie om daar te komen, is ideaal. Op die manier bereikt u uw doelen stap voor stap en houdt u tegelijkertijd het grote plaatje voortdurend in beeld.
Tip #6: Pas tijdlijnen en budgetten aan
Is een digitaal initiatief vastgelopen? Stop het dan niet direct compleet. Doe eerst een stap terug en stel de vraag: “Is wat we wilden bouwen nog steeds wat we nodig hebben?” Projecten met een tijdschema van twee tot drie jaar blijven namelijk zelden bij het oorspronkelijke plan. Deel het project op in stukken die daadwerkelijk waarde kunnen opleveren. Dat is een betere benadering dan het zoeken naar de grote knaller die over drie jaar misschien resultaat oplevert.
Tip #8: Wees niet bang externe hulp in te schakelen
Komt uw digitale transformatie tot stilstand? Dan is het misschien tijd voor vers bloed, of op zijn minst een nieuw perspectief. Extern talent helpt u effectiever te zijn en out of the box te denken. Dit is vooral het geval wanneer er iets mis is gegaan en u al veel kapitaal hebt uitgegeven aan de transformatie.
[bctt tweet=”Komt uw digitale transformatie tot stilstand? Dan is het misschien tijd voor vers bloed, of op zijn minst een nieuw perspectief. Ik help u hier graag bij! Bekijk 10 tips om uw digitale transformatie weer op de rails te krijgen.” username=”Grouve”]
Laat een externe auditor een objectieve beoordeling geven. U heeft hiervoor iemand van buitenaf nodig die de moed en een niet-politiek standpunt heeft om dit te doen.
Tip #9: Blijf realistisch
Omdat er zoveel op het spel staat, moeten digitale transformaties ambitieus zijn. Overdrijf het echter niet. Als u namelijk te veel probeert te doen, is het misschien tijd om opnieuw te beoordelen wat voor uw organisatie wel te realiseren is.
Te veel bedrijven verliezen zich namelijk in te ambitieuze doelstellingen, waardoor er uiteindelijk juist niets van terecht komt. De plannen kosten te veel tijd, middelen of de benodigde kennis is niet in huis. Focus daarom op realistische doelen en strategieën die voor uw organisatie haalbaar zijn.
Leestip: Van strategie naar uitvoering
Tip #10: Weet wanneer u de stekker eruit moet trekken
Hoe geweldig de gedroomde uitkomst en de strategie daar naartoe ook mag klinken, soms is een digitale transformatie ondanks dat gedoemd om te mislukken. Wanneer de bovenstaande tips uw project niet opnieuw op de rails zet, is zoiets radicaals als simpelweg de stekker eruit trekken soms de beste optie.
Dat betekent niet dat er geen digitale transformatie zal komen. Start helemaal opnieuw en herformuleer uw doelen. Wanneer u daarbij vanaf het begin rekening houdt met de factoren die de kansen op een succesvolle digitale transformatie vergroten, bent u goed op weg.
Leestip: 10 redenen waarom digitale transformaties mislukken
Het afscheid nemen van een niet werkende strategie leidt vrijwel altijd tot nieuwe inzichten, inspiratie en motivatie om er weer met een frisse blik en hernieuwde energie tegenaan te gaan.
Conclusie
De complexiteit en intensiteit van een digitale transformatie is een proces dat door veel CEO’s en organisaties in het algemeen wordt onderschat. Tegelijkertijd ontbreekt vaak de kennis over wat een digitale transformatie echt inhoudt. Het gaat niet alleen over het inzetten van technologische hulpmiddelen, of nieuwe speeltjes van IT. Het gaat om een volledige herziening van uw bedrijfsprocessen en de manier waarop uw organisatie met veranderingen omgaat. Neem het complete ecosysteem van uw organisatie onder de loep, waarbij data gedreven inzichten en technologie u vervolgens ondersteunen om uw toekomstbestendige strategie en doelstellingen te realiseren.
Maar al te vaak vallen organisaties in de bekende valkuilen bij digitale transformaties en blijft het gewenste resultaat en succes uit. Wanneer u de focus behoudt, de leiding durft te nemen, ambitieuze maar realistische doelen stelt, uw succes visualiseert en externe hulp durft in te schakelen, vergroot u uw kansen op een goed resultaat aanzienlijk.
De afgelopen jaren heb ik tientallen organisaties begeleid tijdens hun digitale transformatie. Ook u help ik graag op weg. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op en we kijken samen naar de beste oplossingen.
Wellicht ook interessant voor je:
Verandering Blaast Door de Gangen van Ons Kantoor: Oude vs. Nieuwe Cultuur, Strijd of Dans?
Door: Gerard Grouve Verandering is onvermijdelijk, vooral op de werkvloer. Waar ooit het strakke 9-tot-5-schema de norm was, evolueert de moderne kantoorcultuur naar een omgeving waarin flexibiliteit en welzijn voorop staan. Verandering waait door de gangen van ons...
Het Nieuwe Werken: Continu in Beweging
Door: Gerard Grouve Vergeet wat je dacht te weten over het traditionele 9-tot-5-werken. De toekomst van werk, zoals we die nu zien ontstaan, transformeert sneller dan ooit tevoren. Gedreven door technologische innovaties, toenemende flexibiliteit en een hernieuwde...
Waarom een uniforme boodschap cruciaal is in jouw marketingstrategie
Door: Gerard Grouve In de huidige digitale wereld waar je als merk op meerdere kanalen actief moet zijn, is consistentie in je boodschap essentieel. Het lijkt een simpele boodschap: zorg dat je overal hetzelfde verhaal vertelt. Maar de realiteit is vaak anders. Merken...