Door: Gerard Grouve
Sinds de uitbraak van de coronacrisis blijkt maar weer eens hoe verrassend creatief mensen zijn, als het erop aankomt. Veel van de veranderingen waarvan de pandemie de aanleiding vormt, zouden in een vroeger tijdperk ondenkbaar zijn geweest.
Desondanks zijn we tegelijkertijd opmerkelijk blind voor veranderingen die recht onder onze neus plaatsvinden. Bottom line: in een crisis doen we het juiste, maar waarom lukt dat onder normale omstandigheden vaak niet?
[bctt tweet=”Hoe creëert u veerkracht en voorkomt u mogelijke catastrofes in tijden van crisis? 4 ijzersterke strategieën” username=”Grouve”]
Bron: Unsplash
Samen sterk
Gedurende de coronacrisis heb ik veel leiders gesproken. In die gesprekken hoorde ik vaak dat hun organisatie worstelde met de situatie, maar zag ik tegelijkertijd hoe opmerkelijk goed men het allemaal aanpakte. Men nam snelle, bewuste en bijzonder moedige beslissingen. Ze lieten hun interne politiek en houding vallen. Zelfs de grootste concurrenten deelden plotseling gevoelige informatie en werkten samen voor het algemeen belang, met de farmaceutische industrie in het bijzonder.
Veel organisaties mobiliseerden een compleet thuisnetwerk dat verrassend productief bleek te zijn. Over het algemeen leek de snelheid toe te nemen. Hoewel dit voor velen een prettige constatering was, vroeg ik me af waarom zovelen zo goed reageerden en de coronacrisis creatief tegemoet gingen.
Verrassing triggert de menselijke verbeelding
Als iets de menselijke verbeelding triggert, dan is het verrassing. Als uw hersenen nooit iets anders hoeven te doen dan u al deed, waarom zou u dan veranderen? Pas wanneer u een situatie tegenkomt die vereist anders te denken, komt het creatieve deel van uw brein in actie.
Een idee dat door deze verandering is ontstaan, wordt in de toekomst overigens een niet verrassend en geaccepteerd deel van de nieuwe realiteit. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop thuiswerken en video calls tegenwoordig de norm zijn geworden.
In die zin is COVID-19 een versneller voor technologische ontwikkelingen en de adoptie daarvan. Het is ook een versneller gebleken voor een aantal andere, niet minder belangrijke trends in werkgelegenheid en organisaties. Zo heeft de crisis:
- Mentale gezondheid in de bedrijfscultuur en op de werkvloer bespreekbaarder gemaakt.
- Het belang van het creëren van een meer rechtvaardige en menselijke samenleving op de agenda gezet.
- Werkpleknormen bij conservatieve organisaties minder rigide gemaakt.
Bron: Pixabay
Investeren in de toekomst
Want waarom zou u op dit moment actie ondernemen als alles gewoon goed loopt zoals het is? Geld en moeite investeren in iets wat in de toekomst misschien helemaal niet relevant is?
[bctt tweet=”Waarom zou u op dit moment actie ondernemen als alles gewoon goed loopt zoals het is? Geld en moeite investeren in iets wat in de toekomst misschien helemaal niet relevant is? Dit zijn de risico’s.” username=”Grouve”]
Zaken naar de toekomst schuiven is dan de makkelijkste weg. Deze denkwijze zie ik vaak terug bij risicomijdende CEO’s. Ze wachten liever gewoon af, in plaats van een noodzakelijke transformatie aan te gaan. Nu gaat het immers allemaal nog goed.
Toch blijft verandering zonder directe aanleiding een van de lastigere menselijke uitdagingen. Wat u daarbij zou kunnen helpen is kathedraaldenken.
Kathedraaldenken
Met kathedraaldenken doel ik op de mensen die in de Middeleeuwen aan kathedralen werkten. De meesten van hen deden dat namelijk in de wetenschap dat zij de kathedraal nooit voltooid zouden zien. Bij sommige kathedralen duurde dat letterlijk eeuwen. Maar hun toewijding aan het maken van een blijvende impact leidde wel tot een langetermijnperspectief. Dit perspectief is belangrijk om gemotiveerd te blijven.
4 factoren voor meer veerkracht
Dat brengt me terug bij de vraag hoe u mensen een duwtje in de rug geeft om nú actie te ondernemen, terwijl we niet weten wat de toekomst brengt. Ik noem vier verschillende factoren die het waarschijnlijker maken dat we goed op blijven letten en tijdig actie ondernemen. Ze creëren we veerkracht en voorkomen we mogelijke catastrofes in de toekomst.
1. Maak een levendig verhaal prioriteit
Kunt u het zich nog herinneren? De ‘Y2K-bug’, ook wel de millenniumbug genoemd. Miljoenen computersystemen waren in 1999 niet klaar voor de overgang van naar ‘00’, waar deze systemen voor het jaartal slechts twee getallen gebruikten. Zou alles ineens naar ‘1900’ worden gezet? De Amerikaanse president Bill Clinton maakte er in 1999 een prioriteit van. Wereldwijd was elke programmeur ervan op de hoogte en werd de Y2K-bug waar nodig hersteld.
Veel programmeurs en werknemers brachten destijds de jaarwisseling door op hun werk, om toch maar een vinger aan de pols te houden. Achteraf gezien vielen de risico’s en gevolgen mee, maar zeg eens eerlijk: had u op 31 december 1999 om 23:59 uur durven vliegen in een vliegtuig met deze bug? Het levendige verhaal en de prioriteit zorgden ervoor dat wereldwijd actie werd ondernomen.
Bron: Pixabay
2. Luister naar mensen met een vooruitziende blik
Het is belangrijk te luisteren naar mensen met een vooruitziende blik en vaak technische of wetenschappelijke achtergrond. Zij schatten de gevolgen van een bepaalde technische ontwikkeling meestal goed in. Anticipeer hier tijdig op en u maakt in de toekomst echt het verschil.
3. Heb altijd meerdere mogelijkheden
Een systeem met meerdere mogelijkheden is vaak veerkrachtiger in tijden van crisis. Of anders gezegd: wed niet op één paard. In de landbouw leidt het hebben van een monocultuur tot de mislukking van een complete oogst en inkomstenbron wanneer een bacterie of andere plantenziekte een gewas vernielt. Hetzelfde geldt in het bedrijfsleven. Meerdere mogelijkheden zorgen ervoor dat u tijdens een crisis veerkrachtiger bent.
Leestip: Zo ga je als leider het beste om met druk in crisistijd
4. Maak de toekomst interessant genoeg
Een andere manier om ervoor te zorgen dat mensen om de toekomst geven, is hen er simpelweg een aandeel in te geven. Een rol hebben in het bepalen van de richting van een organisatie zorgt voor betrokkenheid en stimuleert het ontwikkelen van een langetermijnvisie.
Conclusie
Een crisis maakt mensen en organisaties inventief, iets dat tijdens de huidige pandemie weer duidelijk blijkt. We passen ons massaal aan de nieuwe situatie aan en omarmen de mogelijkheden van nieuwe technologieën, die in conservatieve organisaties maar lastig werden geaccepteerd. We werken samen met concurrenten en komen tot geweldige oplossingen.
Dit geldt echter niet voor elke organisatie. Veel bedrijven zijn niet goed voorbereid op catastrofes in de toekomst. Veerkracht is het sleutelwoord. Veerkracht stelt u en uw organisatie in staat om problemen te voorkomen, in welke situatie dan ook.
[bctt tweet=”Veel bedrijven zijn niet goed voorbereid op catastrofes in de toekomst. Veerkracht is het sleutelwoord. Het stelt u en uw organisatie in staat om problemen te voorkomen, in welke situatie dan ook. Zo doet u dat.” username=”Grouve”]
Kortom, onderneem tijdig actie en creëer veerkracht. Ik help u hier graag bij. Wacht niet langer, neem vrijblijvend contact op en vraag naar de mogelijkheden.
Wellicht ook interessant voor je:
Wil je jouw bedrijf transformeren? Het draait niet alleen om talent, maar om het JUISTE talent
Door: Gerard Grouve Elk bedrijf droomt ervan om te groeien, te innoveren en de concurrentie voor te blijven. Maar wat als ik je vertel dat het geheim van die transformatie niet alleen ligt in hard werken of slimme strategieën? Het draait om het vinden van het juiste...
Bedrijfscultuur: De Motor van Succes
Door: Gerard Grouve Een sterke bedrijfscultuur is veel meer dan een verzameling van waarden en normen die netjes op een poster aan de muur hangen. Het is de ruggengraat van elke succesvolle organisatie, de onzichtbare kracht die alles in beweging houdt....
Creativiteit breekt de ketenen van conventioneel leidinggeven: De opkomst van creatieve managers
Door: Gerard Grouve Stel je een werkplek voor waar elke stem telt. Waar de weg naar succes wordt gevormd door innovatieve idee‘n in plaats van starre hiërarchieën. Dit is geen utopie; dit is de realiteit die creatieve managers overal ter wereld aan het vormgeven zijn....