Door: Gerard Grouve
Deze tijden van ‘business as unusual’, bieden een uitgelezen kans om aan jezelf te werken. Sterker nog, eigenlijk zou je harder aan jezelf moeten werken dan aan je werk. Weet je jouw jouw persoonlijke kracht namelijk optimaal te benutten? Dan zal dat op alle vlakken in je leven tot veel positieve veranderingen leiden, inclusief je werk en je invloed op anderen.
[bctt tweet=”Persoonlijke kracht leidt tot veel positieve veranderingen, inclusief je werk en je invloed op anderen. Zo vergroot je jouw kracht en authenticiteit.” username=”Grouve”]
Manier #1: Wees authentiek
Mensen waarderen transparantie en authenticiteit. Alleen wordt het erg lastig om authentiek te zijn, als je eigenlijk niet goed weet wie je bent. Leer jezelf kennen en weet waar je voor staat. Andere mensen zoeken verbinding met en leren van de mensen die hetzelfde denken. De beste manier om hen te bereiken is door jezelf te zijn.
Kijk ook naar je eigen normen en waarden. Vergelijk die met de normen en waarden van het bedrijf. Zijn ze niet in overeenstemming met elkaar? Dan heb je misschien een authenticiteitsprobleem. Op je werk voer je dan als het ware continu een toneelstukje op. Vaak heeft dat op termijn een burn-out tot gevolg, waarna je nog verder van huis bent. Authentiek zijn levert meer doorgaans meer succes op. En het mooie: dat gaat dan vrijwel op de automatische piloot. Kortom, blijf dicht bij jezelf. Onderzoek wie je bent en waar je hart ligt.
Manier #2: Stel jezelf effectieve open vragen
Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Waarom is dit belangrijk voor me?
- Wie kan me helpen? Wie zou mijn mentor kunnen zijn?
- Welke vaardigheden kan ik leren?
- Welke boeken kan ik lezen?
- Welk gedrag moet ik veranderen om te blijven groeien?
Het stellen van dit soort vragen maakt je bewust van wat belangrijk voor je is. Het levert vaak ook nieuwe kansen en inzichten op. Denk vooral niet dat je alles zelf wel kunt. Kom je ergens niet uit? Wees dan nooit bang of te koppig om hulp te vragen.
Manier #3: Zorg voor een goede routine
Hoe je jouw dag begint, is belangrijk. Plan de dag vooraf in je hoofd en vraag je aan het einde van de dag wat wel of niet goed ging. Schrijf het op, ook wat je dwars zit. Wedden dat je dan ook beter slaapt? Zorg er ook voor dat je je eigen doelstellingen helder hebt. Een goede routine helpt daarbij. Ik zeg vaak: als je jouw eigen doelstellingen niet helder hebt, dan werk je hoogstwaarschijnlijk aan de doelstellingen van iemand anders.
Noteer elke dag wat je hebt geleerd en wat je morgen anders of beter zou kunnen doen. Maak dit moment van reflectie een standaard onderdeel van je dag. Heb je geen tijd? Geen tijd is geen prioriteit. Dan vind je het gewoon niet belangrijk genoeg.
[bctt tweet=”Zorg er ook voor dat je je eigen doelstellingen helder hebt. Ik zeg vaak: als je jouw eigen doelstellingen niet helder hebt, dan werk je hoogstwaarschijnlijk aan de doelstellingen van iemand anders.” username=”Grouve”]
Bron: Unsplash
Manier #4: Inkomen = waarde
Je inkomen is direct gekoppeld aan de waarde die je biedt. Vraag jezelf eens af: wat doe ik om waarde aan de persoon tegenover me toe te voegen? Lever je voldoende toegevoegde waarde voor wat je factureert? Als ik persoonlijk voel dat dit niet in evenwicht is, dan weet ik dat de samenwerking binnen korte termijn ten einde zal zijn. Zorg er daarom voor dat je altijd meer waarde levert dan je kost.
Manier #5: Investeer in mensen en relaties
Wanneer je iets goeds voor een ander doet of iemand helpt groeien, dan krijg je daar bijna altijd het dubbele voor terug. Echte leiders bouwen andere leiders. Gun een ander wat. Geef andere mensen de kans, help ze verder. Investeer in mensen en relaties. Soms kom je er dan achter dat bepaalde mensen niet bij jou of je organisatie passen. Ook dat is een waardevol inzicht.
Manier #6: Meet je impact
Meten is weten. Maak de resultaten van je inspanningen meetbaar. Vraag om feedback, zodat je steeds beter wordt. Slaat jouw boodschap aan, of niet? Is dat niet het geval? Kijk dan of je jouw kennis wel op de juiste manier overbrengt, of dat het wel de juiste mensen zijn. Check dat regelmatig.
Een 360-graden-feedback is daarbij van ongekende waarde. Durf jezelf daarin kwetsbaar op te stellen en laat zowel de mensen boven als onder je hun feedback geven. Hoe zit het met jouw impact? Leg de focus niet alleen op zaken die niet goed zijn, maar heb ook aandacht voor de zaken die juist heel goed gaan.
Manier #7: Stop nooit met groeien
Als je wilt dat mensen je volgen, dan moet je als mens blijven groeien. Meer succes komt als je de juiste mensen in je leven aantrekt. Wees niet bang om fouten te maken en leer ervan. Het gaat vaak niet zozeer om de fout zelf, maar de manier waarop je het oplost of ermee omgaat. Dat wekt vertrouwen en creëert respect bij anderen, nog meer dan succes. Kortom, blijf altijd doorgroeien en leren.
[bctt tweet=”Als je wilt dat mensen je volgen, dan moet je als mens blijven groeien. Meer succes komt als je de juiste mensen in je leven aantrekt. Wees niet bang om fouten te maken en leer ervan.” username=”Grouve”]
Conclusie
Door te weten wie je bent en waar je voor staat, zorg je voor maximale persoonlijke kracht. Blijf altijd werken aan jezelf, lees, leer en sta open voor feedback van anderen. Zorg voor een goede routine waarin je reflecteert op jezelf en je gedrag: wat kan beter? Schrijf het op.
Investeer in relaties met anderen en help hen groeien. Bied waarde en investeer in de relaties met anderen. Zorg dat je altijd authentiek bent. Check of je eigen normen en waarden overeenkomen met die van het bedrijf waar je werkt.
Wellicht ook interessant voor je:
Een Winnende Strategie: Topsporters Inzetten voor Succes in het Bedrijfsleven
Door: Gerard Grouve Topsporters en bedrijfsprofessionals hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Terwijl ze misschien op het eerste gezicht verschillende werelden vertegenwoordigen, zijn er veel kwaliteiten en ervaringen die beide velden...
Wat Succes Echt Betekent: Innerlijke Groei als Sleutel tot Duurzaam Succes
Door: Gerard Grouve In de drukte van het dagelijks leven is het gemakkelijk om in de val te lopen van het najagen van succes zoals de maatschappij dat voorschrijft: carrière, titels, financieel gewin en materieel bezit. Maar hoe vaak staan we stil bij wat succes echt...
Waarom consistentie in merkcommunicatie cruciaal is voor succes
Door: Gerard Grouve In de huidige, uiterst competitieve wereld waar elk detail ertoe doet, is de manier waarop een merk communiceert een van de belangrijkste elementen voor zakelijk succes. Consistentie in merkcommunicatie vormt de basis voor hoe een bedrijf wordt...