Door: Gerard Grouve
Uw organisatie digitaal transformeren? Dat is een spel met hoge inzet. De beloningen voor succes zijn enorm, terwijl een mislukking niet zelden catastrofaal uitpakt. Hoewel een digitale transformatie risico’s met zich meebrengt, is het voor veel organisaties tegelijkertijd essentieel om post-corona te overleven.
Succesvolle leiders herkennen de valkuilen bij digitale transformatie en weten ze te vermijden. Een duidelijk begrip van wat er echt toe doet voor het slagen van een digitale transformatie maakt het verschil.
In mijn werk als executive en managementconsultant voor leidinggevenden bij strategische planning en procesverbetering, heb ik bij veel organisaties gezien waardoor een digitale transformatie goed, of juist helemaal fout gaat. Meestal gaat het mis door problemen met de cultuur, discipline en mentaliteit.
Voorkom deze 10 fouten bij een digitale transformatie
Omdat ik merk dat digitale transformatie bij heel veel bedrijven hoog op de agenda staat, zet ik de 10 valkuilen van een digitale transformatie voor u op een rij.
#1: Overmatige voorzichtigheid
Hoe paradoxaal het ook mag klinken, ik ben van mening dat bedrijven juist meer risico moeten nemen, in plaats van minder. Veel senior executives kijken terug op hun transformatieprogramma en zouden achteraf willen dat ze moediger waren geweest.
In de huidige tijdgeest staat het doorvoeren van kleine veranderingen gelijk aan het herschikken van de ligstoelen op de Titanic. Met andere woorden: als je niet bereid bent een zeker risico te nemen, dan maak je geen grote stappen en kom je er niet. Je creëert geen impact. Als je echt hard wilt gaan, dan moet je eigenlijk met de dood voor ogen rijden. Of zoals de bekende autocoureur Mario Andretti zei: “Als alles onder controle lijkt, ga je niet snel genoeg.”
“Als alles onder controle lijkt, ga je niet snel genoeg.” – Mario Andretti
Neem meer risico
Kortom, als leider moet u risico’s durven nemen. Meer risico nemen betekent overigens niet altijd dat u ook meer risico loopt. Wanneer u weet waar de waarde zit, uw gezonde verstand gebruikt en niet roekeloos aan de slag gaat, dan heeft uw digitale transformatie een grote kans van slagen.
En besef: geen enkele transformatie is volledig risicoloos en het vereist moed om beslissingen te nemen die de grenzen van de organisatie verleggen. Dat kan u veel opleveren!
#2: Angst voor het onbekende
In onzekere situaties vallen mensen vaak terug op hun eigen ervaringen en gevoel over een bepaalde situatie. Mensen houden niet van onzekere situaties, inclusief de meeste leiders en managers. Daar zit precies het probleem. In onzekere situaties blijven ze voorzichtige stappen maken. Op die manier komt u er niet. U moet er echt voor gaan en kijken waar u impact kan maken. Ga dus echt iets doen en durf een compleet andere aanpak te kiezen. Kom uit uw comfortzone!
Maak het tastbaar
Bij een digitale transformatie bestaat er namelijk niet zoiets als een ijzersterke zekerheid. Zet de feiten voor uzelf, het bestuur en uw medewerkers op een rij. Dat neemt vaak al veel angsten weg. Schets een beeld voor de hele onderneming. Hoe mooi zou de toekomst eruit kunnen zien? Maak het tastbaar.
#3: Gebrek aan focus
Binnen bedrijven ontstaan vaak veel nieuwe initiatieven, maar zijn er eigenlijk te weinig mensen om al deze plannen uit te voeren. Dit zorgt voor een gebrek aan focus bij het management. Doet u alles een beetje en hongert u in feite meerdere veelbelovende ideeën uit? Of gaat u 100% voor het meest veelbelovende initiatief?
Kies uw target en ga daarvoor
Het punt is namelijk vaak dat bedrijven teveel verschillende producten of diensten ontwikkelen. Ze willen op verschillende vlakken tegelijk scoren. Ik zie het zo: als een roofvogel vier konijnen ziet en achter hen allemaal tegelijk aangaat zonder een duidelijk doel te kiezen, dan weet ik wel hoeveel eten hij vanavond heeft. Een roofvogel gaat met focus te werk: hij kiest zijn target en gaat daarvoor. Dan maakt hem succesvol.
Kortom: focus op het juiste plan. Elke digitale transformatie zou daarom moeten beginnen met het begrijpen van de behoeften van de klant en het bedenken van oplossingen om in de klantbehoeften te voorzien. Kies vervolgens het idee dat de meeste waarde toevoegt en het potentieel heeft de meeste impact te genereren.
[bctt tweet=”Focus op het juiste plan. Elke digitale transformatie zou daarom moeten beginnen met het begrijpen van de behoeften van de klant en het bedenken van oplossingen om in de klantbehoeften te voorzien.” username=”Grouve”]
#4: Geen geld meer
Geldgebrek is vaak een gevolg van te weinig focus. Meerdere plannen tegelijkertijd uitvoeren, betekent dat de middelen ook over deze initiatieven moeten worden verdeeld. Ze hongeren elkaar als het ware uit.
Zorg daarom dat u de focus houdt en eerst één ding aan het lopen krijgt. Ga pas dan naar het volgende. Zo voorkomt u dat een mooi initiatief vanwege geldgebrek niet tot bloei komt.
#5: Direct externe krachten inhuren
Een digitale transformatie klinkt vaak overweldigend. Zo overweldigend, dat veel managers ertoe besluiten om er externe krachten voor aan te stellen. Toch heeft u zo’n specialist in de meeste gevallen niet direct nodig.
Denk eerst zelf goed mee en verdiep u eens in de processen. Identificeer de problemen. Welke visie heeft u? Heeft u daadwerkelijk externe mensen nodig om die visie te bekrachtigen? Kijk eerst eens goed in uw eigen organisatie wie over de benodigde capaciteiten beschikt.
Ik help u graag bij een digitale transformatie. Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie.
#6: Gebrek aan discipline
Naast focus, is discipline erg belangrijk. Voor een digitale organisatie zijn wendbaarheid en snelheid een tweede natuur. Deze energie verandert alleen snel in chaos, als het niet doelgericht wordt gekanaliseerd.
Ga als leider daarom altijd systematisch en gedisciplineerd te werk. Identificeer de bedrijfswaarden en leg ze vast. Creëer daarnaast bruikbare statistieken om de voortgang van digitale initiatieven bij te houden. Maak duidelijk wie voor welk resultaat verantwoordelijk is.
Ga als leider altijd systematisch en gedisciplineerd te werk.
#7: Niet leren
Bezig met een digitale transformatie? Geef uw mensen dan de kans om fouten te maken. Zolang ze er maar van leren, is het goed. Succesvolle bedrijven belonen experimenten, omdat het leren van fouten een bedrijf helpt het de volgende keer goed te doen. Dat bevordert vervolgens weer meer creativiteit.
Mensen die het gevoel hebben dat ze risico’s mogen nemen, zonder zich te schamen of bekritiseerd te worden wegens mislukking, doen beter werk.
Effectief leren gaat echter niet vanzelf. Organisaties die ‘leren door fouten te maken’ omarmen, ontwikkelen doorgaans goedkope prototypes, testen deze bij klanten en doen dit regelmatig. Vraag feedback van klanten door middel van eenvoudige enquêtes en leer hiervan.
[bctt tweet=”Bezig met een digitale transformatie? Geef uw mensen dan de kans om fouten te maken. Zolang ze er maar van leren, is het goed. Succesvolle bedrijven belonen experimenten, omdat het leren van fouten een bedrijf helpt het de volgende keer goed te doen. Dat bevordert vervolgens weer meer creativiteit. ” username=”Grouve”]
#8: Verandervermoeidheid
Bij een verregaande digitale transformatie raken teams snel overweldigd door de enorme schaal en complexiteit van de verandering. Beperk daarom het aantal KPI’s en leg niet teveel focus op het grote einddoel. Maak het allemaal niet te complex en heel belangrijk: vier de kleine successen.
Verdeel de weg naar uw einddoel in kleine stappen
Verdeel alle zaken om het einddoel te bereiken in kleine stappen. Bij een bergbeklimming springt u ook niet ineens van het dal naar de top. Ook heel belangrijk: vergeet onderweg niet van de mooie uitzichten te genieten. Oftewel, vier uw kleine successen en de resultaten die u heeft behaald. Houdt het einddoel wel altijd in zicht.
Doet u dat niet? Dan loopt u het risico dat uw mensen het zat worden en de vermoeidheid toeslaat.
#9: Alles alleen willen doen
Een digitale transformatie is iets wat u samen doet. Kijk waar u als manager in het grote geheel een bijdrage kan leveren. Hoe inspireert en motiveert u anderen ook mee te gaan in het verhaal?
Weet wat uw capaciteiten en vaardigheden zijn. Zoek vervolgens samenwerking, zowel binnen uw eigen organisatie als daarbuiten. Op die manier integreert u meteen de verschillende partners, leveranciers en platforms.
#10: Te langzaam gaan
Hoe snel u ook denkt dat u gaat, de kans is groot dat het nog steeds niet snel genoeg is. Snelheid is van essentieel belang als het gaat om het reageren op marktveranderingen en het zien van omzetkansen voordat uw concurrenten dat doen. Hoe u snelheid kunt winnen? Maak tijdrovende processen en taken onderdeel van de digitale transformatie en automatiseer waar het kan.
De wet van Parkinson
Kortom, het moet allemaal veel sneller. Geef mensen niet meer tijd dan nodig is, want hoe ruimer de deadline die u geeft, hoe vaker uw mensen deze tijd dan ook gebruiken. Dit fenomeen staat ook wel bekend als ‘de wet van Parkinson’. De wet van Parkinson is een wet, die stelt dat het werk van een taak uitdijt naar de tijd die beschikbaar is om een taak te realiseren: “Work expands to fill the time available for its completion.”
Conclusie
Hoewel een digitale transformatie vaak veel risico’s met zich meebrengt, zijn de gevolgen van niet transformeren op termijn vaak catastrofaal. Het is dus essentieel om te overleven.
Bij een digitale transformatie krijgt u als leider te maken met veel verschillende uitdagingen en mogelijke valkuilen. Wanneer u de begrijpelijke angst en onzekerheid los durft te laten, is het mogelijk om echt impact te maken. Behoudt de focus en ga gedisciplineerd te werk. Betrek uw medewerkers en luister naar de behoeften van de klant.
Voorkom de bovenstaande 10 valkuilen en handel als een zelfverzekerde leider in kleine stappen naar uw grote einddoel.
[bctt tweet=”Bij een digitale transformatie krijgt u als leider te maken met veel verschillende uitdagingen en mogelijke valkuilen. Wanneer u de begrijpelijke angst en onzekerheid los durft te laten, is het mogelijk om echt impact te maken.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
Personeelstekorten? Tijd voor een Nieuwe Denkwijze: Technologie als de Sleutel tot Groei
Door: Gerard Grouve Personeelstekorten. Ze duwen ons in een hoek, vertragen onze groei en zetten druk op bestaande teams. We horen het overal: "We hebben meer mensen nodig om het werk gedaan te krijgen." Maar wat als ik je vertel dat de oplossing niet ligt in het...
Generatie Z herschrijft de regels van leiderschap: Waarom je organisatie moet aanpassen aan hun vernieuwende stijl
Door: Gerard Grouve De wereld van leiderschap ondergaat een ingrijpende transformatie, gedreven door een nieuwe generatie die klaarstaat om het roer over te nemen: Generatie Z. Geboren tussen 1997 en 2012, is deze generatie niet alleen de eerste groep van échte...
Flexibiliteit en Veerkracht: De Sleutel tot het Aanpassingsvermogen van Geniale Teams
Door: Gerard Grouve In een wereld die steeds sneller verandert, kunnen organisaties zich geen stagnatie veroorloven. De bedrijven die succesvol blijven en floreren, zijn degenen die zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dit vermogen om wendbaar te...