Door: Gerard Grouve
Bent u sinds de uitbraak van het coronavirus drukker dan ooit met het uitrollen van verschillende digitale initiatieven? Dan bent u niet de enige. COVID-19 heeft de digitalisering in veel organisaties drastisch versneld.
Toch maken veel leiders zich zorgen over belangrijke beslissingen rondom digitaliseren of de digitale transformatie van hun organisatie. Het is vooral belangrijk om het verschil tussen digitaliseren en digitale transformatie te kennen.
Mensen roepen namelijk al vrij snel: “We gaan digitaliseren!”. In feite betekent digitaliseren slechts het digitaliseren van bestaande processen. Bij een digitale transformatie pakt u het gehele proces aan en kijkt u vooral waar de meeste waarde zit.
[bctt tweet=”Digitaliseren of een volledige digitale transformatie? Sinds de coronacrisis is de noodzaak om te veranderen groter dan ooit. Zo maakt u het verschil.” username=”Grouve”]
Bedrijfstransformatie
Het is gemakkelijk om de golf aan nieuwe digitale initiatieven te verwarren met de complete bedrijfstransformatie die nodig is voor succes in het huidige digitale tijdperk. Op zichzelf staande digitale initiatieven gaan namelijk vooral over het digitaliseren van de ‘business as usual’. Bij een digitale transformatie gaat het om het bouwen van een competitief voordeel. Daarmee garandeert u ook voor de lange termijn het succes van uw onderneming. Daarbij gaat het niet zozeer om wát u precies doet, maar vooral hoe u waarde creëert.
Waarde creëren
Organisaties zouden naar mijn mening veel meer moeten kijken naar de manier waarop ze waarde creëren. Eigenlijk komt het erop neer dat u als organisatie uw eigen toekomst vormgeeft, waarbij u er rekening mee houdt dat de wereld voortdurend verandert.
U maakt het verschil door de volgende twee belangrijke vragen te beantwoorden:
- Waarom bestaan we?
- Welke unieke waarde creëren we voor onze klanten?
Kunt u deze twee vragen niet beantwoorden? Dan staat dat een echte transformatie in de weg en behoudt u op zijn best de status quo.
Leestip: Digitale transformatie? Met deze 11 vaardigheden krijgt u het voor elkaar!
Zo waarborgt u een succesvolle toekomst
Wilt u de toekomst van uw organisatie garanderen door digitaal te transformeren? Voorkom dan dat u alleen uw bestaande processen digitaliseert. Houdt rekening met de volgende drie basisregels voor digitale transformatie:
#1: Stel uw plaats in de wereld opnieuw voor
In plaats van u te focussen op het digitaliseren van wat u al doet, kijkt u naar de manier waarop u waarde creëert voor uw klanten. Weet waarom u bestaat. Kopieer niet wat iedereen al doet, maar investeer in de capaciteiten die uw organisatie zo onderscheidend maken. Heeft u geen echt onderscheidende capaciteiten? Durf dan oude businessmodellen los te laten en verover een nieuwe plek in de wereld.
#2: Creëer waarde via ecosystemen
Hoewel u met uw onderscheidende capaciteiten uniek bent, betekent dat niet dat u het ook allemaal alleen hoeft te doen. De manier om in het huidige digitale tijdperk relevant te blijven, betekent samenwerken binnen een ecosysteem van verschillende spelers. Succesvolle bedrijven weten wat hun klanten willen en zijn in staat om razendsnel te innoveren en waar nodig op te schalen.
[bctt tweet=”Succesvolle bedrijven weten wat hun klanten willen en zijn in staat om razendsnel te innoveren en waar nodig op te schalen. Op deze manier opereren vereist dat u goed nadenkt over waardecreatie en durft te veranderen.” username=”Grouve”]
Op deze manier opereren vereist dat u goed nadenkt over waardecreatie en durft te veranderen. Waar moet uw organisatie echt goed in zijn? Bent u bereid om u open te stellen voor concurrenten en traditionele inkomstenbronnen op te geven om aan de nieuwe behoeften van uw klanten te voldoen?
#3: Durf te veranderen
Omschakelen naar een nieuw model van waardecreatie vereist lef. Vraag uw mensen niet om op een nieuwe manier binnen de grenzen van het oude organisatiemodel te werken, maar breek oude machtsstructuren en bedrijfsprocessen door. Op deze manier ontstaan maximaal schaalbare nieuwe ideeën en vaardigheden, waar u nu en op de lange termijn veel aan heeft.
Wees niet daarnaast bang voor verandering en durf te experimenteren en fouten te maken. Daar leert u alleen maar van en dit zorgt tegelijkertijd voor een beter eindproduct.
Conclusie
Bent u al bezig met digitaliseren? Dan is het belangrijk om onderscheid te maken tussen het digitaliseren van bestaande processen, of het bezig zijn met een volledige digitale transformatie.
Als leider krijgt u bij een digitale transformatie steevast te maken met fundamentele vragen. Hoeveel verandering voert u door? In hoeverre heeft de verandering invloed op bestaande processen? Welke invloed heeft een digitale transformatie op uw bedrijfsmodel en mogelijkheden? Waarom bestaat uw organisatie eigenlijk? Waar creëert u waarde voor uw klanten?
[bctt tweet=”Als leider krijgt u bij een digitale transformatie steevast te maken met fundamentele vragen. Hoeveel verandering voert u door? In hoeverre heeft de verandering invloed op bestaande processen? En heel belangrijk: waarom bestaat uw organisatie eigenlijk?” username=”Grouve”]
Al deze vragen mogen niet al excuus worden gebruikt om met de huidige businessmodellen te blijven werken. Zonder een fundamentele bedrijfstransformatie komt u er op de lange termijn niet. Digitalisering op zich is een dood spoor en leidt niet tot echte verandering in een digitale wereld.
Om in de snel veranderende digitale wereld als organisatie succesvol te zijn, is de noodzaak om op de toekomst aan te passen nog nooit zo groot geweest. Veel organisaties herformuleren hun strategie en veranderen hun bestaande bedrijfsmodellen. Het zoeken naar nieuwe manieren om gebruik te maken van technologie en data is slechts een deel van de oplossing. Het gaat er vooral om de klantervaring te verbeteren en te weten waar u waarde creëert.
Ik help u graag bij uw digitale transformatie door de juiste vragen te stellen. Samen gaan we aan de slag met de oplossingen die bij uw organisatie passen. Neem vrijblijvend contact op.
Wellicht ook interessant voor je:
Bedrijfscultuur: De Motor van Succes
Door: Gerard Grouve Een sterke bedrijfscultuur is veel meer dan een verzameling van waarden en normen die netjes op een poster aan de muur hangen. Het is de ruggengraat van elke succesvolle organisatie, de onzichtbare kracht die alles in beweging houdt....
Creativiteit breekt de ketenen van conventioneel leidinggeven: De opkomst van creatieve managers
Door: Gerard Grouve Stel je een werkplek voor waar elke stem telt. Waar de weg naar succes wordt gevormd door innovatieve idee‘n in plaats van starre hiërarchieën. Dit is geen utopie; dit is de realiteit die creatieve managers overal ter wereld aan het vormgeven zijn....
Productiviteit herdefiniëren: Minder werken, meer bereiken
Door: Gerard Grouve Stel je eens een wereld voor waarin kortere werkuren niet leiden tot een daling in prestaties, maar juist resulteren in hogere productiviteit, meer innovatie en een gelukkiger team. Voor velen lijkt dit misschien een utopie, maar de paradox van...