Door: Gerard Grouve
De digitale wereld groeit. Prioriteiten verschuiven daardoor, van mensen en bedrijven. Onze aandacht verlegt zich. Bedrijven dienen zich meer dan ooit bewust te zijn van hun digitale positie om een succesvolle business te runnen. Hoe zet u ICT effectief in om operationele processen te verbeteren en uw concurrentiepositie te verbeteren?
[bctt tweet=”Hoe zet u ICT effectief in om operationele processen te verbeteren en uw concurrentiepositie te verbeteren?” username=”Grouve”]
Een digitale strategie
Heeft u, als succesvol leidinggevende binnen een bedrijf, al een digitale strategie? Een digitale strategie helpt u focussen en prioriteiten stellen. In uw digitale strategie zet u de acties uiteen die u onderneemt om uw digitale positie te versterken. Denk aan nieuwe producten, diensten en/of processen.
ICT: aandacht voor beveiliging
Bron: Pixabay
Leidinggevenden in de ICT-sector hechten veel waarde aan beveiliging. Cybercriminaliteit heeft de aandacht, zo blijkt uit diverse onderzoeken. De cijfers liegen er niet om. Dat is natuurlijk niet verrassend na de vele cybercriminaliteit die de afgelopen tijd het nieuws haalde. Grote en kleine bedrijven, bekende en minder bekende organisaties waren de laatste jaren slachtoffer van cybercriminaliteit. Waar de ICT-afdeling vroeger moest schreeuwen om aandacht, heeft nu ook de directie, het management en bestuur aandacht voor beveiligingsvraagstukken. Het onderwerp ‘beveiliging’ staat tegenwoordig bovenaan de agenda van de CIO. Hoe is de situatie bij u? Staat ICT in het algemeen en ICT-beveiliging in het bijzonder ook hoog op uw agenda als leidinggevende?
ICT: aandacht voor compliance
De tweede grote prioriteit op de ICT-agenda is het beheren van operationele risico’s en compliance. Dat heeft alles te maken met de groeiende aandacht voor data en privacy, met de AVG wet die sinds 25 mei 2018 actief is. Door de nationale AVG-campagne en wereldwijde GDPR-campagne, is privacy in de maatschappij een hot topic geworden. De klant, gebruiker en/of consument is zich meer en meer bewust van de regels omtrent privacy. Die groeiende aandacht voor informatie over privacy en datagebruik wordt getriggerd door de groeiende digitale wereld.
Marketeers verzamelen waardevolle informatie uit ons (online) gedrag. Met slimme online advertentiecampagnes spelen ze vervolgens in op onze customer journey. Eerst waren consumenten zich daar nauwelijks van bewust. Nu, na een groeiend bewustzijn van dit datagebruik, zijn consumenten zich daar steeds meer van bewust en reageren daar ook op. Ze zijn voorzichtiger in de transparante digitale wereld. Kortom, de maatschappij is bewuster bezig met privacy. Bedrijven dus ook. Veel bedrijven hechten daarom meer waarde aan compliance.
[bctt tweet=”De maatschappij is bewuster bezig met privacy. Bedrijven dus ook. Veel bedrijven hechten daarom meer waarde aan compliance.” username=”Grouve”]
Innovatiekracht
Een bedrijf dat continu bezig is met het versterken van de digitale positie van de organisatie, is tevens vaak sterker in innovatie. Het verbeteren van uw digitale positie kan leiden tot de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten en nieuwe processen.
Leestip: Stimuleer innovatie door een cultuur van gelijkheid
Een beter bedrijfsresultaat
Ondanks de groeiende aandacht voor beveiliging en compliance, hechten veel CIO’s nog steeds de meeste waarde aan manieren om nog effectiever te werk te gaan en competitiever in de markt te staan. Activiteiten die positief bijdragen aan de prestaties van het bedrijf, want dat is immers waar het om gaat: het resultaat. Hoe hoog staat dit bij u op de agenda? Kijkt u consequent wat u kunt verbeteren om de digitale positie van uw bedrijf te verbeteren en uw bedrijfsresultaat te verhogen?
Samen versterken we ook uw digitale positie
Heeft u al een digitale strategie? Wij assisteren u graag bij het formuleren van uw digitale strategie. Een strategie die naadloos aansluit op uw bedrijfsfilosofie en doelen. Samen kijken we hoe we uw digitale positie kunnen versterken om meer uit uw bedrijfsresultaat te halen.
Wellicht ook interessant voor je:
Waarom houd je de belangrijkste statistieken niet bij? KPI’s vs. CPI’s
De meeste organisaties houden vooral bedrijfsgerichte statistieken bij, terwijl klantgerichte informatie je zoveel meer te bieden heeft. Bekijk waarom.
Zo ga je als leider het beste om met druk in crisistijd
De coronacrisis zet leiders onder grote druk. Stress en slecht nieuws vragen het uiterste. Met deze 8 tips blijf je positief en zie je de kansen.
Een krachtige leider worden? Begin met vertrouwen
Als leider is het je taak de talenten van mensen volledig te benutten. Daarvoor is het ontwikkelen van vertrouwen een vereiste. Maar hoe bouw je dat vertrouwen?