Een belangrijke vraag voor leidinggevenden, ondernemers en investeerders die kunstmatige intelligentie gebruiken als belangrijke voorspellingstechnologie. Want dat is wat kunstmatige intelligentie, ook wel Artificial Intelligence (AI), voor bedrijven kan betekenen: een technologie om voorspellingen te doen, in koopgedrag bijvoorbeeld, waar slim op kan worden ingespeeld. Kunstmatige intelligentie ontwikkelt snel. Ook de impact op het bedrijfsleven wordt daardoor groter en de strategie hoe het bedrijfsleven kunstmatige intelligentie inzet verandert. Hoe? Dat is een blik in de toekomst, die we nog niet zeker weten, maar waar wel ideeën over heersen.
Bent u klaar voor de toekomst van kunstmatige intelligentie?
Wat is kunstmatige intelligentie eigenlijk?
Bron: Pixabay
Sommige termen horen we zo vaak, maar de betekenis is ons niet helemaal duidelijk. Kunstmatige intelligentie is voor velen een vaag begrip. Laten we daarom eerst proberen duidelijk te maken wat kunstmatige intelligentie is, wat het doet en wat het toe kan voegen of veranderen. Met de nadruk op proberen, want het is moeilijk om exact te definiëren wat kunstmatige intelligentie is, omdat het voor meerdere dingen staat. We doen echter een goede poging.
“Kunstmatige intelligentie (KI) of artificiële intelligentie (AI) is de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een artefact dat een vorm van intelligentie vertoont”, aldus Wikipedia.
Kort door de bocht gaat kunstmatige intelligentie over mensen en technologie, waarbij slimme technologieën menselijke taken overnemen of aanvullen. In het bedrijfsleven wordt kunstmatige intelligentie ingezet om menselijke taken uit te laten voeren of aan te vullen, maar ook om voorspellingen in koopgedrag te doen. In dit artikel gaan we op deze laatste voorspellende werking van kunstmatige intelligentie in.
Case uitgelicht: Amazon
Bron: Geekwire.com
Met kunstmatige intelligentie kunt u dus het koopgedrag van uw klant voorspellen, zoals bijvoorbeeld Amazon dat doet. Wanneer u online bij Amazon winkelt en uw winkelmandje vult, worden suggesties door Amazon aangeboden als “als u deze schoenen leuk vindt, dan heeft u ook vast interesse in deze sokken”. Amazon gebruikt kunstmatige intelligentie om voorspellingen te doen, door suggesties te geven gebaseerd op data. En niet zonder succes. Gemiddeld kopen we ongeveer 5% van wat ons door het gebruik van kunstmatige intelligentie wordt aangeboden. Met andere woorden, we kopen ongeveer één op de twintig items die het aanbeveelt. Niet slecht!
De toekomst: de voorspelling van de voorspelling
Maar, wat als we nog een stap verder gaan en Amazon in de toekomst een voorspelling van een voorspelling kan doen? Stelt u zich eens voor dat de kunstmatige intelligentie van Amazon meer informatie over ons verzamelt: naast ons zoek- en koopgedrag op hun website verzamelt het ook andere gegevens online, inclusief sociale media en ook over ons winkelgedrag bij andere winkels. Het weet niet alleen wat we kopen, maar ook hoe laat we naar de winkel gaan, op welke locatie we winkelen, hoe we betalen, etc. Met deze informatie verbetert Amazon de nauwkeurigheid van voorspellingen aanzienlijk. En dat geeft een andere kijk op de strategie van Amazon. Het bedrijfsmodel verandert in een proactief model, waarbij Amazon proactief goederen opstuurt naar u als klant, nog voordat u ze bestelt. Met dit (nog) fictieve scenario verzendt Amazon zo iedere week dozen met artikelen die u bij u als klant passen. Vervolgens kunt u thuis op gemak en in het comfort van uw eigen woning de items kiezen die u wilt houden. De rest stuurt u terug naar Amazon. Een andere benadering dan het huidige bedrijfsmodel van eerst winkelen dan verzenden. Dit proactieve model biedt twee belangrijke voordelen.
1. Blijf uw concurrent voor
Met deze proactieve aanpak is het veel minder waarschijnlijk dat uw klant de artikelen bij een concurrerende winkel koopt. Vooral door het gemak. De producten worden immers bij u thuis worden afgeleverd. Dat u vervolgens naar een andere winkel gaat, is dan niet heel waarschijnlijk.
2. Verkoop meer en andere producten
Door proactief producten en diensten aan te bieden aan uw klant, verkoopt u meer en andere producten. Met de inzet van kunstmatige intelligentie brengt u producten onder de aandacht die uw klant overweegt aan te schaffen, maar daar nog niet aan toegekomen is. U geeft uw (potentiële) klant als het ware een duwtje in de goede richting en maakt het uw klant bijna onmogelijk om te weigeren. Dat resulteert in hogere verkoopcijfers.
Maar, als dit zo’n succesvol bedrijfsmodel is dat alleen maar voordelen biedt, waarom gebruikt Amazon deze strategie dan nog niet? Misschien wordt er door Amazon achter de schermen wel gewerkt aan deze proactieve verkoopstrategie. Die kans is groot. Wat waarschijnlijk de grootste keerzijde op dit moment is, is de nauwkeurigheid van de voorspellingen door kunstmatige intelligentie. Die is nog niet optimaal, waardoor er ook veel artikelen geretourneerd zullen moeten worden. U kunt zich voorstellen dat het verzamelen en verwerken van deze teruggestuurde producten daarom een grote kostenpost is. Waarschijnlijk een dusdanig grote kostenpost die aanzienlijk drukt op de winst die door de extra omzet wordt gemaakt. De proactieve aanpak loont zich pas als de voorspellingen die worden gedaan beter en succesvoller zijn dan 5%. Gebaseerd op eerder genoemde cijfers, zou het namelijk betekenen dat zo’n 95% van de artikelen moeten worden geretourneerd met een proactief bedrijfsmodel.
Betere voorspellingen door kunstmatige intelligentie: wie is de eerste?
Dat gezegd hebbende is het een kwestie van tijd voordat de eerste organisatie dit proactieve model gaat hanteren. Dat gebeurt zodra voorspellingen door kunstmatige intelligentie beter en nauwkeuriger worden. Amazon zal zich zeer waarschijnlijk realiseren dat hoe eerder het online platform met deze proactieve benadering start, des te lastiger het wordt voor de concurrentie om het online platform in te halen. Betere en nauwkeurigere voorspellingen resulteren in meer klanten en dat resulteert weer in meer klantgegevens. Meer data van klanten en inzicht in koopgedrag resulteert vervolgens weer in nog betere voorspellingen, opnieuw nog meer klanten, etc. Oftewel, een vicieuze cirkel die snel voor meer klanten en meer omzet zorgt. Zo kan Amazon of welk platform dan ook die deze nieuwe benadering als eerste zal toepassen, al snel uitlopen in een koploperspositie in de markt.
Maar de vraag is: wanneer is de wereld klaar voor deze strategie? En wie zal de eerste zijn? Te vroeg adopteren kan behoorlijk kostbaar zijn, denk maar aan de enorme hoeveelheid artikelen die geretourneerd moeten worden in de beschreven case van Amazon. Echter, te laat deze strategie aannemen kan eveneens fataal zijn, omdat de concurrent er dan met een koploperspositie vandoor gaat. Een inhaalslag wordt dan lastig, zo niet onmogelijk.
De toekomst van kunstmatige intelligentie
Om de boot niet te missen is het daarom belangrijk om als onderneming, en voor u als leidinggevende binnen deze onderneming, de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie nauw in de gaten te houden. De ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie gaan namelijk ontzettend rap. Technologieën innoveren in een snel tempo. De verwachting is dat kunstmatige intelligentie langzamerhand steeds meer gaat overnemen.
Alledaagse voorbeelden die we allemaal kennen zijn Siri en Alexa, maar ook gepersonaliseerde klantenservice en geautomatiseerde boekhouding. Veel producten en diensten maken gebruik van kunstmatige intelligentie, zonder dat we het ons realiseren. Wat gaat er allemaal veranderen? Technologieën worden geavanceerder en robots nemen steeds meer menselijke taken over. Volgt u de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie op de voet?
Stilstaan of meegaan
Bron: Pixabay
Hoe bewust bent u zich van de impact van kunstmatige intelligentie? Hoeveel impact heeft kunstmatige intelligentie op uw product of sector? We kunnen er niet omheen: kunstmatige intelligentie heeft een grote impact op de wereld om ons heen. Zo ook op uw wereld. Als leidinggevende is het uw verantwoordelijkheid om uw onderneming of afdeling klaar te stomen voor de toekomst. Kunstmatige intelligentie is daar een belangrijk onderdeel van. Het is stilstaan of meegaan. Of beter nog: vooroplopen. En we weten allemaal dat stilstaan geen optie is voor een succesvolle leidinggevende. Maak kunstmatige intelligentie uzelf eigen. Verdiep uzelf in de ontwikkelingen en mogelijkheden en pas waar nodig uw strategie en organisatiedoelstellingen aan.