Hoe houdt u als leidinggevende vast aan uw strategie, terwijl de markt en daardoor ook uw bedrijfsprocessen en -doelstellingen continu veranderen? Met een constant veranderende omgeving is het moeilijk om te focussen en vast te houden aan uw strategie. Diverse strategische opties dienen zich namelijk om de beurt aan.
Het is voor succesvolle ondernemers, directeuren, managers en andere leidinggevenden daarom belangrijk om de wispelturigheid, voorspelbaarheid en maakbaarheid van de markt in kaart te brengen. Op basis van deze analyse kan een leidinggevende een succesvolle strategie uitstippelen. Ken uw sterke punten en ken de omgeving waarin u opereert om de juiste strategie te kiezen en uit te voeren.
‘Plannen’ heeft een nieuwe betekenis
Is plannen onmogelijk geworden? Bron: Pixabay
Kunt u met uw onderneming nog wel vooruit plannen in een dusdanig sterk veranderende markt? Of is plannen simpelweg onmogelijk geworden door onder andere globalisering, nieuwe technologieën en veranderende waarden van millennials? Plannen heeft anno 2019 in ieder geval een andere betekenis en invulling gekregen dan vroeger, toen planningen nagenoeg niet veranderden. Het nieuwe plannen bestaat niet meer uit beklonken doelen en te nemen stappen. Nee, het nieuwe plannen is flexibel en houdt rekening met invloeden van buitenaf, trends en ontwikkelingen.
De strategische haalbaarheid van een organisatie
Welk type strategie het beste bij uw organisatie en uw bedrijfsdoelstelling past, is afhankelijk van uw type organisatie. Stel uzelf de volgende kritische vragen die u helpen in beeld te brengen welk type strategie het beste aansluit bij uw onderneming.
- Voorspelbaarheid. Op een schaal van een tot tien: hoe goed kunt u de markt voorspellen waarin uw bedrijf opereert?
- Wendbaarheid. In hoeverre kan de organisatie flexibel meebewegen met de omgeving waarin het bedrijf opereert? Laten de producten en diensten dat toe?
- Hardheid. Hoe reflecteert de winstgevendheid van het bedrijf, de cashflow en de groei de hardheid of juist de liefdadigheid/humaniteit van de omgeving?
Soorten strategie
Er zijn verschillende manieren waarop u strategie kunt benaderen, aanpakken, invullen en uitvoeren. Laat u inspireren door de volgende vijf soorten strategieën die u kunt toepassen.
1. Klassieke strategie
In een stabiele voorspelbare omgeving kunnen bedrijven een klassieke strategie toepassen van analyseren, plannen en uitvoeren. Door minimale invloeden van veranderingen, blijft de strategie lang in stand en succesvol in de uitvoering ervan. Een goed voorbeeld is snoepfabrikant Mars. De vraag naar chocolade groeit met de status van de economie mee en de belangrijkste merken zijn al decennialang stabiel. Oftewel, er verandert weinig in de omgeving van Mars. De externe invloeden zijn al jarenlang stabiel. Het is dus vrij eenvoudig om met een redelijke foutmarge voorspellingen te doen. Op basis van analyses, kan Mars daarom relatief gemakkelijk plannen en uitvoeren.
2. Aangepaste strategie
In een wendbare omgeving waarin enkele pijlers onzeker zijn, omdat ze snel veranderen, is het toepassen van een aangepaste strategie aan te raden. Zoals ICT-bedrijven vaak doen. De technologie is voorspelbaar en ook hoe bedrijven de technologie gebruiken. Verder wordt de ICT-sector sterk beïnvloed door trends en ontwikkelingen die elkaar in een rap tempo opvolgen. Een strategie van aanpassen en experimenteren werkt voor dit soort bedrijven het beste. En is tevens noodzakelijk in een alsmaar vernieuwende omgeving waarin u al snel als achterhaald wordt gezien als u zich niet aanpast.
3. Visionair
Ondernemers die pionieren in een nieuwe niche of met een nieuw product op de markt komen, hebben nog weinig tot geen referentiekader. Er is nog niet echt sprake van een omgeving en van een marktwerking. Dit soort bedrijven zetten hun strategie uit op basis van visie, als een ware visionair. Een kersverse strategie dus, waarbij u zelf aan zet bent.
Hulp nodig bij het opzetten van een nieuwe strategie? Grouve Management BV is uw partner.
4. Vormgeven
Pak een bestaande succesformule en giet er uw eigen sausje overheen. De strategie van vormgeven is een krachtige benadering van strategie op basis van platformen en systemen. Zoals bijvoorbeeld Amazon en Alibaba, die bestaande platformen hebben gebruikt om industrieën opnieuw vorm te geven.
5. Strategische vernieuwing
Bij strategische vernieuwing wordt een strategie geformuleerd op basis van een oud model, dat niet meer werkt. Waarom werkt het niet? Wat moet er anders? Op basis van de oude strategie wordt een nieuwe strategie gemaakt, waarbij de oude strategie als leidraad wordt gebruikt om verbeteringen en veranderingen toe te passen.
TIP: Groeikansen voor bedrijven die vol inzetten op strategische vernieuwing
Maak uw organisatie wendbaar
Een Agile Mindset: onmisbaar voor een wendbare organisatie. Bron: Ixly
Om uw uitgestippelde strategie succesvol uit te voeren, is het belangrijk dat uw organisatie wendbaar is en zich makkelijk aanpast aan de omgeving. Alleen dan kan uw uitgestippelde strategie met u meebewegen in een veranderende markt en omgeving. Om uw organisatie wendbaar en daardoor toekomstbestendig te maken, zijn de volgende aandachtspunten essentieel. Hoe gaat u nu op met informatie, innovatie, organisatie en cultuur? Wat kan er beter?
- Informatie. Voorzie uzelf van de juiste informatie uit de markt. Wat is er gaande? Zorg dat u de juiste signalen opvangt.
- Innovatie. Innovatieve bedrijven experimenteren met nieuwe producten, toepassingen en technologieën.
- Organisatie. Blijf dicht bij de klant staan met uw organisatie. Zoek het contact op, zodat u weet wat er gebeurt in de markt en u de behoefte van uw klant kent.
- Cultuur. Waardeer snelheid en nauwkeurigheid en tolereer falen. Zo stimuleert u uw medewerkers om uw organisatie wendbaarder te maken.
TIP: Go big or go home: 6 steps to scale Agile up in your company
Samen de strategie bepalen
Heeft u moeite met het bepalen van een strategie of met het succesvol uitvoeren van uw eerder uitgestippelde strategie? Wij staan graag naast u, denken met u mee en helpen u op weg. Daarvoor kijken we naar uw organisatie, uw eigen kwaliteiten en natuurlijk de markt en omgeving waarin u opereert.