Door: Gerard Grouve
Maar al te vaak zie ik een enorme kloof tussen de business en IT. De IT-afdeling is als het ware een eiland, zonder een grote rol bij belangrijke strategische beslissingen of betrokkenheid bij veranderingen in bedrijfsprocessen. IT staat regelmatig aan de zijlijn. Toch is een goede samenwerking tussen IT en ‘de business’ in een moderne organisatie van essentieel belang.
[bctt tweet=”Heeft uw organisatie ook moeite met de samenwerking tussen IT en de business? Deze 6 stappen helpen u naar een betere samenwerking tussen business en IT” username=”Grouve”]
Toegegeven, het doorbreken van bestaande patronen en het opbouwen van partnerschappen tussen IT en de business kost tijd en moeite, maar de bedrijfsresultaten zijn het zeker waard.
Business units effectief laten samenwerken
‘Breek silo’s af, bouw cross-functionele teams en zorg voor meer samenwerking, dat is wat veel CIO’s al jaren te horen krijgen en proberen te realiseren. Niet verwonderlijk, want ze spelen daarmee in op de noodzaak voor IT om meer samen te werken met de business. Ondanks dit advies en de algemene instemming ermee, hebben veel CIO’s nog steeds moeite om hun teams en de business units effectief te laten samenwerken.
Leestip: Blijvend beter samenwerken? Zo krijg je het voor elkaar
Zo bouwt u in 6 stappen een betere samenwerking op
Heeft uw organisatie ook moeite met de samenwerking tussen IT en de business? De onderstaande 6 stappen helpen u op weg een betere samenwerking op te bouwen.
Stap #1: Onderzoek wat niet werkt
Verplaats u eens in de schoenen van andere afdelingen en collega’s. Vraag hen simpelweg hoe het gaat. Wat hebben zij (of u) nodig? Een dergelijke directe aanpak brengt zaken aan de oppervlakte die misschien niet de hoogste prioriteit hebben, maar die wel de aandacht van IT vereisen.
Bovendien creëert het tonen van aandacht voor de behoeften van de business kansen voor IT om samen aan oplossingen te werken. Maak bijvoorbeeld maandelijks een ronde door uw organisatie en bezoek de verschillende afdelingen. Vraag senior leiders wat werkt en wat niet. Dergelijke gesprekken leveren doorgaans initiatieven op, waarbij het bedrijf bijzonder ontvankelijk is om samen met IT een probleem op te lossen.
U laat ermee zien dat u in hetzelfde team zit, dat u geeft om hun problemen, doelstellingen en strategieën. Sterker nog, dat u deze behandelt als uw eigen strategieën en doelstellingen. Op zo’n moment wordt IT echt als partner gezien en nodigt men u graag bij strategische vergaderingen uit.
Stap #2: Focus altijd op bedrijfsresultaten
Hoe mooi een technische oplossing ook lijkt, focus altijd op wat deze oplossing voor de organisatie betekent en welk concurrentievoordeel het de organisatie mogelijk oplevert.
Stel dat u wat ziet in de mogelijkheden van machine learning en meer initiatieven op het gebied van kunstmatige intelligentie wilt stimuleren. Praat bij het leiderschap en het management dan niet over de techniek achter AI, maar vertel bijvoorbeeld dat het hen inzicht geeft in de hoeveelheid gegevens die u via uw systemen genereert. Hoe u al die gegevens kunt gebruiken om strategische beslissingen te nemen. Vermijd in dit geval dus de technische term ‘AI’, maar focus in gesprekken vooral op de mogelijke positieve invloed op bedrijfsresultaten.
Bron: Unsplash
Stap #3: Verbind IT-medewerkers met zakelijke waarde
Ook al weet u als CIO hoe u IT op uitvoerend en managementniveau afstemt op de business, niet alle IT-medewerkers hebben hetzelfde perspectief. Begrijpen zij hoe hun bijdragen het succes van de organisatie beïnvloeden?
Weet waar u als bedrijf naartoe gaat en hoe iedereen daar persoonlijk op aansluit. Het gaat erom te zorgen dat mensen weten hoe ze in het grote geheel bijdragen. Ze gaan dan meer samenwerken met de organisatie. Bovendien trekken IT-teams die dichter bij het bedrijf staan, weer andere teams aan die vroeger alleen als een ondersteuningsteam werden beschouwd.
[bctt tweet=”Weet waar u als bedrijf naartoe gaat en hoe iedereen daar persoonlijk op aansluit. Het gaat erom te zorgen dat mensen weten hoe ze in het grote geheel bijdragen. Ze gaan dan meer samenwerken met de organisatie.” username=”Grouve”]
Voer bijvoorbeeld een wekelijkse sessie in waarin u het werk van de week belicht. Beschrijf de bijdragen van IT aan zakelijke programma’s in detail en benadruk hoe IT de organisatiedoelen ondersteunt.
Stap #4: Zet IT-medewerkers eens op een andere afdeling
Een slechte samenwerking tussen teams van andere afdelingen verstoort het vermogen om als IT snel op plotselinge veranderingen in zakelijke behoeften te reageren. Ook maakt een beperkte samenwerking tussen teams het moeilijker om de ernst van een probleem te identificeren en de algehele zakelijke impact ervan te minimaliseren.
Om die uitdagingen het hoofd te bieden, pleit ik ervoor om IT-medewerkers waar nodig op andere afdelingen neer te zetten, om meer samenwerking tussen de twee te creëren.
Een ander voordeel is dat IT nu niet alleen meer hoort over zakelijke problemen en uitdagingen die technologie kan helpen oplossen, maar dat ze er ook eerder over te weten komen. Op deze manier vindt u sneller manieren om technologie in te zetten voor zakelijke behoeften.
Stap #5: Doe wat u zegt
U kunt wel zeggen dat u een bedrijfsgerichte IT-leider bent, maar als het bedrijf u niet vertrouwt, heeft u geen basis voor een goed partnerschap. Bouw daarom vertrouwen en een trackrecord. In de IT is het namelijk maar wat eenvoudig om te zeggen hoe geweldig dingen zullen zijn, maar het uiteindelijk nooit waar te maken.
[bctt tweet=”U kunt wel zeggen dat u een bedrijfsgerichte IT-leider bent, maar als het bedrijf u niet vertrouwt heeft u geen basis voor een goed partnerschap. Bouw daarom vertrouwen en een trackrecord. In de IT is het namelijk maar wat eenvoudig om te zeggen hoe geweldig dingen zullen zijn, maar het uiteindelijk nooit waar te maken. Doe wat u zegt en kom uw beloften na.” username=”Grouve”]
Echt partnerschap ontstaat bovendien wanneer IT deel uitmaakt van strategische vergaderingen, zelfs als deze niet op technologie zelf zijn gericht.
Kortom, toon echte waarde aan. Dat begint met het opbouwen van vertrouwen door te doen wat u zegt en beloften na te komen.
Stap #6: Word ‘future fit’
Bedrijven die digitaal het meest volwassen zijn, ook wel ‘future fit’ genoemd, groeien 2,7 keer sneller dan het branchegemiddelde. Toch valt slechts 8% van de bedrijven in deze categorie. De meerderheid zit vast in het traditionele model, waar men IT vooral als een eiland ziet.
In dat traditionele model zit IT niet aan tafel, klagen ze dat ze niet betrokken worden en laat de samenwerking met de organisatie veel te wensen over.
Bevindt u zich als CIO in een dergelijke situatie? Dan is het van groot belang om te transformeren naar de moderne ‘future fit’-categorie. Begin bij de afdelingen die de minste weerstand bieden. Zoek naar de onderdelen van het bedrijf die snel willen schakelen en zich willen aanpassen.
Zoek mensen of afdelingen waar een overstap naar modernisering op basis van kosten een mogelijkheid creëert om iets met digitaal te doen. Dat is een plek waar het bedrijf probeert efficiënt te zijn en de CIO kan binnenkomen en zeggen: ‘Laten we de samenwerking een tandje bijsteken.
Conclusie
Het verkleinen van de kloof tussen de business en IT is essentieel voor een ‘future fit’ onderneming. Helaas staat IT in de meeste bedrijven nog regelmatig aan de zijlijn, zonder bij strategische vergaderingen aan te sluiten.
[bctt tweet=”Het verkleinen van de kloof tussen de business en IT is essentieel voor een ‘future fit’ onderneming. Helaas staat IT in de meeste bedrijven nog regelmatig aan de zijlijn, zonder bij strategische vergaderingen aan te sluiten. Bekijk 6 stappen voor een betere samenwerking tussen business en IT.” username=”Grouve”]
Het opbouwen van partnerschappen tussen IT en de business kost tijd en moeite, maar de bedrijfsresultaten zijn het zeker waard. Breek silo’s af, bouw cross-functionele teams en zorg voor meer samenwerking. Een goede samenwerking leidt tot meer inzicht in de behoeften van de organisatie en draagt bij aan de gezamenlijke doelstellingen, die uw organisatie verder helpen.
Wij helpen u graag de kloof tussen IT en uw business te verkleinen. Samen kijken we naar uw organisatie, naar de huidige situatie en de gewenste situatie. We brengen in kaart wat er reeds aan begeleiding is en adviseren over de te nemen stappen naar een ‘future fit’ organisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op.
Wellicht ook interessant voor je:
Personeelstekorten? Tijd voor een Nieuwe Denkwijze: Technologie als de Sleutel tot Groei
Door: Gerard Grouve Personeelstekorten. Ze duwen ons in een hoek, vertragen onze groei en zetten druk op bestaande teams. We horen het overal: "We hebben meer mensen nodig om het werk gedaan te krijgen." Maar wat als ik je vertel dat de oplossing niet ligt in het...
Generatie Z herschrijft de regels van leiderschap: Waarom je organisatie moet aanpassen aan hun vernieuwende stijl
Door: Gerard Grouve De wereld van leiderschap ondergaat een ingrijpende transformatie, gedreven door een nieuwe generatie die klaarstaat om het roer over te nemen: Generatie Z. Geboren tussen 1997 en 2012, is deze generatie niet alleen de eerste groep van échte...
Flexibiliteit en Veerkracht: De Sleutel tot het Aanpassingsvermogen van Geniale Teams
Door: Gerard Grouve In een wereld die steeds sneller verandert, kunnen organisaties zich geen stagnatie veroorloven. De bedrijven die succesvol blijven en floreren, zijn degenen die zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dit vermogen om wendbaar te...