Een van de belangrijkste dingen waar de mensheid op dit moment aan werkt, is Artificial Intelligence (AI), oftewel kunstmatige intelligentie in het Nederlands. En die ontwikkeling zal een nog grotere impact hebben dan de ontdekking van het maken van vuur of elektriciteit. Dat zei Google CEO Sundar Pichai tijdens een tv-interview. Google is ook het bedrijf dat tussen 2010 tot 2016 24 AI-bedrijven overnam. Uit onderzoek van 60 Fortune 1000-bedrijven blijkt dat ook zij verwachten dat investeringen in AI een grote rol zullen spelen om disruptie in de markt het hoofd te bieden.
Wat moeten strategen met deze ontwikkeling doen? Zal AI inderdaad een grote impact hebben op de koers en strategie van een onderneming? Gebaseerd op onze persoonlijke ervaring met technologie en strategie, geloven we inderdaad dat AI, naarmate het steeds volwassener wordt, dramatische veranderingen zal veroorzaken in het werk van strategen. Sterker nog, AI heeft de potentie om alle strategen overbodig te maken.
[bctt tweet=”AI zal een grote impact hebben op de koers en strategie van iedere onderneming. Hoe lang hebben strategen nog voor AI hen inhaalt en uw baan overbodig wordt?” username=”Grouve”]
De snelle evolutie van AI
De ontwikkeling van AI evolueert snel. Eerst kwamen systemen die dingen doen (stadium 1), zoals robotica, procesautomatisering en gegevensverzameling. Denk bijvoorbeeld aan robots in autofabrieken, maar ook aan een systeem zoals Amazon LeX, een robot die spraak converteert naar tekst. In een strategische planning kan dit een computer zijn die marktgegevens voor u analyseert en valideert. Nuttig en in sommige gevallen al onmisbaar.
De volgende stap in volwassenheid is wanneer systemen denken (stadium 2). Een machine kan vragen beantwoorden of adviseren bij incidenten. IKEA gebruikt al sinds 2005 een chatbot op zijn website. Meer recentelijk is Amazon Alexa een goed voorbeeld.
Alexa: Amazon’s high-tech assistant. Bron: YouTube
De derde stap van ontwikkeling wordt gekenmerkt door systemen die leren (stadium 3). Dit is waar echte AI begint te verschijnen. In dit stadium zijn machines in staat om bijvoorbeeld een sentimentanalyse uit te voeren. Door naar foto’s en video’s te kijken kan Amazon Rekognition zelfs al emoties van een bepaald individu herkennen. Dit lijkt een veelbelovend voorbeeld voor crowd control.
En stadium 4? Dat is de machine die kan voelen. Op dit moment is dat nog science fiction, maar het wordt echt snel realiteit, met nog te bedenken commerciële toepassingen.
Artificial Intelligence Progress 2019. Bron: YouTube
Niet alleen de mensen op de werkvloer lopen risico
Machines die dingen doen (stadium 1) vervangen vooral laaggeschoolde menselijke banen. Tegelijkertijd helpen ze hoogopgeleide mensen hun werk beter, sneller en efficiënter te doen. De voorspelde decimering van taxi- en vrachtwagenchauffeurs zodra autonome voertuigen het werk overnemen, is een goed voorbeeld. Hetzelfde geldt nu al voor veel andere handmatige taken, zoals magazijnmedewerkers, winkelassistenten en meer. De vuistregel is eenvoudig: hoe lager de vereiste vaardigheid (en vaak ook hoe lager het inkomen), des te groter het potentieel voor snelle automatisering.
Vanaf stadium 2 kan echter elke rol een doelwit zijn voor automatisering. Uit onderzoek van McKinsey in 2016 bleek dat mensen met een inkomen van meer dan 200.000 dollar 31% van hun tijd besteden aan taken die geautomatiseerd kunnen worden met technologie die op dit moment beschikbaar is. Het gemiddelde salaris van een Corporate Strategy Manager in de VS bedraagt overigens 117.904 dollar (2018).
Naast repetitieve functies en gegevensgerelateerde activiteiten, kwam McKinsey daarnaast tot de conclusie dat ook een aantal soft skills gedeeltelijk kunnen worden geautomatiseerd met de technologie die vandaag al bestaat:
- 20% van de tijd die wordt besteed aan interacties tussen belanghebbenden (een belangrijk onderdeel van de rol van een strateeg)
- 9% van de tijd die wordt besteed aan het managen van anderen
Geen sciencefiction meer
De signalen van AI-succes worden steeds sterker. Bij veel bedrijven wordt het al toegepast om de markt te analyseren, kansen te beoordelen, investeringsbeslissingen te nemen, of te adviseren bij een nieuwe zakelijke lancering. AI heeft alles in zich om de manier waarop organisaties hun strategie vormgeven te hervormen. En dat alles is nog maar op basis van wat AI op dit moment al voor bedrijven kan betekenen. De ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Alpha Go Zero is een van Google’s 24 AI-acquisities en leerde zichzelf het spel Go. Het bereikte een topniveau in slechts 40 dagen. Dat roept de vraag op: Hoe lang hebben strategen nog voor AI hen inhaalt?
[bctt tweet=”AI heeft alles in zich om de manier waarop organisaties hun strategie vormgeven te hervormen. En dat alles is nog maar op basis van wat AI op dit moment al voor bedrijven kan betekenen.” username=”Grouve”]
Nog 40 jaar voor strategen
Bron: Pexels
Het antwoord is eigenlijk niet zo grimmig als we misschien vrezen. Gebaseerd op recent onderzoek onder meer dan 350 vooraanstaande AI-academici, blijkt dat het nog 120 jaar zal duren voordat alle banen volledig zijn geautomatiseerd. Strategen zijn echter niet de laatste mensen die door AI zullen worden vervangen, maar ook zeker niet de eerste.
[bctt tweet=”Of u nu een ervaren of beginnend strateeg bent, de snelle opkomst van en disruptie door AI zou reden moeten zijn om even stil te staan bij uw carrièrepad. Sterker nog, experimenteer zelf met AI.” username=”Grouve”]
Een ervaren strateeg zou volgens de onderzoekers tussen een chirurg en een wiskundig onderzoeker kunnen worden gepositioneerd. Daarmee heeft de functie ‘strateeg’ nog ongeveer een levensduur van 40 jaar, voordat het niveau van volledige automatisering is bereikt. Met andere woorden, medio 2060 zal de set strategische tools waarop we vandaag de dag vertrouwen zijn veranderd naar een AI-bot die betere analyses uitvoert en strategische beslissingen neemt dan mensen.
Dit zou kunnen leiden tot de complete overbodigheid van strategen op de arbeidsmarkt. Niet dat er op dat moment nog veel andere mensen aan het werk zouden zijn: de voorspelling is dat vrachtwagenchauffeurs al over ongeveer 12 jaar zullen beginnen te verdwijnen, omdat ze vervangen worden door autonome vrachtwagens. Dit gevolgd door verkoopmedewerkers in de retail. In Amerika alleen al hebben we het dan al over acht miljoen verdwenen banen in de loop van 2030 tot 2040.
TIP: Hoe zal kunstmatige intelligentie de strategie veranderen?
Conclusie: wat moet een strateeg anno 2019 doen?
Of u nu een ervaren of beginnend strateeg bent, de snelle opkomst van en disruptie door AI zou reden moeten zijn om even stil te staan bij uw carrièrepad. Sterker nog, experimenteer zelf met AI. Er zijn veel AI-tools beschikbaar waar u in uw organisatie een pilot mee zou kunnen doen. Vindt u niet iets wat goed bij de behoefte van uw organisatie past, denk er dan eens over na om iets te laten bouwen dat voldoet aan uw eisen. Spreek met anderen in uw vakgebied. SPS en ASP bieden goede forums om ideeën met gelijkgestemden uit te wisselen. Leer van hun ervaring met AI.
Door de mogelijkheden van AI te omarmen, heeft zowel u als uw organisatie daar op de middellange termijn veel voordeel van. Bovendien geeft het u als strateeg met AI-ervaring een positie waar u de komende 40 jaar op die manier het beste van kan maken.
[bctt tweet=”Door de mogelijkheden van AI te omarmen, heeft zowel u als uw organisatie daar op de middellange termijn veel voordeel van. Bovendien geeft het u als strateeg met AI-ervaring meerwaarde op de arbeidsmarkt.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
In 6 stappen naar een betere samenwerking tussen business en IT
Door: Gerard Grouve Maar al te vaak zie ik een enorme kloof tussen de business en IT. De IT-afdeling is als het ware een eiland, zonder een grote rol bij belangrijke strategische beslissingen of betrokkenheid bij veranderingen in bedrijfsprocessen. IT staat regelmatig...
10 manieren om een falende digitale transformatie te redden
Door: Gerard Grouve Robert F. Kennedy zei ooit: “Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly”, oftewel: alleen degenen die niet bang zijn om enorm te falen, kunnen ooit enorm veel bereiken". Als het gaat om een op handen zijnde falende digitale...
Elke leider heeft gebreken. Zo laat u deze uw strategie niet beïnvloeden
Door: Gerard Grouve Heeft u enig idee waardoor strategieën doorgaans falen? Wellicht doordat ze in de kern geen echte strategie zijn, of de organisatie niet goed functioneert. Toch is er minstens nog een belangrijke oorzaak aan te wijzen: de persoonlijkheid van de...