Door: Gerard Grouve

Om succes te behalen en te behouden, stellen veel leiders hoge eisen aan hun teams. Sommige bedrijven staan er zelfs om bekend dat ze hun werknemers in hectische tijden aan slopende werkdagen onderwerpen. Softwareontwikkelaars maken bijvoorbeeld lange, stressvolle werkuren die vaak nodig zijn in de laatste weken voordat een nieuw product wordt gelanceerd.

[bctt tweet=”Het is de kunst om als leider met succes door tijden van crisis heen te komen, terwijl u tegelijkertijd voorkomt dat uw teams opbranden. Hoe pakt u dat effectief aan?” username=”Grouve”]

Effectieve leiders begrijpen dat het vooral in tijden van crisis moeilijk is om ambitieuze doelen te bereiken, zonder aanzienlijke eisen aan het personeel te stellen. Maar elk succes dat ten koste gaat van de mentale of fysieke gezondheid van werknemers, is een zogenaamde pyrrusoverwinning: oftewel een overwinning die zoveel inspanning kost dat het uiteindelijk dezelfde uitwerking heeft als een nederlaag.

Effectief blijven en burn-outs voorkomen

Het is de kunst om als leider met succes door tijden van crisis heen te komen, terwijl u tegelijkertijd voorkomt dat uw teams opbranden. Maar hoe pakt u dat effectief aan?

De manier waarop hoge officieren in het leger met extreem stressvolle omgevingen omgaan, biedt een handvat. Nergens is deze stress namelijk heftiger dan in het leger, waar crisistijden letterlijk een kwestie van leven en dood kunnen zijn.

In het leger bestaan drie onderling verbonden gedragingen die kenmerkend zijn voor effectieve leiders:

  1. Benaderbaar en open zijn (de ‘menselijke’ kant van leiderschap).
  2. Weten hoe processen en operaties werken (de ‘missie’-kant van leiderschap).
  3. Risico’s voor de missie en de mensen in evenwicht kunnen brengen (integratie van de eerste twee gedragingen).
collega's-feedback-grouve

1. Benaderbaar en open leiderschap

Benaderbare en open leiders bieden mensen kansen om met hen te praten, door barrières tussen de leider en het team te minimaliseren. Ze laten het team in woorden en daden weten dat hun stem ertoe doet en luisteren effectief.

Openhartigheid wordt gestimuleerd en beloond. Bovendien laten deze leiders zien dat ze niet alleen om het werk van de teamleden geven, maar ook om hun gezondheid en welzijn.

Leestip: Leiders, u hoeft geen superheld te zijn! In 3 stappen naar menselijk leiderschap

2. Weten hoe processen en operaties werken

Een ander belangrijk onderdeel is het begrijpen van de operaties die essentieel zijn voor het succes van de missie. Leiders zijn technisch bekwaam, herkennen wat ze niet weten en gaan actief op zoek naar informatie om die hiaten in te vullen.

Ze gaan er bovendien op uit om te zien wat er op de werkvloer gebeurt, waardoor ze weten hoe het werk wordt gedaan en wat de onderlinge afhankelijkheden zijn. Ook begrijpen ze de kosten en gevolgen van operationele beslissingen.

Tot slot kennen ze niet alleen hun business, maar zien ze ook de verbanden tussen hun gebied of domein en andere delen van de organisatie.

3. Risico’s voor mensen en missie in evenwicht brengen

De leiders die over het algemeen het meest worden bewonderd, zijn degenen die de risico’s voor de missie en de mensen in evenwicht brengen. Dit hebben ze op twee manieren voor elkaar gekregen:

Loyaliteit en vertrouwen opbouwen

Ten eerste bouwen leiders loyaliteit en vertrouwen op, zowel voor als na tijden van crisis. Leiders die voor mensen zorgen, creëren een hoge mate van betrokkenheid, loyaliteit en eigenaarschap, waardoor het bereiken van de missie voor iedereen een prioriteit wordt.

Moreel en vertrouwen behouden

Ten tweede voeren deze leiders activiteiten uit om het moreel en het vertrouwen tijdens een crisis te behouden. Ze zorgen voor open communicatielijnen, zodat teamleden problemen tijdig kunnen signaleren. Ze stellen duidelijke doelen en helpen ondergeschikten het grotere geheel te begrijpen wanneer een missie een aanzienlijk potentieel offer met zich meebrengt. Op deze manier ontstaat gedeeld begrip. Bovendien tonen deze leiders de bereidheid om het team boven hun persoonlijke belang te stellen.

Leestip: Een krachtige leider worden? Begin met vertrouwen

5 tips voor evenwichtig leiderschap in crisistijd

leiderschap-balans

Hoe implementeert u deze succesvolle militaire leiderschapsaanpak tijdens een crisis in uw eigen organisatie? Een aantal tips op een rij:

Tip #1: Maak uzelf toegankelijk voor uw team

Luister naar uw mensen. Behandel hen niet als werknemers, maar als partners. Op die manier weten ze dat ze een stem hebben. Wees bereid om verschillende standpunten te bespreken en te leren van hun ervaringen en kennis van de organisatie. Stel uw persoonlijke belangen niet boven die van het team.

Leestip: Blijvend beter samenwerken? Zo krijg je het voor elkaar

Tip #2: Zorg voor open communicatielijnen

Een crisis heeft vaak invloed op de beschikbaarheid van een leider. Zorg ervoor dat teamleden een manier hebben om belangrijke informatie met u te delen, bijvoorbeeld wanneer ze te hard worden gepusht of dingen niet werken zoals ze zouden moeten.

Tip #3: Weet hoe de processen van uw organisatie werken

Investeer tijd in het leren kennen van uw mensen, wat ze doen en wat hun huidige uitdagingen zijn. Dat helpt u niet alleen contact met hen te maken, maar laat ook zien dat u om hun werk geeft en openstaat voor hun problemen en persoonlijke uitdagingen.

Tip #4: Stel agressieve, maar haalbare doelen

Denk na over een inspirerend einddoel, maar houd dit doel bereikbaar op basis van het prestatieniveau en de volwassenheid van het team. Een bereikbaar doel motiveert en inspireert. Een in de ogen van uw medewerkers onbereikbaar, te ambitieus doel werkt vaak averechts.

Leestip: Wat is uw purpose? Zo formuleert u een geweldig bedrijfsdoel

Tip #5: Maak van geestelijke gezondheid een prioriteit

Maak duidelijk dat zoeken naar mentale ondersteuning geen teken van zwakte, maar juist een teken van kracht is. Wees niet bang om onderweg naar het doel te falen, aangezien hierdoor juist vaak de meest creatieve oplossingen ontstaan.

Leestip: Zo zorg je voor gelukkige werknemers

Conclusie

Slecht leiderschap in perioden van crisis is zeer schadelijk voor de organisatie, wat resulteert in gedemoraliseerd, opgebrand personeel of het niet behalen van doelen, of soms beide.

Een leider die zichzelf open en benaderbaar opstelt, weet hoe processen en operaties in de organisatie werken en daarbij de risico’s voor de missie en mensen in evenwicht brengt, is de sleutel is tot organisatorisch succes tijdens een crisis. Tegelijkertijd zorgt u er op deze manier voor dat uw werknemers minder gevoelig zijn voor burn-outs en houdt u hen zowel gemotiveerd als gepassioneerd over de uitdaging die voor ze ligt.

[bctt tweet=”Uw organisatie in crisis? Een leider die zichzelf open en benaderbaar opstelt, weet hoe processen en operaties in de organisatie werken en daarbij de risico’s voor de missie en mensen in evenwicht brengt, is de sleutel is tot organisatorisch succes.” username=”Grouve”]

Dreigt uw organisatie in crisis terecht te komen, of zit u er al middenin? Ik help u graag orde op zaken te stellen en uw leiderschapsstijl te optimaliseren voor het meest effectieve resultaat. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op en we bespreken uw specifieke situatie.

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

Bedrijfscultuur: De Motor van Succes

Bedrijfscultuur: De Motor van Succes

Door: Gerard Grouve Een sterke bedrijfscultuur is veel meer dan een verzameling van waarden en normen die netjes op een poster aan de muur hangen. Het is de ruggengraat van elke succesvolle organisatie, de onzichtbare kracht die alles in beweging houdt....

Share This