Door: Gerard Grouve
Nu de overheid steeds meer coronamaatregelen loslaat en tegelijkertijd de steun aan bedrijven vermindert, is het nieuwe normaal steeds meer een feit. Er zomaar vanuit gaan dat u de draad als vanouds weer kunt oppakken, is helaas een misvatting. De meeste werknemers hebben in het nieuwe normaal namelijk veel nieuwe behoeften en tegelijkertijd een hoop onzekerheden.
In de eerste plaats is de werk-privébalans door het vele thuiswerken veranderd en wijzigt deze opnieuw naarmate de kantoren weer opengaan. Ook vragen werknemers meer flexibiliteit en zoeken ze hoeveel persoonlijke interactie voor hen veilig en comfortabel aanvoelt.
[bctt tweet=”Hoe zorgt u ervoor dat u post-corona de best mogelijke leider wordt? Beheers deze 7 vaardigheden en u maakt in uw organisatie het onderscheid.” username=”Grouve”]
Bron: Unsplash
Sleutel naar succes
Vooral IT-leiders spelen in deze tijd van overgang naar het nieuwe normaal een belangrijke rol. Alleen de managers en leiders die het goed aanpakken, zullen succesvol zijn. Persoonlijke eigenschappen zoals aanpassingsvermogen en zelfbewustzijn zijn daarbij de sleutel naar succes.
Hoe zorgt u ervoor dat u post-corona de best mogelijke leider wordt? Leidt u uw team soepel en productiever dan ooit naar het nieuwe normaal? Concentreer u dan op deze 7 vaardigheden en u maakt in uw organisatie het onderscheid.
#1: Pas u aan aan constante verandering
Een van de meest belangrijke eigenschappen is uw aanpassingsvermogen. Technologie verandert voortdurend. Bent u daar als leider op ingespeeld? Blijf uzelf op dit gebied dus ontwikkelen. In het nieuwe normaal is de snelheid, uw vermogen en de mogelijkheid om sneller dan ooit veranderingen door te voeren steeds belangrijker. Als manager moet u klaar zijn om daarop te reageren.
Kijk verder niet alleen goed naar wat uw medewerkers, maar ook wat de klant graag wil. In mijn ervaring hebben veel managers de neiging om vaak iets te veel vanuit zichzelf te kijken. Ze denken het allemaal wel te weten. Probeer uzelf daarom in de schoenen van uw medewerker en de klant te zetten en luister naar hun wensen en behoeften in een voortdurend veranderende markt.
Leestip: Zo zorg je voor gelukkige werknemers
#2: Durf in onzekere tijden beslissingen te nemen
Naast het nieuwe normaal na de wereldwijde pandemie, bevinden we ons ook nog steeds in de vierde industriële revolutie. Het is een tijd waarin we onderling meer dan ooit digitaal met elkaar verbonden zijn en nieuwe ontwikkelingen zoals AI en robotica de markt volledig transformeren. Corona heeft de opkomst en adoptie van diverse opkomende technologieën verder versneld.
In het bedrijfsleven zorgt dat naast veel nieuwe kansen ook voor veel onzekerheid. Voelt u zich als manager hierbij op uw gemak? Het is belangrijk om met die onzekerheid om te kunnen gaan en vooral om in omstandigheden van extreme onzekerheid daadkrachtig beslissingen te durven nemen. Dat zijn de leiders die in het nieuwe normaal het verschil maken.
Pas er als IT-manager wel voor op voor op dat IT geen doel op zich wordt. Dat kan namelijk nooit de bedoeling zijn.
Leestip: Zo ga je als leider het beste om met druk in crisistijd
#3: Wees een coach
Leiderschap gaat tegenwoordig niet over het oplossen van problemen of het leveren van oplossingen. Het gaat er juist om de rest van de organisatie daarbij te helpen.
De beste aanpak om dat te realiseren is coaching. Wees hulpvaardig naar uw team en schuif uw eigen zaken wat meer naar de achtergrond.
Stel uzelf de vragen:
- Wat heeft de organisatie nodig?
- Waar wilt u naartoe?
- Wat zijn de organisatiedoelen?
[bctt tweet=”Leiderschap gaat tegenwoordig niet over het oplossen van problemen of het leveren van oplossingen. Het gaat er juist om de rest van de organisatie daarbij te helpen. ” username=”Grouve”]
#4: Toon zelfbewustzijn
Met meer dan 20 jaar ervaring als executive en management consultant voor leidinggevenden bij strategische planning en procesverbetering, heb ik gezien dat de mensen die zelfbewust zijn een duidelijk voordeel hebben.
Leiders moeten zich bewust zijn van hun sterke punten en waar ze kansen hebben om te groeien. Durf uzelf in de spiegel aan te kijken. Waar bent u goed in en waarin niet of minder? Waar moet u in groeien?
En heel opvallend: vaak hebben mensen het meer over de onderdelen waar ze niet goed in zijn, om aan de buitenwereld te laten blijken dat ze daar ook wat van weten. Focus u vooral op de zaken waar u goed in bent en laat het andere over aan echte specialisten.
#5: Vermijd micromanagement
Als manager mag u altijd nieuwsgierig zijn, maar zorg wel voor een goede balans. Er is een groot verschil tussen het willen controleren van uw medewerkers en het geven van vertrouwen. Geef uw medewerkers de ruimte die ze nodig hebben om hun ding te doen, zonder voortdurend te vragen naar de voortgang of commentaar te geven.
Kortom, ga als leider niet te veel op de details zitten. Houd u bij de hoofdzaak en vermijd micromanagement. Anders raakt u uiteindelijk de grote lijnen kwijt.
Bron: Unsplash
#6: Manage uw team, ook op afstand
De maatregelen tegen het coronavirus hebben ervoor gezorgd dat bedrijven het virtueel werken razendsnel hebben overgenomen. De adoptie van het hybride werkmodel, waarbij medewerkers overal en onafhankelijk van tijd hun werk kunnen doen, is in een stroomversnelling terechtgekomen.
Zelfs de meest conservatief ingestelde bedrijven faciliteren hun medewerkers inmiddels in het werken op afstand. Veel medewerkers willen nu niet meer terug naar hun 9 tot 5-baan en het uitsluitend op kantoor werken.
Hybride werkmodel
Dit hybride werkmodel zorgt ervoor dat medewerkers flexibeler worden en dit ook van hun werkgever verwachten. Voor managers komt het model wel met nieuwe uitdagingen, want hoe zorgt u ervoor dat iedereen zich nog gewaardeerd en onderdeel van het team voelt als de fysieke aanwezigheid aanzienlijk vermindert?
Sla niemand over
Het is de kunst om in de gaten te houden welke mensen er juist niet zijn. Betrek de mensen die thuis of elders aan het werk zijn er ook echt bij. De mensen die thuis zitten, worden namelijk vaak toch een beetje overgeslagen. Degenen die wel op kantoor zitten, ervaren het alsof de andere medewerkers er als het ware niet meer zijn. Dat gebeurt vrij veel.
De succesvolle manager bouwt teams met zowel lokale als externe medewerkers en lost alle uitdagingen op die voor het team als geheel ontstaan. Behandel mensen die op afstand werken als een gelijkwaardig teamlid. Waar u op kantoor een kop koffie met iemand drinkt, doet u dat dus ook virtueel met een medewerker op afstand.
[bctt tweet=”De succesvolle manager bouwt teams met zowel lokale als externe medewerkers en lost alle uitdagingen op die voor het team als geheel ontstaan. Behandel mensen die op afstand werken als een gelijkwaardig teamlid.” username=”Grouve”]
Zie mensen als individuen
De sleutel is om elke persoon individueel en voortdurend te waarderen. Begrijp en bundel de sterke punten van elk individu en help hen deze in kaart te brengen. Op die manier helpt u henzelf, maar vooral ook het team als geheel goed en efficiënt te functioneren.
#7: Bereid u voor op de toekomst
Voorzie waar uw team in de toekomst mee te maken zal krijgen en bereid u voor op de resultaten die u in de toekomst wilt behalen. Daarbij vind ik het zelf vooral belangrijk om mensen te inspireren.
Inspiratie trekt mensen over de streep en zorgt voor betere resultaten voor de onderneming. Motiveren is vaak een stuk lastiger dan inspireren.
Conclusie
Als leider is het vooral uw taak om het beste uit uw mensen te halen. Nieuwsgierigheid, aanpassingsvermogen en zelfbewustzijn zijn de sleutels naar succes.
Om nieuwsgierig te zijn, moet u wel aanwezig zijn. In het nieuwe normaal betekent dat zowel fysiek als virtueel. Maak weloverwogen contact met uw team, ook als uw mensen op afstand werken.
Geef uw team en de individuen daarin uw onverdeelde aandacht en elimineer afleidingen. Blijf begripvol en vriendelijk wanneer een team(lid) zich kwetsbaar opstelt of fouten maakt. Stel u op als coach en houd de grote lijnen in beeld.
Met een duidelijke toekomstvisie, zelfverzekerd en daadkrachtig optreden in onzekere tijden bent u voor uw team en organisatie de sleutel naar zowel persoonlijk als zakelijk succes.
Kunt u daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact op.
[bctt tweet=”Met een duidelijke toekomstvisie, zelfverzekerd en daadkrachtig optreden in onzekere tijden bent u voor uw team en organisatie de sleutel naar zowel persoonlijk als zakelijk succes.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
De juiste strategie kiezen en uitvoeren doe je zo
Hoe houdt u als leidinggevende vast aan uw strategie, terwijl de markt en daardoor ook uw bedrijfsprocessen en -doelstellingen continu veranderen? Met een constant veranderende omgeving is het moeilijk om te focussen en vast te houden aan uw strategie. Diverse...
“Waarom mislukt de uitvoering van mijn strategie?”
Een strategie formuleren heeft alleen nut als die ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Het mislukken van een strategie zit meestal niet in de strategie zelf, maar in de handelingen die mensen moeten uitvoeren om de strategie tot een succes te maken. Een slimme,...
Waarom kersverse leidinggevenden de fout in gaan
Leidinggevenden die falen, het komt regelmatig voor. Juist in de eerste termijn, wanneer ze pas net de verantwoordelijke rol van senior leidinggevende bekleden. Uit onderzoek blijkt dat de meeste leidinggevenden in de eerste 18 maanden de fout in gaan, als kersverse...