Door Gerard Grouve

Wil je productieve, betrokken medewerkers en het grootst mogelijke succes? Zorg dan voor een ‘purpose’: een reden van bestaan met een doel dat gekoppeld is aan je klanten en je strategie. Toch worstelen veel bedrijven met het definiëren, laat staan het naleven van hun purpose. Een typisch doel is namelijk te generiek en mist de kern van wat een succesvol bedrijf drijft. Het benoemt niet wat een bedrijf waarom doet. Vraag jezelf eens af:

  • Wat is de reden voor het bestaan van je organisatie?
  • Welke waarde bied je klanten?
  • Waarom is jouw bedrijf op unieke wijze in staat dit te leveren?

Bedrijven met een goede purpose zijn vaak disruptief en boren nieuwe markten en bedrijfsmodellen aan. Bij veel bedrijven waar ik over de vloer kom, zie ik dat een purpose ontbreekt. En niet alleen dat. Veel medewerkers die ik spreek, voelen geen verbinding met hun organisatie. Uit een recente enquête bleek dat gemiddeld slechts 39% van de werknemers zich bewust is van de waarde die ze voor klanten creëren. Dit hangt met elkaar samen.

[bctt tweet=”Wil je productieve, betrokken medewerkers en blijvend succes? Zorg dan voor een ‘purpose’. Weet waarom je organisatie eigenlijk bestaat.” username=”Grouve”]

Een krachtig purpose dient twee doelen:

  • Duidelijk formuleren van strategische doelstellingen.
  • Motiveren van het personeel.

Ook voor je klanten is een purpose belangrijk. Zij voelen direct aan dat er bij bedrijven met een purpose veel meer gemotiveerde medewerkers werken. Organisaties in Nederland gaan hier nog veel te veel aan voorbij. Die kijken nog steeds vooral naar het business model en niet naar welk groter doel ze dienen. Ik merk dat nog steeds enorm in strategiebepaling. Mensen kijken nog meer naar het financiële plaatje dan naar het uiteindelijke doel. Dat is jammer.

Een purpose werkt inspirerend

Begrijpen en omarmen je werknemers het doel van je organisatie? Dan inspireert dat hen om werk te doen dat niet alleen goed is, maar ook de gestelde doelen bereikt. Zonder purpose voelen werknemers zich verloren. En na verloop van tijd resulteert een gebrek aan een doel of richting in een gebrek aan motivatie. Mensen lopen weg van de uitdagingen die nodig zijn om de doelen van de onderneming te bereiken.

Het goede nieuws is dat een purpose een groot potentieel heeft om werknemers te inspireren. Bij bedrijven die duidelijk hebben gedefinieerd en gecommuniceerd hoe ze waarde creëren, zegt 63% van de werknemers dat ze gemotiveerd zijn, tegenover 31% bij andere bedrijven. Je ziet dit effect duidelijk bij de nieuwe generatie, waaronder de Millennials. Zij voelen zich sterk aangetrokken tot organisaties met een purpose. Dat slaat veel meer aan dan alleen een mooi geformuleerde missie en een mooie leus. Daar kom je er echt niet meer mee. Heb je geen purpose? Dan heb je echt een probleem. Kortom, zorg ervoor dat je als bedrijf een hoger doel hebt. Purpose is de sleutel tot motivatie en gemotiveerde medewerkers zijn de sleutel tot het bereiken van je doel.

[bctt tweet=”Begrijpen en omarmen je werknemers het doel van je organisatie? Dan inspireert dat hen om werk te doen dat niet alleen goed is, maar ook de gestelde doelen bereikt” username=”Grouve”]

Je purpose is je belofte aan klanten

In een ideale wereld heeft elke organisatie een purpose. Waarom ontstaan en overleven bedrijven de start-upfase? Omdat ze op een unieke manier voldoen aan een aantal klantbehoeften. Ze slagen en groeien verder wanneer hun doel fris blijft en wanneer ze het verbinden met het werk van hun werknemers.

Leiders die duidelijk communiceren waarom het bedrijf bestaat en dat doel op een laagdrempelige manier overbrengen, zijn in het voordeel. Heeft jouw bedrijf de reden van bestaan effectief en duidelijk geformuleerd? Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Is onze purpose relevant voor klanten of gebruikers met het potentieel om onze producten of diensten te kopen?
  • Is duidelijk wiens levens of bedrijven we op welke manier dan ook verbeteren?
  • Is ons doel uniek? Zou er een gat ontstaan als we verdwenen?
  • Blinken we uit in ons doel, of kunnen we de mogelijkheden bouwen om erin uit te blinken?
  • Kunnen we het doel effectiever en efficiënter dan onze concurrenten invulling geven?

Persoonlijke ontwikkeling als leider

Probeer te werken met inspirerende mensen die achter de purpose van je organisatie staan, maar zorg ook dat je jezelf als leider of als management altijd blijft ontwikkelen. Wat is het laatste boek dat je op dat gebied hebt gelezen? Hoe lang geleden was dat? Zelf ben ik elke week bezig met een training. Ik leer nog iedere dag. Zorg dat je mee kunt communiceren. Begrijp waar die consultant het over heeft en schiet bij feedback of kritiek niet direct in de weerstand, want dat merk ik vaak als ik als adviseur ergens binnenkom.
Geef je medewerkers, klanten en investeerders duidelijkheid op deze drie gebieden:

  1. Waarom bestaat je organisatie?
  2. Hoe doet je organisatie zaken en volgens welke grondbeginselen?
  3. Waar wil je organisatie over een X aantal jaren staan? Wat is het doel voor de toekomst?

LEESTIP: Zo word je een geliefde en invloedrijke leider

Succesvolle bedrijven met een purpose

Laten we eens kijken hoe sommige bedrijven die hebben aangepakt. IKEA, ’s werelds grootste meubelfabrikant en retailer, heeft bijvoorbeeld een duidelijke boodschap over de waarde die het biedt. Hun purpose is het dagelijks leven voor alle mensen te verbeteren. Dat doen ze door een breed scala van goed ontworpen, functionele producten voor woninginrichting aan te bieden voor prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn om ze te betalen. IKEA maakt die belofte waar.

Of neem Lego, het grootste speelgoedbedrijf ter wereld. Lego is niet alleen een verkoper van speelgoed, maar heeft als purpose de ontwikkeling van de creativiteit van kinderen te verbeteren door spelenderwijs te leren.

Bron: Unsplash

Denk opnieuw na over het doel van je organisatie

Werk je op dit moment in of leid je een organisatie met een onduidelijke reden van bestaan? Het opnieuw nadenken over het doel geeft strategische duidelijkheid en verhoogt de motivatie van medewerkers. Stel jezelf en het managementteam de volgende vragen:

  • Als we ons doel naast dat van een concurrent zetten, kunnen onze werknemers identificeren welke van ons is?
  • Als we onze medewerkers vragen wat onze purpose is, hoeveel mensen kunnen dit dan zeggen?
  • Hebben onze medewerkers de benodigde middelen om onze belofte aan klanten te leveren?

Conclusie

Je kunt je medewerkers nog zoveel proberen te motiveren met slogans of financiële beloningen, volledige toewijding is lastig als mensen niet weten waarom ze eigenlijk elke dag naar hun werk gaan. Hoe duidelijker je bent over de waarde die je bedrijf voor wie creëert, des te groter het vermogen om je werknemers te inspireren. Daardoor trek je ook meer en het juiste talent aan om het doel te ondersteunen en te bereiken. Met een inspirerende purpose word je een magneet voor nieuw talent. En heb je eenmaal de juiste mensen met de juiste skills aan boord? Laat hen dan samenwerken om het doel te bereiken. Een purpose vereist namelijk dat alle medewerkers eraan meewerken.

Durf dieper en dieper naar je organisatie te kijken. Wat is de purpose? Dat is de kern van alles. Organisaties zonder purpose gaan het moeilijk krijgen. Ik zeg niet dat ze het niet gaan redden, maar zowel medewerkers als klanten gaan op een gegeven moment lopen als hun overtuigingen niet aansluiten bij de purpose van ‘hun’ bedrijf.

[bctt tweet=”Zowel medewerkers als klanten gaan op een gegeven moment lopen als hun overtuigingen niet aansluiten bij de purpose van ‘hun’ bedrijf.” username=”Grouve”]

Gerard Grouve

Eigenaar Grouve Management BV
06 - 20 39 72 32 | info@grouve.nl

 

Wellicht ook interessant voor je:

10 redenen waarom digitale transformaties mislukken

10 redenen waarom digitale transformaties mislukken

Door: Gerard Grouve Sinds de coronacrisis is het belang van digitale transformatie voor organisaties groter dan ooit. In de eerste plaats wellicht om thuiswerkende medewerkers te faciliteren, maar ook voor de lange termijn ontkomt u er niet aan. Een verregaande...

Share This