Door: Gerard Grouve
Veel jonge professionals hebben hoge ambities voor hun carrière. Ze willen een mooi salaris, erkenning voor wat ze doen en een uitdagende carrière. O ja, en graag ook een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij met het werk dat ze doen. Wanneer ze beginnen in een puur uitvoerende rol, zien ze in hun werkomgeving voorbeelden van mensen die hogerop zijn gekomen, mooie mogelijkheden krijgen en kansen hebben gegrepen.
Starters willen zelf hetzelfde voor elkaar krijgen en op termijn een strategisch leider worden. Daarvoor doorlopen mensen die strategische leiders willen worden vaak een aantal kenmerkende fasen.
[bctt tweet=”Mensen die strategische leiders willen worden, doorlopen zeven fasen: een ontwikkelingspad dat relevant is voor leiders die van betekenis willen zijn.” username=”Grouve”]
Fase 1. Impulsen en emoties kunnen beheersen
Bron: Unsplash
Wanneer je aan een nieuwe baan begint, hoor je misschien twee schijnbaar tegenstrijdige berichten. Ten eerste, ‘Wees jezelf en zet je volledig in’. De organisatie heeft immers je creativiteit, energie en inzet nodig. Maar ook: ‘Zorg niet dat je teveel opvalt of weerstand biedt’. Het eerste jaar op een typische werkplek is meestal een vuurproef, waarbij je om leert gaan met druk, zonder je emotioneel af te reageren. Je leert je eerste impulsen en emoties op dit gebied te beheersen. Na verloop van tijd wordt dit steeds makkelijker en presteer je goed onder druk.
In het begin moet je dus echt je emoties de baas blijven. Jongeren zijn vaak impulsief en emotioneel. Ze voelen zich onoverwinnelijk en ‘weten het allemaal wel’. Bij heel veel bedrijven die alleen maar jongeren in dienst hebben, zie ik dat ze toch wel wat senioriteit nodig hebben. Er zit geen goede balans meer in. Kijk ook naar de diversiteit van persoonlijkheidstypen in teams. Zet niet te veel mensen van één type in een team. Dan houd je het team niet scherp. Diversiteit in types is belangrijk. Dat geeft de grootste kracht.
Fase 2. Nadenken over wat andere mensen denken
Bron: Unsplash
Probeer op je werk niet iedereen die je een opdracht geeft direct te ‘pleasen’, maar leer na te denken over wat andere mensen denken of van je vragen. Krijg je het verzoek iets te doen? Stel dan opbouwende vragen over het denkproces dat tot het verzoek heeft geleid. Zo reageer je beter op de fundamentele behoeften van de situatie en zorg je voor betere resultaten. Na verloop van tijd ga je positief opvallen en word je daarvoor gewaardeerd.
Vraag dus niet alleen wat de klant wil, maar plaats jezelf in de schoenen van de klant. Hetzelfde geldt voor je baas, je collega’s, leveranciers, toezichthouders en iedereen in je omgeving. Win het vertrouwen van mensen en verwerf de vaardigheid om hen te ‘mentaliseren’. Mentaliseren is nadenken over wat andere mensen denken en wat ze waarschijnlijk zullen doen. Na verloop van tijd zal deze activiteit je bekwamer maken als collega, maar ook als leider.
Fase 3. Zelfbewust worden
Bron: Unsplash
De volgende fase gaat een stap verder. Door niet alleen te denken over wat anderen denken, maar vooral ook kritisch naar jezelf te kijken. “Waar denk ik aan? Waarom denk ik op deze manier? Wat ga ik waarschijnlijk doen?” Dwing jezelf als derde persoon naar jezelf te kijken. Een krachtig resultaat van deze fase is je toenemende vermogen om oude gedachtepatronen te wijzigen in een meer opbouwende manier om verandering te bereiken. Goede zelfobservatie is een kernvoorwaarde voor succesvol strategisch leiderschap.
Wanneer je zelfbewust bent, versterkt dat je uitvoerende functie, verminder je angstgevoelens en verbetert je productiviteit. Je bouwt het vermogen op om veerkrachtig uitdagingen aan te gaan. Je kunt deze fase ook zien als jezelf mentaliseren.
Let wel op, want ik zie in de praktijk vaak dat mensen die in fase 3 zelfbewuster worden, het risico lopen juist geslotener worden en eigenlijk een fase teruggaan.
[bctt tweet=”Wanneer je zelfbewust bent, versterkt dat je uitvoerende functie, verminder je angstgevoelens en verbetert je productiviteit. Je bouwt het vermogen op om veerkrachtig uitdagingen aan te gaan.” username=”Grouve”]
Fase 4. Integriteit met pragmatisme combineren
Bron: Unsplash
In bijna elke organisatorische rol zie je dat kortetermijndoelen vaak boven succes op lange termijn gaan. Denk aan persoonlijke doelen of een beloningscultuur die goede mensen lijnrecht tegenover elkaar plaatst, of de gewoonte om investeringen toe te wijzen op basis van interne politiek in plaats van strategische prioriteiten. In veel gevallen kun je dat probleem niet alleen oplossen, terwijl het probleem je wél tegenhoudt echte strategische resultaten te boeken.
Hoe breng je zoiets onder de aandacht van de mensen die er iets aan kunnen doen? Hoe navigeer je door een moeilijke situatie die veilig is voor je eigen reputatie, invloed en carrière? Je krijgt te maken met de politiek binnen een organisatie.
Bedenk daarom win-winacties die resultaten geven, zonder je eigen principes los te laten. Dit proces helpt je je eigen strategische leiderschapscapaciteiten op te bouwen, terwijl je tegelijkertijd zorgt voor een meer ethische onderneming.
Leestip: Zo zorg je voor gelukkige werknemers
Fase 5. Bijwerkingen van succes beheren
Bron: Unsplash
Naarmate je meer succes boekt, loop je het risico op de nadelige bijwerkingen van datzelfde succes. Terwijl je een persoonlijke groei doormaakt, zul je meer en meer mensen moeten mentaliseren (zie fase 2). Dat zorgt voor een grotere en vermoeiende cognitieve inspanning. Bovendien heb je inmiddels een bepaalde expertise opgebouwd, waardoor mensen niet meer tegen je in durven te gaan, of simpelweg zeggen wat jij wilt horen. Misschien voel je je inmiddels wel te goed voor uitvoerende klussen. Je kunt medewerkers vanuit je expertise overrulen zonder dat je daarvoor een goede reden geeft. Soms zijn oplossingen meer gericht op wat je zelf wilt, in plaats van wat de situatie of organisatie op dat moment nodig heeft.
Succesvolle leiders zijn zich hiervan bewust en laten duidelijk zien dat ze resultaten en integriteit meer waarderen dan het verslavende gevoel van andermans eerbied. Ze doen dit vaak door een discipline aan te nemen die hen dwingt te mentaliseren en opmerkzaam te zijn. Spreek je persoonlijke waardering vaker uit.
Niet elke promotie is een succesverhaal
Naarmate je vordert in fasen, word je succesvoller en krijg je vaak de kans om promotie te maken. Toch mochten sommige mensen willen dat ze de laatste promotie niet gemaakt hebben. Doorgroeien naar een andere functie hoeft niet altijd een persoonlijke verbetering te betekenen. Kijk altijd of een nieuwe rol wel echt bij je past, om teleurstellingen te voorkomen.
Ook kan de keerzijde van succes je een burn-out opleveren. Je zit het vooral bij ambitieuze en hardwerkende mensen die later afbranden. Veel werkdruk in combinatie met life events, zoals het krijgen van een relatie, kinderen of andere situaties zorgen voor een andere kijk op de rol van werk in je leven.
Fase 6. Ambities uitbreiden
Bron: Pixabay
Hoe zou het zijn om een heel team van leiders te hebben die net zo denken als jij? De meeste strategische leiders bereiken dit punt. Ze hebben een goede reputatie binnen het bedrijf en gevestigde carrière. Je ziet een geweldige kans om je bereik en gedachtegoed uit te breiden en grotere ambities te realiseren. In deze fase kan alles nodig zijn wat je in alle voorgaande fases hebt geleerd. In deze fase test je vooral je cognitieve flexibiliteit testen: je vermogen om met meerdere perspectieven rekening te houden en benaderingen te ontwikkelen die verder gaan dan je eigen individuele prioriteiten.
Fase 7. Een ‘erfenis’ opbouwen
Bron: Unsplash
Voor strategische leiders is een carrière een pad van zelfontdekking. De gewoonten die zich gedurende een leven hebben ontwikkeld (niet alleen op het werk), combineer je om een gevoel van ‘je ware zelf’ op te bouwen. De identiteit die je probeert te realiseren. In deze fase sta je voor de uitdaging om te bepalen wat je achterlaat: om te onderscheiden welke aspecten van je ware zelf, van je ambities en perspectief het waard zijn om aan anderen door te geven.
Conclusie
Samen vormen deze zeven fasen een ontwikkelingspad dat relevant is voor leiders die iets van betekenis proberen te doen. Door de vaardigheden in deze fasen te ontwikkelen word je een goede strategische leider en help je anderen hetzelfde te doen. Neem het principe van dienend leiderschap ter harte.
[bctt tweet=”Door de vaardigheden in deze fasen te ontwikkelen word je een goede strategische leider en help je anderen hetzelfde te doen. Neem het principe van dienend leiderschap ter harte.” username=”Grouve”]
Wellicht ook interessant voor je:
10 redenen waarom digitale transformaties mislukken
Door: Gerard Grouve Sinds de coronacrisis is het belang van digitale transformatie voor organisaties groter dan ooit. In de eerste plaats wellicht om thuiswerkende medewerkers te faciliteren, maar ook voor de lange termijn ontkomt u er niet aan. Een verregaande...
Leiders, u hoeft geen superheld te zijn! In 3 stappen naar menselijk leiderschap
Door: Gerard Grouve Zeg eens eerlijk, zoekt u hulp in tijden van extreme stress? CEO’s die dat daadwerkelijk doen zijn zeldzaam. Openlijk om hulp vragen en emoties onderzoeken wordt namelijk nog te vaak als zwakte gezien. Het klassieke beeld van een succesvolle leider...
4 strategieën voor meer veerkracht in tijden van crisis
Door: Gerard Grouve Sinds de uitbraak van de coronacrisis blijkt maar weer eens hoe verrassend creatief mensen zijn, als het erop aankomt. Veel van de veranderingen waarvan de pandemie de aanleiding vormt, zouden in een vroeger tijdperk ondenkbaar zijn geweest....